شانه منجمد یا FROZEN SHOULDER

خرداد, 1398 بدون نظر

سندرم شانه یخ زده نوعی بیماری مفصلی در شانه  است که با نام‌های دیگری مانند شانه منجمد ، شانه فریز شده ، چسبندگی شانه ، کپسولیت چسبنده هم نامیده می شود و اساس آن اختلال در حرکت مفصل شانه و محدودیت حرکتی و درد در آن می باشد. شانه شامل یک مفصل گوی و حفره می باشد که متشکل از سه استخوان می باشد: استخوان بالای بازو (هومروس)، استخوان تیغه شانه (کتف یا اسکاپولا)، استخوان ترقوه (کلاویکول). سر استخوان بازو بوسیله حفره ای کم عمق به تیغه استخوان شانه می چسبد و بافت پیوندی محکمی که اطراف مفصل را فراگرفته کپسول شانه ای نامیده می شود و برای سهولت حرکت شانه، مایع سینوویال کپسول مفصلی و مفصل شانه را مانند روغن روان می کند.

در این بیماری کپسول مفصلی فشرده و ضخیم شده و تارهای بافت مفصلی سخت می گردند و از سوی دیگر در بسیاری از موارد مایع مفصلی ( سینوویال) کمتری در مفصل تولید می گردد. علامت اصلی این سندروم عدم توانایی در حرکت دادن شانه بوسیله فرد بیمار به شکل فعال و حتی با کمک گرفتن از دیگران (به شکل غیرفعال) می باشد.

علائم FROZEN SHOULDER :

علائم اصلی شامل خشکی عضلات، محدودیت در حرکت و درد در شانه ها است. این افراد به دلیل درد و محدودیت دست را به بدن می چسبانند و بی حرکت نگاه می دارند. لیکن بی حرکتی سیکل معیوبی است که موجب پیشرفت این مشکل و خشک تر شدن مفصل شده و بایستی این سیکل شکسته شود.

علائم شانه منجمد با درد فزاینده شانه و بازو شروع شده و بتدریج افزایش یافته و با سوزش همراه است. حرکات مفصل نیز با شروع دردها محدود می‌گردد. بالا آوردن اندام فوقانی و بردن دست به پشت مشکل شده و بتدریج سخت تر می‌شود.

معمولا آغاز بیماری تدریجی است و سه مرحله اصلی وجود دارد:

مرحله اول، مرحله ای است که درد غالب است و هنوز محدودیت حرکتی شدید ایجاد نمی شود. مرحله دوم مرحله یخ زدگی است و درد کمتر شده ولی محدودیت حرکتی بیشتر می گردد و مرحله سوم، مرحله ذوب است که بیماری رو به بهبود می‌گذارد. هر کدام از مراحل می‌توانند ماه ها به طول بیانجامند.

کپسول مفصل شانه

شیوع این بیماری بین 3 الی 5% است و بیشتر در میانسالی و کهنسالی دیده می شود و در خانم ها شایعتر است.

علل ایجاد سندرم شانه منجمد

علت دقیق این بیماری مشخص نیست اما با یک سری از عوامل رابطه دارد که شامل موارد ذیل می باشد:

۱- دیابت :

شانه یخ زده در ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد مبتلا به دیابت اتفاق می افتد.

۲- سایر بیماری ها :

این بیماری ها عبارتند از مشکلات تیروئید اعم از کم کاری و یا پرکاری تیروئید، بیماری پارکینسون و بیماری های قلبی – عروقی

۳- عدم تحرک

شانه یخ زده می تواند ناشی از بی حرکتی شانه برای یک مدت طولانی به دلیل جراحی، شکستگی و یا قرارگرفتن در یک پوزیشن ثابت نظیر استراحت و بی حرکتی در بستر به مدت  طولانی باشد.

درمان شانه منجمد

بخش اعظمی از بیماران با درمان های رایج نظیر ورزش درمانی، فیزیوتراپی و مصرف داروهای ضدالتهاب قابل درمان هستند. روش هایی چون کمپرس های سرد یا گرم، استفاده از تحریک الکتریکی TENS و فیزیوتراپی و… باعث کاهش درد و تورم می شوند. علیرغم درمان های فوق و حتی انجام عمل جراحی آرتروسکوپی، بیماران بسیاری دچار مشکلات عدیده ای خواهند بود و مشکل شانه منجمد آنها بخوبی برطرف نمی شود لذا در این موارد اینترونشن های شانه بسیار موثر و کمک کننده خواهند بود که درذیل توضیح داده می شود:

درمانهای اینترونشنال شانه یخ زده

در کلینیک های فوق تخصصی درد جهت کنترل درد از بلوک و رادیوفرکوئنسی عصب سوپرااسکاپولار استفاده می شود که در بلوک این عصب دردهای ناشی از حرکت شانه برطرف شده و هم میتوان ورزش درمانی را موثرتر انجام داد و هم حرکات فیزیوتراپی بهتر انجام خواهد شد. در ادامه این درمان پزشک فوق تخصص درد شروع به سلول درمانی کرده و از ترکیبات پلاکت، ارتوکین، فاکتورهای رشد سلولی جهت ترمیم و بازیافت بافت های درگیر استفاده می کند که نتایج بسیار مثبتی در ترمیم و بازسازی بافت بهمراه خواهد داشت.