دردهای سیاتیک و ورزش های آن

1397/10/03 32 نظرات

اصطلاح سیاتیک ، به معنی درد تیر کشنده ای از کمر یا باسن به پا بوده که ممکن است همراه با سوزن سوزن شدن، بی حسی و احساس ضعف و یا گرفتگی عضلانی باشد. منشأ ایجاد کننده علائم سیاتیک، در ناحیه پایین کمر در محاذات مهره های کمری سوم و چهارم و پنجم قرار دارد ولی درد سیاتیک از محل باسن و پایین عصب سیاتیک در پشت پا، به نقاط دیگر منتشر می شود. سیاتیک یک بیماری نیست، بلکه علامت یک بیماری زمینه ای دیگر مانند فتق دیسک کمر، بیماری های دژنراتیو دیسک (آرتروز) و تنگی کانال نخاعی است.

ارتباط درد سیاتیک با عصب سیاتیک

عصب سیاتیک بزرگ ترین عصب بدن است و از تلفیق ریشه های عصبی منشعب شده از بخش پایین ستون فقرات، تشکیل می شود. علائم سیاتیک زمانی ایجاد می گردد که عصب بزرگ سیاتیک در کمر، فشرده یا دچار آسیب شود.

علائم سیاتیک

علائم سیاتیک بسته به محل وارد شدن آسیب به عصب سیاتیک، متفاوت است؛ به طور مثال:

سیاتیک ریشه عصبی L4

اغلب علائم این آسیب، مربوط به ران است. بیمار هنگام کشیدن پا، در ناحیه ران احساس ضعف می کند و رفلکس حرکت سریع زانو کاهش می یابد.

سیاتیک ریشه عصبی L5

بیشتر علائم به انگشت شست و مچ پا مربوط می شوند. بیمار در ناحیه روی پا (به ویژه بین انگشت چهارم و انگشت شست) احساس درد و بی حسی می کند.

سیاتیک ریشه عصبی S1

این نوع سیاتیک بخش بیرونی پا را بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد؛ امکان دارد درد به سمت انگشتان کوچک پا نیز منتشر شود. بیمار هنگام بلند کردن پاشنه پا و ایستادن روی نوک انگشت ها، احساس ضعف می کند. رفلکس حرکت سریع کف پا (آشیل) نیز کاهش پیدا می کند.

در دردهای سیاتیک، امکان دارد بیش از یک ریشه عصبی درگیر شده باشد؛ به همین دلیل ممکن است بیمار، مجموعه ای از علائم بالا را به طور همزمان احساس کند.

درمان دردهای سیاتیک

هدف از درمان سیاتیک ، کاهش دردهای نیمه پایینی بدن و سایر علائم ناشی از سیاتیک است. فشردگی عصب سیاتیک باعث درد، سوزش، بی حسی و ضعف عضلانی بیمار می شود. در اغلب بیماران، درمان های کم تهاجمی و غیر جراحی به عنوان اولین راهکار برای درمان مشکلات ناشی از سیاتیک به کار می روند. روش های غیر جراحی کم عارضه و با نتایج مثبتی همراه هستند. بهترین روش هایی که توسط پزشک برای درمان دردهای سیاتیک به کار رفته اند شامل موارد زیر هستند:

• داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی داروهای NSAIDs و…
  • تزریق کورتیکو استروئیدها برای کاهش التهاب ایجاد شده در اطراف عصب
  • لیزر درمانی
  • اصلاح عادت های نادرست و بهبود وضعیت ستون فقرات
  • درمان مسبب تحریک سیاتیک مانند فتق دیسک/ارتروز و….

درکنار التیام و درمان درد سیاتیک، آب درمانی و اصلاح سبک زندگی انجام ورزش های مخصوص بسیار مهم و کمک کننده است. مهم ترین عامل برای پیشگیری از دردهای سیاتیکی، تقویت عضلات شکم و کمر از طریق ورزش، اصلاح الگوی نشستن و قرار گرفتن بدن در موقعیت‌های مختلف و خودداری از بلند کردن اجسام سنگین و وارد آوردن فشار زیاد به کمر است. راه رفتن در استخر و آب درمانی از روش‌های پیشگیری از دردهای کمری و سیاتیکی محسوب میشود ولی اصلی‌ترین راه درمان محسوب نمی شود. به خاطر داشته باشید هنگام حمله های حاد سیاتیک عصبی نباید ورزش کرد، اما در مرحله مزمن ماساژ و تمرین های ورزشی کمک کننده است.

ورزش‌های کاهنده درد سیاتیکی

بی‌شک بیماران در مرحله حاد باید استراحت کنند، ولی بعد از چند روز استراحت و کاهش دردهای شدید، ورزش های تقویت عضلات کمر، ران، پا و ساق و ورزش های رفع انحراف کمر در کاهش درد بیماران بسیار موثر است‌. ناگفته نماند پیاده روی ملایم در سطح صاف و حرکت در آب در کاهش دردهای سیاتیکی بسیار موثر است .

کاهش درد سیاتیکی در هفت حرکت

حرکت اول

در وضعیت خوابیده به پشت قرار بگیرید و با کمک دست ها، پاها را به بدن نزدیک و یک کشش مناسب را در عضلات باز کننده ستون فقرات کمری ایجاد کنید. تمرین را سه مرتبه و هر مرتبه ده ثانیه انجام دهید.

حرکت دوم

به صورت طاقباز دراز بکشید و پای راست را داخل سینه بیاورید و با دو دست پشت ران «پایینتر از زانو» را بگیرید و ده ثانیه مکث کنید. سپس تمرین را با پای دیگر تکرار کنید. تمرین را برای هر پا سه مرتبه انجام دهید.

ورزش دوم درمان درد سیاتیک

حرکت سوم

بنشینید و یک پا را از روی پای دیگر عبور دهید. زانو رابه سمت شانه مخالف بکشید و اندکی بالاتنه را به همان جهت بچرخانید. سپس برای سمت دیگر بدن هم این تمرین را تکرار کنید. تمرین را چهار مرتبه و هر مرتبه 15 ثانیه انجام دهید.

حرکت سوم درمان درد سیاتیک

حرکت چهارم

در وضعیت خوابیده به پشت یک چرخش خلفی در لگن ایجاد و سعی کنید تا کمرتان را به زمین بچسبانید. تمرین را دو تا شش مرتبه در روز انجام دهید و هر مرتبه شش تا 10 ثانیه در این وضعیت بمانید.

ورزش چهارم درمان درد سیاتیک

حرکت پنجم

با زانوهای خمیده به پشت بخوابید و یک پا را با زانوی خمیده بالا بیاورید و نگه دارید. تمرین را با پای دیگر هم تکرار کنید. تمرین را پنج نوبت و هر نوبت ده مرتبه انجام دهید.

حرکت ششم

به صورت طاقباز بخوابید. دست‌ها را روی سینه بگذارید. زانوها را 45 درجه خم و به آرامی سر و شانه‌ها را از زمین جدا کنید. هشت ثانیه در این وضعیت بمانید.

ورزش درمان سیاتیک

حرکت هفتم

مشابه تصویر بخوابید و زانوها را 45 درجه خم کنید. به آرامی کف پاها را حدود پنج سانتی متر از زمین جدا و وضعیت را به مدت شش ثانیه حفظ کنید. تمرین را سه مرتبه تکرار کنید.

ورزش هفتم درمان درد سیاتیک

4.2/5 - (13 امتیاز)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1. سیدمحمد علی

سلام آقای دکتر همسرم تقریبا ده سال پیش سیاتیک داشت خوب شد الان حدود شش ماه هست که سیاتیک ش برگشته مثل سالهای قبل آیا با این ورزش ها خوب میشه

آقای دکتر قسمتی از باسن و قسمت پشت ساق پا درد داره و همچنین بیشتر وقت ها جفت پاشون تا مچ خیلی سرد میشه
    مجبوره جوراب کلفت و ضخیم بپوشه وقتی تحرکش زیاد باشه خیلی درد داره

1. دکتر محمدرضا کاظمی

باسلام،درمان ها بستگی به میزان بیرون زدگی دیسک دارد: در صورت بیرون زدگی دیسک بدون پارگی درمانهای غیرتهاجمی و در صورت افزایش پارگی، لیزر دیسک و یا آندوسکوپی دیسک لازم است.

2. زهرا

بدون مراجعه به پزشک از کجا بدانم که علت درد سیاتیک من مربوط به کدام مهره است؟
    آیا مربوط به دیسک یا فتق است؟

1. دکتر محمدرضا کاظمی

باسلام. این مشکل فقط با معاینه و تصویربرداری دقیق مشخص خواهد شد.

3. یوسف حیدریان

سلام جناب دکتر من چند هفته ای میشه درد کمر قسمت پایین سمت چپ رو دارم که الان درد بیشتر در ناحیه وسط باسن هستش که وقتی سر پا ثابت وایسادم تیر میکشه ولی حرکت که میکنم درد ندارم گفتم ببینم این نشانه چیه

1. دکتر محمدرضا کاظمی

سلام مفاصل کمری و لگنی بررسی شود.

4. الهام اسدی

سلام ، اگر درد سیاتیک بر اثر فشرده شدن عضله ی پیریفورمیس باشد ، با استراحت و انجام نرمش های توصیه شده ، چند وقت بعد درمان می‌شود؟

1. دکتر محمدرضا کاظمی

باسلام. بله در صورت اسپاسم متوسط بر طرف می‌شود ولی در صورت شدید بودن باید تزریق شود.

5. Maryam

1. دکتر محمدرضا کاظمی

باسلام ستون فقرات کمری معاینه و در صورت لزوم تصویربرداری شود.

6. Yegane

سلام من تقریبا ۷ماه پیش برای کمرم ام ارای دادم گفتن که دوتا از مهره های کمرم از هم فاصله پیدا کرده .الانم یک ماهی میشه که احساس میکنم عضله های پشت پام میگیره ودرد دارم شاید هم رگ سیاتیکم گرفته .باید چیکارکنم؟

سلام نوار عصب و عضله از پاها تهیه شود

7. محسن

سلام انتهای کمزم به سمت لکن سمت راست چندروزی هست که به شدت درد دارم که نشستن وبلندشدن برام خیلی سخته لطفا زاهنمایی بفرمایید چی شده که یک دفعه این اتفاق افتاده ممنون

1. دکتر محمدرضا کاظمی

باسلام ستون فقرات کمری بررسی شود.

8. علی

سلام اقای دکتر من درد سیاتیک داشتم چند ماهی است دردندارم ولی ضعف پا دارم ایا خطر دارد لطفاً راهنمایی بفرمایید

1. دکتر محمدرضا کاظمی

باسلام اگر آسیب عصبی اتفاق افتاده باشد بله حتما باید اقدام درمانی شود.

9. Eltaf

سلام اقایی دکتر خوب استن
    ببخشید مادرم من دیسک کمر دارد و همچنان یک پا اش تیر می کشد
    و ادرار اش هم کنترول می تواند
    پا اش هم بی حس نیست و همان پا اش که تیر می کشد لاغر هم نشده
    میشه لطف کنین بگوین چی کار کنیم
    ممنون

با سلام لطفاً ام ار ای را جهت بررسی ارسال بفرمایید. info@drkazemipain.com

10. کرمی

سلام جناب دکتر وقت بخیر
    من خانمی ۳۴ ساله هستم و مدت بیشتر از یکساله درد مزمن ناحیه گودی کمر و استخوان ساکروم دارم که به پشت ران چپم میزنه و همین طور درد شدیدی پشت زانوی چپم و ساق پام و دور مچم دارم هر از چندگاهی تو پاهام گز گز دارم. بعد از حدود ۱۰ دقیقه پیاده روی هم دردم خیلی تشدید میشه. چند روز پیش لم آر ای مهره های کمری دادم و توی ناحیه جانکشن تورلکو لومبار schmorl node متعدد دیده شد. آیا این درد منشأش می‌تونه این نودها باشن یا درد سیاتیک و. به اون ارتباطی نداره. لطفاً راهنمایی کنید و بفرمایید چاره چی هست؟ خیلی ممنون

1. دکتر محمدرضا کاظمی

باسلام منشا درد معمولا schmorl node نیست اما فشار دیسک و تحریک سیاتیک می تواند ایجاد کننده این درد باشد.

11. رامین عالی نژاد

سلام، جناب دکتر، وقت بخیر
    بنده 42سالم هست، ولی اصلا کمر درد یا سابقه دیسک کمر ندارم، ولی پای چپم، از سمت پشت ران همون لگن تیر کشیدگی داره، و در آخر به به سه انگشت کوچک پاهام ختم میشن که، حالت گز گز پیدا میکنن،
    میخاستم علت، و راه درمان را بدونم،
    البته زانوی چپم یکم پارگی مینسک داره،

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام باید یک نوار عصب و عضله از پا ها تهیه کنید.

12. رامین کیانوس

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام باید ام آر آی کمری تهیه کنید.

13. واعظی

با سلام ام ار ای را جهت بررسی به واتساپ زیر ارسال کنید
      09120335132

14. mehrshad

اقای دکتر سلام .خسته نباشید . من ن کمرم درد میکنه ن لگنم . فقط گاهی اوقات احساس میکنم از ابتدای رانم تا بالای کاسه زانوم رو به سمت داخل ینی بین پاهام تیر میکشه و احساس میکنم ی رگه ک از بالا تا پایین درد میکنه و این درد گاها ب پشت کاسه زانوم هدایت میشه . علتش چیه . ؟؟ ایا سیاتیکه یا ن ؟؟؟ خواهشاااا جواب بدین

باسلام
      باید ستون فقرات و عصب سیاتیک بررسی شوند.

15. علی اکبر سعیدی

سلام در راه رفتن ته پاشنه هر دو پایم شروع به گز گز کردن میکند که با کفی سیلیکون رفع میشود اما اگر چند ده دقیقه راه بروم حتی با کفی هم گز گز شروع میشود . زمانی که روی صندلی مینشینم و پشت ران پا تحت فشار قرار میگیرد کار به درد ته پاشنه هم میرسد . 1- آیا به عصب سیاتیک ربطی دارد؟ 2- راه رفتن زیاد با کمک کفی سیلیکون برای من بی ضرر است ؟ تشکر

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام باید تست عصب و عضله انجام بدهید تا مشخص شود درگیری عصبی وجود دارد یا خیر کفی های سیلیکونی ضرری ندارند.

16. ساناز آدم زاده

سلام خسته نباشید من بیشتر از یک ماه است که درد سیاتیک دارم البته قبلا هم داشتم ولی الان شدید تر با ورزش هم درد پاهام بیشتر میشه چه دارویی بهتر است مصرف کنم

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام مشکل دردهای سیاتیک در صورتی که خیلی خفیف باشد دارویی هست باید ام آر آی کمری بگیرید و میزان بیرون زدگی دیسک دیده شود اگر تحریک زیادی روی سیاتیک باشد باید یا تزریق ترانس فورامینال انجام دهید و یا عمل بسته دیسک.