سندروم درد میوفاسیال (تریگر پوینت یا نقاط ماشه‌ای دردناک)

1398/04/15 4 نظرات

دردهای عضلانی، حساسیت در لمس عضلات و نیز مشکلات همراه با گرفتگی عضلات از مشخصه های سندرم درد میوفاشیال هستند. این بیماری معمولا ماهیچه های نواحی نامتقارن بدن را درگیر می کند و موجب دردهای موضعی و انتشاری در عضلات می گردد.

سندرم درد میوفاسیال چیست

نقاط ماشه‌ای دردناک

سندرم درد میوفاسیال به درد و التهاب در بافت های نرم بدن اشاره دارد و در این بیماری فاسیا (بافت همبند پوشش دهنده عضلات) تحت تأثیر قرار می گیرد. در این بیماری یک و یا چند عضله تحت تاثیر قرار می گیرد. ممکن است دردها طبیعت ارجاعی داشته باشند یعنی ممکن است ناحیه‌ای که  فرد در آن احساس درد می‌کند، ناحیه‌ای نباشد که عامل درد میوفاسیال در آن واقع شده است.

علل سندروم درد میوفاسیال

علت دقیق سندرم درد میوفاسیال ناشناخته است لیکن آسیب به عضلات ، الگوی خواب نامناسب، زندگی پراسترس و افسردگی از علل اصلی شایعی هستند که ممکن است در تحریک و تشدید سندرم درد میوفاسیال نقش داشته باشند.

علل دیگر سندروم درد میوفاسیال عبارت‌اند از:

• آسیب دیدگی دیسک های بین مهره ها
  • خستگی عمومی
  • حرکات تکراری
  • عارضه‌های پزشکی (از جمله حمله قلبی، التهاب معده)
  • عدم فعالیت (مانند بازوی شکسته‌ای كه در آتل قرار دارد)

نشانه ها نقاط ماشه‌ای دردناک

1. درد

این بیماری موجب درد موضعی در ماهیچه ها شده و گاها با افزایش فعالیت تشدید می شود. عضلات مبتلا موجب درد گردن، فقرات پشتی، درد پایین کمر می شوند، كه به طور معمول یک طرف از بدن را درگیر ساخته و یا درد در یك طرف بدن بسیار بیشتر از طرف دیگر است.

2. اسپاسم و گرفتگی عضلات

حساسیت به لمس و اسپاسم به طور شایع در نواحی درد وجود دارد و ممكن است حساسیت به لمس در مناطقی که درد مزمن احساس نمی‌شود، نیز وجود داشته باشد.

3. اختلال خواب

الگوی خواب نامناسب در بیماران مبتلا به سندرم درد میوفاسیال شایع است. این عارضه با بیداری همراه با احساس خواب آلودگی و خستگی روزانه مرتبط است. خشكی بدن پس از عدم فعالیت شایع است.

4. افسردگی

علاوه بر درد موضعی یا منطقه‌ای كه با سندرم درد میوفاسیال در ارتباط است، افراد مبتلا به این اختلال ممكن است از افسردگی و اختلالات رفتاری نیز رنج ببرند.

تشخیص سندروم درد میوفاسیال

هیچ‌ تغییر ظاهری در مناطق درگیر وجود ندارد. تشخیص براساس نقاط دردناک و حساسیت به لمس می باشد. در واقع تشخیص این سندرم مستلزم درک دقیق نقاط ماشه‌ای و تریگر پوینت بدن است. نقاط ماشه‌ای می‌تواند از طریق درد ناشی از فشار یك نقطه از بدن بیمار تشخیص داده شود.

درمان سندرم درد میوفاسیال

بهترین درمان سندرم درد میوفاسیال می‌تواند یک درمان ترکیبی باشد. تمامی درمان‌ها توسط یك پزشك برنامه‌ریزی شده و متناسب با شرایط هر بار در طول زمان اجرا می‌شود.

رفتار درمانی

این درمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• آموزش بیمار
  • کاهش استرس
  • بهبود خواب

دارو

داروهای مورد استفاده برای درمان سندرم درد میوفاسیال متناسب با شرایط خاص هر بیمار تجویز شده و ممکن است به‌طور موقت یا بلند مدت استفاده شود که شامل ضد افسردگی های سه حلقه ای، افزایش دهنده های سروتونین، ترکیبات گابا و…. می باشند.

فیزیوتراپی  دستی همواره به عنوان یك درمان مؤثر توصیه می شود.

تكنیك كشش و اسپری

این درمان شامل اسپری یك خنک کننده به نقطه ماشه ای (تریگر پوینت) و سپس کشش آرام عضله است.

ماساژ درمانی

اگرچه علل فیبرومیالژیا و سندرم درد میوفاسیال ناشناخته هستند، آنچه ما را در درك بهتر این بیماری كمك می‌کند چگونگی تأثیر ماساژ درمانی بر کنترل درد در افراد مبتلا به این عارضه است.

تزریق به نقطه ماشه ای

درمان سندرم میوفاشیال

تزریق به نقاط ماشه ای شامل تزریق مستقیم این نقاط جهت کنترل درد می باشد. تزریق ممکن است یک بی حس کننده، مخلوطی از بی حس کننده ها یا یک کورتیکواستروئید به ‌تنهایی یا در فرم مخلوط با لیدوکائین باشد. گاهی اوقات، تنها یك سوزن به نقطه ماشه‌ای وارد می‌شود و هیچ دارویی تزریق نمی‌گردد. این روش می‌تواند مفید باشد و به Dry Needling معروف است. تزریق موجب غیرفعال شدن نقطه ماشه ای و تسكین درد خواهد شد.

ورزش

ورزش یکی از مهم‌ترین روش های درمان برای رهایی از نشانه ها و علائم سندرم درد میوفاسیال محسوب می‌شود. هنگامی که یك برنامه ورزشی با دقت و با احتیاط كافی انجام شود، می‌تواند موجب بهبود الگوی خواب، تقویت عضلات و در نهایت كاهش فشار بر نواحی مبتلابه خشکی مزمن گردد. برنامه های ورزشی و كششی و نیز توان بخشی فیزیکی می‌تواند به كاهش درد كمك كند. در برخی از موارد درد مزمن میوفاسال، ترکیبی از درمان‌های فیزیکی، تزریق به نقطه ماشه‌ای، و ماساژ مورد نیاز است.

پیش آگهی سندرم درد میوفاسیال چیست

سندرم درد میوفاسیال از طریق برنامه‌های درمانی مناسب قابل کنترل است. با این حال، بسیاری از بیماران مبتلا به سندرم درد میوفاسیال برای سال‌ها علائم را به همراه خواهند داشت. بهترین نتایج زمانی حاصل می‌شود كه یک رویکرد درمانی چند جانبه توسط تنها یک پزشک كه بر واكنش بدن بیمار به درمان‌های مختلف نظارت دارد، هدایت شود.

پیشگیری از سندروم درد میوفاسیال

در حالی که سندرم درد میوفاسیال قابل ‌پیشگیری نمی‌باشد، قطعاً اجتناب از پاره‌ای از عوامل می‌تواند از تشدید این بیماری ممانعت كند. این عوامل عبارتند از: اجتناب از آسیب، كاهش فشار، افزایش خواب مناسب، و درمان هر گونه افسردگی زمینه‌ای.

1. Jamaludin

با عرض سلام
    برای رهای از این درد خسته کن از کدام دارو استفاده نمایم

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام دارو درمانی به تنهایی پاسخ دهنده نیست باید پس از اقدامات توانبخشی از جمله Dry needling و تزریق در نقاط ماشه ای گرفتگی هم استفاده شود.

2. بهاره تهرانی

باسلام
    آیا سندروم درد میوفاسیال میتونه ارتباطی با سندرم خستگی مزمن داشته باشه؟
    و اینکه آیا داروی متوکاربامول میتونه برای کاهش درد این سندروم مفید باشه؟

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام بله می تواند این بیماری ها با همدیگر ارتباط داشته باشند و متوکاربامول و سایر شل کننده های عضلانی در این بیماری ها تاثیری ندارند.