دکتر محمدرضا کاظمی فوق تخصص درد

خانه » مقالات و مطالب آموزشی » آرتروز مفصل فاست ستون فقرات و درمان آن

آرتروز مفصل فاست ستون فقرات و درمان آن

سلول درمانی مفاصل فاست

مفصل فاست کجاست ؟ مفاصل فاست محلی هستند که دو مهره مجاور به یکدیگر متصل می شوند. آرتروز این مفاصل کوچک همراه با تخریب غضروف مفصلی و ساییده شدن دو طرف مفصل مهره بیکدیگر است که موجب درد در محل مفاصل در ستون فقرات می شود. این شرایط می تواند در کل ستون فقرات از گردن تا کمر ایجاد شود و منشا بسیاری از دردها از کمر تا گردن می باشند.

آناتومی مفاصل فاست

ستون فقرات از مهره هایی تشکیل شده که مانند یک سه پایه (مجموعه سه مفصلی) باهم اتصال دارند پایه جلویی دیسک ها و پایه های کناری مفاصل فاست هستند. این مفاصل علاوه بر استحکام موجب انعطاف فقرات هم می شوند. مفاصل فاست از نوع سینوویال هستند (ساختمانی شبیه مفصل زانو دارند) ولی در ابعاد بسیار کوچکترند لذا غضروف مفصلی روی استخوان را پوشانده و تخریب آن موجب آرتروز می گردد.

سندروم یا آرتروپاتی مفاصل فاست

درد در مفاصل فاست را سندروم یا آرتروپاتی فاست می گویند که ناشی از تخریب داخل مفصل است یعنی غضروف مفصلی تخریب گردیده و خارهای استخوانی تشکیل می شوند که موجب اختلال حرکت مفصل و ایجاد درد می شوند.

علل آرتروز مفاصل فاست

افزایش سن، ضربات، حرکات مکرر پرتنش، وزن بالا، پوزیشن نشستن و ایستادن نامناسب از علل اصلی تخریب مفاصل فاست هستند که همه اینها موجب انتقال نیروی نامناسب به غضروف مفصلی و ساییده شدن آن و ایجاد آرتروز می گردد.

علائم آرتروز مفاصل فاست

• شدت دردها ماهیت نوسانی دارند یعنی ماهیت افزایش و کاهش یابنده دارند.
  • عمده ترین علامت ، حساسیت و درد موضعی در ستون فقرات (کمر یا گردن) است.
  • درپوزیشن هایی که بیمار تکیه به سمت عقب دارد نسبت به موقعیت خم شدن به جلو دردها بیشتر است.
  • دردها می تواند گاها انتشار به اندام ها داشته باشد که ممکن است با بیرون زدگی دیسک ها اشتباه گرفته شوند.

تشخیص آرتروز مفاصل فاست

به غیر از تصویربرداری ها و پاراکلینیک، معاینه فیزیکی و درد مفصل فاست در هنگام فشار در معاینه فیزیکی احتمال این بیماری را تقویت می کند. تایید تشخیص سندروم فاست تزریق ماده بی حسی در محل مفصل و اعصاب آن منطقه می باشد. چنانچه درد و علائم برطرف شود یعنی تشخیص قطعیت یافته و آنگاه می توان پروسه درمان اصلی را آغازنمود.

درمان آرتروز مفاصل فاست

آرتروز مفصل فاست قابل درمان کامل و برطرف شدن کلی تخریب نیست لیکن باید پروسه تخریب کنترل، دردها مهار، ساپورت عضلانی ستون فقرات تقویت شود. جهت تقویت و ساپورت عضلانی تغییر سبک زندگی و تمرینات فیزیوتراپی انجام می شود. بخش دیگری از درمان آرتروز مفاصل فاست ، درمان های اینترونشنال (کم تهاجمی) است که در کلینیک های درد انجام می شود و شامل 2تکنیک می باشد:

1- تکنیک اول در رابطه با پروسه ترمیم مفصل تخریبی است.

2- تکنیک دوم هم در رابطه با بلوک اعصاب انتقال دهنده درد از مفصل می باشد.

درمان های اینترونشنال درد جهت سندروم فاست که توسط دکترکاظمی فلوشیپ درد انجام می گیرد شامل سلول درمانی مفصل فاست و رادیوفرکوئنسی اعصاب حسی مفاصل فاست است که در ذیل توضیح داده می شود:

1- سلول درمانی مفاصل فاست

سلول درمانی مفاصل فاست

تزریق به درون  مفصل فاست روشی کم تهاجمی است که در آن برحسب شدت تخریب مفصل از فاکتورهای مختلف رشد سلول (نظیر ارتوکین، پلاکت غنی شده، سلول بنیادی و…) درون مفصل استفاده می شود تا پروسه تخریب متوقف و ترمیم بافتی انجام پذیرد. این تکنیک در طی چند جلسه و در اتاق عمل تحت هدایت دستگاه رادیولوژی انجام می گردد.

2- نوروتومی (غیرفعال کردن اعصاب حسی) با امواج رادیوفرکوئنسی

نوروتومی

اعصاب شاخه میانی Median Branch مسئول انتقال پیام های درد از مفاصل فاست تخریبی به مغز هستند. عملکرد این اعصاب تنها انتقال پیام های حس درد هست و در صورت بلوک شدن هیچ اختلالی ایجاد نمی شود لذا در محل خروج این اعصاب از مفاصل فاست با ارسال امواج RF فعالیت انتقال حس درد اعصاب کنترل و مهار شده و علائم دردناک بیماری برطرف می گردد.

انجام سلول درمانی و نوروتومی مفصل فاست کمری توسط دکترکاظمی فلوشیپ درد

آرتروز مفصل فاست ستون فقرات و درمان آن