علائم دیسک کمر

خرداد, 1399 بدون نظر

دیسک های کمری بسته به سطح پارگی و تحریک اعصاب ایجاد علائم مختلفی در کمر و پا می کنند که در ذیل در مورد علائم دیسک کمر توضیح داده می شود:

علائم دیسک کمر شامل

1_ درد

شایع ترین علامت بیرون زدگی دیسک درد است که به دو شکل دیده می شود یکی درد های محوری (درد با انتشار عمودی) که بر روی خود ستون مهره ها حس می شود  و دوم دردهایی با ماهیت انتشاری که در مسیر عصبی که  از نخاع  منشا میگیرد و به دلیل فشار دیسک  تحت فشار قرار گرفته انتشار می یابد.

2_ خواب رفتگی و گزگز اندام ها (پاها)

اعصابی که به پا عصب رسانی می کنند از رشته عصب های کوچکی (مانند رشته های سیم تلفن) تشکیل شده اند که این رشته ها در کنار یکدیگر قرار گرفته اند یکسری از رشته ها وظیفه انتقال حس را به پا را دارند و یکسری از رشته ها اعصاب حرکتی هستند که موجب حرکت پاها میشوند اگر تحریک دیسک بر عصب بیشتر روی رشته های حسی باشد, التهاب و فشار این دسته از عصب ها موجب گزگز و خواب رفتگی در پاها می گردد.

3_ گرفتگی عضلات و یا ضعف پاها

همانطور که گفته شد قسمتی از رشته های عصب شامل رشته های کوچک  عصبی “حرکتی” بوده که در صورت تحریک شدن موجب انقباض و گرفتگی عضلات پاها و یا در صورت آسیب بیشتر موجب اختلال کارکرد عضله و ضعف عضلات پاها و اندام تحتانی می گردد.

منطقه توزیع اعصاب و علائم در پاها

علائم تحریک عصبی (درد یا خواب رفتگی یاگ رفتگی عضلانی) در پاها بستگی به عصب درگیر و منطقه پوشش دهی عصب دارد. ناحیه کمری متشکل از 5 مهره و پنج دیسک و پنج جفت عصب است که از بالا به پایین از عدد 1 تا 5 نامگذاری شده است. در هر سطح که دیسک بیرون بزند به عصب مجاورخود فشار وارد می کند مثلا اگر دیسک مهره اول کمری بیرون بزند به رشته اول کمری فشار می آورد رشته عصبی L1  به ناحیه کشاله ران عصب رسانی می کند لذا علائم تحریک عصبی (درد یا خواب رفتگی یا گرفتگی عضلانی) در این ناحیه حس می گردد.

تحریک عصبی و علائم به شکل زیر است :

تحریک عصبی و علائم دیسک کمر

1- عصب L1 : کشاله ران

2- عصب L2 : قسمت بالایی ران

3- عصب L3 : قسمت بالا و جلویی ران و کنار فوقانی زانو

4- عصب L4 : قسمت خارجی ران و داخلی ساق و زانو

5- عصب L5 : قسمت خارجی ران و ساق

6- عصب S1 : قسمت خارجی ساق

۸۰ درصد حرکات کمر در دو دیسک انتهایی یعنی چهار و پنج انجام می گردد و همچنین بیشترین فشار وزن (بخصوص در حالت نشسته) هم به این دو دیسک منتقل می شود، لذا پر واضح است که این دو دیسک نسبت به بقیه دیسک های کمری آسیب پذیرتر هستند.

اعصاب مجاور این دو دیسک از رشته های ۴ و ۵ کمری می باشد که به همدیگر متصل شده و سازنده عصب سیاتیک (بزرگترین عصب بدن) هستند که از پشت کمر، باسن، ران و ساق به کف پا و انگشتان پا می رسد بنابراین چون اغلب آسیب ها به دیسک های پایینی وارد می شود لذا ریشه عصب سیاتیک تحت فشار و تحریک قرار می گیرد و بیشتر علائم در مسیر عصب سیاتیک (که در بالا ذکر شد) اتفاق می افتد. اصطلاح عامیانه دردهای سیاتیکی از این موضوع منشا می گیرد و معمولا به دردهای کمری انتشار یابنده به پا “سیاتیکا” می گویند. اما الزاماً هر فشاری است که بر کمر تحریک سیاتیک نیست و ممکن است ریشه های بالاتر از سیاتیک درگیر باشند.

به طور خلاصه علائم پارگی درد دیسک درد محوری در ستون فقرات و درد انتشاری در مسیر عصب تحت فشار به شکل دردهای تیر کشنده خواب رفتگی و یا گرفتگی های عضلانی می باشد.