درمان با ارتوکین Orthokine

تیر, 1397 بدون نظر

ارتوکین چیست ؟ ارتوکین تراپی متد جدید درمان آرتروز به صورت هوشمند است که خاستگاه آن از کشور آلمان است و در حال حاضر بعنوان یکی از بهترین روش های کنترل و درمان آرتروز شناخته شده است که نتایج بسیار درخشانی را برای بیماران به ارمغان آورده است.

با روش درمانی ارتوکین تراپی می توان علائم و نشانه های آرتروز مانند درد، تورم ، محدودیت در حرکت و … را به طور کاملا محسوس با چند جلسه درمان کنترل و برطرف کرد. ارتوکین به طور غالب جهت درمان آرتروز است. این روش یک راهکار درمانی اثربخش و ارزشمند برای افرادی است که درد مفصل زانو، ران، مچ پا و یا شانه دارند. علاوه بر آن از این روش درمانی جدید در مشکلات فتق دیسک، آرتروز و یا تنگی کانال نخاعی استفاده می شود. همچنین به علت خواص ضد درد و ضد التهابی، ارتوکین را می توان در درمان تاندون ها و عضلات آسیب دیده نیز استفاده نمود.

طرز تهیه ارتوکین :

در این روش از سرمی که از خون خود بیمار گرفته می شود، استفاده می گردد. این سرم حاوی پروتئین های فعال  به نام آنتاگونیست های گیرنده اینترلوکین۱ (IL-1Ra) است که باعث کاهش درد و کاهش التهاب در بافت های آسیب دیده می شود. شایان توجه است که روش ارتوکین تهاجمی نیست و نیازی به استفاده از مواد خارجی ندارد.

اساس روش درمانی با ارتوکین :

درمان با ارتوکین بر اساس علل بیولوژیکی استئوآرتریت و التهاب می باشد.  بسیاری از مطالعات پزشکی و بیولوژیکی نشان داده اند که پروتئینی به نام اینترلوکین-۱ (IL-1) عامل بیماری های مفصلی است. این پروتئین فرآیند التهاب را آغاز نموده و باعث ایجاد درد و آسیب به بافت می شود. مهار کننده گیرنده IL-1Ra ، که در درمان ارتوکین استفاده می شود، IL-1 را مهار کرده و بدین این ترتیب درد و التهاب را کاهش می دهد.

در این روش خون تهیه شده از بیمار به مدت ۲۴ ساعت در انکوباتور ویژه در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد قرار می گیرد. در این مرحله پروتئین های فعال IL-1Ra به طور طبیعی در خون تولید می شوند. در مرحله بعد نمونه خون به مدت ۱۰ دقیقه سانتریفوژ می شود تا IL-1Ra از سایر سلول های خونی جدا شود. بعد از آن، به منظور تلخیص و آماده سازی محلول IL-1Ra برای تزریق مجدد به بیمار فیلتر و تغلیظ می گردد. ماده حاصله دارای عواملی است که عامل آرتریت به نام اینترلوکین-۱ را که باعث التهاب و آسیب مفاصل و شکستگی غضروف می شود، را متوقف می کند و درد و ناراحتی در مفصل  کاهش می دهد. به طور معمول بیمار یک یا دو بار در هفته، تزریق داخل ناحیه آسیب دیده مانند تزریق مفصلی یا عصب ملتهب را انجام می دهد.

ویژگی های روش ارتوکین :

دراین روش از پروتئین های پیام رسان فرد بیمار با خاصیت ضدالتهابی استفاده شده و به طرز شگرفی موجب کاهش التهاب ، کاهش قابل توجه درد ، بهبود حرکت مفصلی ، کاهش مصرف مسکن ها و بهبود کیفیت زندگی می گردد.