بازسازی و سلول درمانی مفاصل (آرتروز) و بافت نرم

شهریور, 1397 بدون نظر

همان گونه که از نام این تکنیک برمی آید درمان مبتنی برکنترل روند تخریب و بازسازی بافت مورد نظر می باشد. یعنی در محل مورد نظر فاکتورهای تهیه شده از بدن خود فرد که پروسس و فرآوری شده تزریق گردیده تا عوامل تخریبی را مهار و عوامل ترمیمی بافت را تحریک نماید، این تکنیک بی نظیر موجب بازسازی و نتیجتا بهبود عملکرد مفصل و بافتهای آسیب دیده می گردد.

در رشته فوق تخصصی درد از سلول درمانی جهت کنترل و درمان آرتروز و نیز ترمیم آسیب های بافت نرم سیستم اسکلتی شامل عضلات، رباط ها، تاندون ها و… استفاده می گردد.

اقدامات سلول درمانی و طب بازسازی که توسط دکتر کاظمی فلوشیپ درد انجام می گیرد شامل موارد ذیل می باشد:

1- سلول درمانی آرتروز

علت آرتروز یا ساییدگی مفصل

آرتروز یا استئوآرتریت به معنای ساییدگی مفصل و تخریب سطح مفصلی و بدنبال آن تغییر شکل، درد و محدودیت حرکت در مفصل است. در استئوآرتریت مشکل اصلی در غضروف مفصلی است و بعد از مدتی استخوان زیر غضروف هم دچار آسیب میشود. علل آن چند فاکتوری از علل ژنتیکی تا وزن، سن، ضربات و بیماری ها و… متنوع می باشد.

کم شدن ضخامت غضروف که در رادیولوژی بصورت کاهش فاصله مفصلی دیده می شود از علائم اولیه شروع ساییدگی مفصل است. (شکل بالا) این بیماری بیشتر در مفاصل ران، زانو، انگشتان دست و پا و شانه ایجاد می شود. علائم آرتروز شامل درد، تورم، خشکی و تغییر شکل مفصل می باشد. جهت اطلاعات بیشترمی توانید مقاله آرتروز را مطالعه بفرمایید.

سلول درمانی و بازسازی آرتروز با ارتوکین

اعمال اینترونشنال (کم تهاجمی) توسط دکتر کاظمی تحت هدایت فلوئوروسکوپی و یا سونوگرافی  انجام می گردد. جهت آرتروز این اقدامات طی جلسات متوالی انجام می گردد. اقدامات جهت درمان بیماری آرتروز شامل اقدامات چند مرحله ای زیر است:

تزریق ارتوکین : ارتوکین تراپی انقلابی در مهار آرتروز می باشد. در روش ارتوکین ، خون خود بیمار گرفته شده و در مدت 24 ساعت سرم آن پالایش و فرآوری می گردد که حاوی آنتاگونیست (مهارکننده) عامل تخریب در آرتروز ( اینترلوکین 1) است و از سوی دیگر موجب فعالیت عوامل ترمیمی جهت ترمیم ساختارمفصل می گردد. این عمل به شکل هفتگی طی 4-6 جلسه انجام می گردد. شرح کامل این تکنیک را می توانید در مقاله ارتوکین مطالعه بفرمایید.

رادیوفرکوئنسی اعصاب حسی مفاصل : با استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی ، اعصابی که فقط  انتقال دهنده حس درد در مفاصلی که دچار بیماری آرتروز هستند بلوک شده و فعالیت های ورزشی و فیزیوتراپی های هدفمند جهت تقویت بافت عضلانی نگاه دارنده مفصل آغاز می شود.

عمل تعویض مفصل زانو ، هیپ (ران) ، شانه و… جزو اعمال جراحی نسبتا سنگین با عوارض خاص خود است ضمن آنکه مفاصل مصنوعی عمر محدودی دارند و پس از گذشت زمانی فعالیت و کارایی آنها کاهش می یابد. با تکنیک های اینترونشنال فوق الذکر و با مراجعه به موقع بیماران میتوان درحدود 70 تا 80 درصد از بیماران از پیشرفت آرتروز و تخریب مفصلی و نیاز به تعویض مفصل جلوگیری کرد.

2- سلول درمانی بافت نرم (عضلات، تاندون، رباط) سیستم اسکلتال

در موارد آسیب بافت نرم (عضلات، تاندون، رباط) اعم از التهاب تا پارگی ها تزریق فاکتورهای رشد سلولی، فاکتورهای مهار کننده تخریب نظیر ارتوکین، پی آرپی و پرولوتراپی با هدایت دستگاه سونوگرافی در محل آسیب دیده انجام می گردد.