اوزون تراپی

تیر, 1397 10 نظرات

مولکول ازن مطابق شکل بالایی از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. درمان با ازون روشی نسبتا جدید است. یکی از راه های درمانی طب Regenerative ازون تراپی است بدین مفهوم که با تزریق ازون با غلظت های بین 20 تا 25 میکرو گرم در بافت مزبور موجب افزایش جریان خون ، افزایش ماتریال و مواد بافتی شده و در کنار آن موجب تولید انرژی بیشتر سلولیATP گردیده که سبب توقف فرآیند تخریب بافتی شده و درکنار آن سبب تحریک بافت به ساخت و ترمیم سلول می گردد.

مزیت دیگر ازون ، عدم افزایش قند خون (برخلاف کورتون ها) است که بخصوص در بیماران دیابتی حائز اهمیت است. این تکنیک درمانی در درمان بیماری های عضلانی و مفصلی ، دیابت و… سودمند است. استفاده از ازون یک روش درمانی نسبتا جدید است که در آن گاز ازون توسط دستگاه مخصوص ازون ساز از اکسیژن با غلظت مورد نظر (معمولاً بین 20 تا 50 میکرو گرم در میلی‌لیتر ) تولید می شود.

واژه اوزون تراپی یا ازون درمانی به معنای استفاده از گاز اوزون در حیطه درمان به عنوان یک ابزار است بدین معنی که استفاده از آن و نتایج سودمند آن بستگی به میزان دانش و تخصص فرد معالج دارد و به صورت مختلف در درمان آرتروزها ، گرفتگی های عضلانی و دیسک کمر، درمان زخم های دیابتی و عفونی و … در حال استفاده است.

کاربردهای درمانی ازون

۱ . استفاده در درمان آرتروز زانو و دیگر مفاصل : تزریق گاز اوزون در مفصل دچار آرتروز و ساییدگی علاوه بر خاصیت تسکینی و از بین برنده درد، با مهار آنزیم های خورنده مفصل باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری خواهد شد. ازون هم نقش ضد درد داشته و هم نقش بازسازی کننده دارد. اوزون با خاصیت ضد التهابی خود باعث بهبود درد در مفصل شده و همچنین با بهبود اکسیژن رسانی و جریان خون باعث جلوگیری از تخریب بیشتر مفصل شده و کمک به بازسازی و ترمیم غضروف مفصلی می کند.

۲ . کاهش التهاب و ترمیم و بهبود انواع تاندونیت ها، بورسیت ها و آسیب های بافت نرم اطراف مفاصل.

۳ . برطرف کردن اسپاسم و گرفتگی عضلات و بهبود عملکرد عضلانی – اسکلتی (برای افرادی که مکررا دچار گرفتگی عضلات و کمر درد هستند).

۴ . استفاده جهت زخم های دیابتی

5. کاهش اندازه دیسک های بیرون زده

باتوجه به جوان بودن نسبی این شاخه درمانی هنوز بسیاری از بیماران و حتی پزشکان با اوزون تراپی آشنایی کافی ندارند لذا همواره جهت اطلاعات کامل می بایست از پزشکان فوق تخصص این رشته استفاده شود تا این تاریخ صدها هزار نفر در اروپا از این مدالیتی استفاده و سود برده اند.

کاربرد اوزون تراپی در آرتروز زانو

آرتروز زانو یکی از عوامل مهم ایجاد درد زانو در سنین میانسالی به بعد است. ماهیت آرتروز زانو یک بیماری تخریبی مفصل است. بدین صورت که در ابتدا با از بین رفتن تدریجی غضروف مفصلی (غضروفی که روی سطح استخوان ها را پوشانده است) باعث ایجاد دردهای فعالیتی و سپس دردهای التهابی و فعالیتی به صورت توام میشود. آرتروز دارای 4 مرحله است که که با پیشرفت هر مرحله فاصله مفصلی کاهش بیشتری می یابد ، لذا می بایست درمان های آرتروز تا مرحله سه بیماری ، قبل از مرحله پیشرفته 4 (که شکل مفصل کاملا تغییرمی کند) انجام شود.

اوزون در مفصل سه عملکرد اساسی دارد

در ابتدا بوسیله خاصیت ضد التهابی قوی موجب کاهش التهاب و فاکتورهای التهابی تخریب کننده مفصل می گردد.

اثر دوم مربوط به افزایش اکسیژن رسانی در مفصل است که موحب تسریع پروسه ترمیم غضروف مفصلی میشود.

اوزون و تنگی کانال نخاعی

در تنگی کانال نخاعی محدودیت و ناتوانی در راه رفتن ، سنگینی پاها و علایم حسی (مانند گزگز و بیحسی ، یخ شدن یا داغ شدن پاها ) در بیماران ایجاد میشود.

تزریق گاز اوزون در اطراف اعصابی که از ناحیه نخاع خارج میشود در فواصل زمانی معین با از بین بردن التهاب باعث بهبود نسبی علایم خواهد شد. این درمان برای مراحل اولیه بیماری یا افرادی که به هر دلیل کاندید جراحی نیستند توصیه میشود.

ازون و آسیب های ورزشی

در ورزشکاران آسیب های تاندونی ، عضلانی و مفصلی و گرفتگی های عضلانی شایع است. اوزون درمانی به روند بازسازی و ترمیم آسیب ها کمک شایانی خواهد کرد.

ازون و درمان بیرون زدگی دیسک

در بیرون زدگی دیسک‌ های بین‌ مهره ای کمری یا گردنی با تزریق ازون داخل هسته دیسک واکنش های شیمیایی رخ می دهد که از گسترش دیسک جلوگیری می کند. این روش در مبحث دیسک به تفصیل توضیح داده شده است.

روش انجام اوزون تراپی

اوزون مورد استفاده در پزشکی توسط دستگاه های مخصوص ازون ساز تولید میشود، این دستگاه ها اکسیژن را از منبع اکسیژن گرفته و به اوزون با غلظت خاصی تبدیل میکنند. اوزون تولید شده از دستگاه توسط سرنگ کشیده شده و به منطقه مورد نظر تزریق می گردد.

فواید اوزون تراپی

اوزون خواص ترمیمی بسیار مفیدی دارد و خوشبختانه عارضه ای ندارد و با توجه به استفاده از بی حس کننده های موضعی تزریق آن دردناک نیست. با توجه به تاثیرات ساختاری درمان با ازون دائمی بوده و موقتی نمی باشد. ازون تراپی یک پروسجور روتین و موفق در اروپا بوده که روز به روز به میزان استفاده از آن افزوده می شود.

1. سید موسی موسویان

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام ابتدا باید علت مشکل آرنج شما مشخص شود که از مفصل است یا تاندون و عضلات، نیاز به یک معاینه دقیق و احیانا ام ار ای آرنج دارید.

2. حسین

سلام جناب دکتر
    برای درمان در بیماری دیستروفی از نوع دوشن آیا این روش کاربرد دارد واینکه موردی از این نوع بیماری تحت درمان قرار گرفته؟
    در صورت استفاده نحوه ی تزریق ب کدام قسمتها انجام میشه؟
    تشکر فراوان

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام متاسفانه در دیستروفی کاربردی ندارد.

3. طباطبائیان

سلام وقت بخیر
    امکان داره دیسک پاره جوش بخوره اگر این امکان وجود داره بنظر شما مجددا نیازی به MRI می‌باشد

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام دیسک L5 دچار بیرون زدگی شده اگر فشارهایی غیر طبیعی به دیسک نیاید و اقدامات غیر تهاجمی انجام شود التهاب دیسک می تواند کم شده و نیازی به عمل یا اینترونشن نباشد.

4. سیدشهرام طباطبائیان

سلام وقت بخیر
    با تشکر و سپاس از شما طباطباییان هستم

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام جهت بررسی میزان موفقیت عمل بسته لطفاً ام آر آی کمر خود را ایمیل بفرمایید [email protected]

5. ملک ذوقیپور

با سلام خدمت دکتر کاظمی
    من خانمی ۶۰ ساله هستم با دیسک خفیف گردنی بین مهره ۶ و ۷ و در کمر هم دیسک خفیف بین مهره ۴ و ۵ آیا اوزون تراپی روش درمانه موثری برای درمان آنها هست. با تشکر

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام درمان بستگی به میزان بیرون زدگی دیسک دارد اگر بیرون زدگی کم و التهاب عصب ایجاد شده باشد تزریق اوزون تراپی ،اگر بیرون زدگی بدون پارگی باشد لیزر دیسک و اگر پارگی ایجاد شده باشد اندوسکوپی انجام می گردد.