سندرم مرالژیا پارستتیکا

فروردین, 1398 22 نظرات

مرالژی پارستتیکا چیست ، سندرم مرالژیا پارستتیکا بیماری است که موجب احساس سوزش، گز گز، مور مور، بی حسی در قسمت خارجی و تا حدودی جلوی ران می شود.

علل مرالژیا پارستتیکا

فشار به عصب مسئول عصب دهی حسی پوست خارجی ران (Laterlal Femoral Nerve of Thigh) موجب ایجاد این بیماری بصورت احساس سوزش، گز گز، مور مور، بی حسی در قسمت خارجی و تا حدودی جلوی ران میشود.

عوامل ایجاد کننده مرالژیا پارستتیکا

عصب پوستی _خارجی ران، عصبی است که حس قسمت پهلوی ران را فراهم می کند. فشار یا گیر افتادگی این عصب موجب مرالژیا پارستتیکا می شود. اصولاً عصب پوستی-خارجی ران، عصبی است حسی که درگیری آن بر روی عضلات پا، اثری ندارد و موجب ضعف حرکتی نمی شود.

در اکثر افراد، این عصب در قسمت ِپهلوی ران و لگن به سمت بالای ران می رسد. در مرالژی پارستتیکا ، عصب دچار گیر افتادگی، فشار و چین خوردگی در زیر رباط کشاله ران می شود. مواردی که در آن فشار ناحیه لگن و کشاله ران افزایش می یابد، موجب فشار به این عصب می شود، که شامل:

• پوشیدن لباس تنگ (شامل شلوار تنگ، محکم بستن کمربند پهن)
  • چاقی و اضافه وزن
  •  حاملگی
  • وجود بافت چسبندگی نزدیک لیگامان کشاله ران به دلیل صدمه (ضربه) یا جراحی قبلی

عوامل مستعد کننده ایجاد مرالژی پارستتیکا

• چاق شدن و اضافه وزن، فشار به عصب پوستی _خارجی ران را افزایش می دهد.
  • سن فاکتور مهمی در بروز مرالژی پارستتیکا می باشد، به طوری که سنین ۴۰-۶۰ سال به عنوان یک ریسک فاکتور برای بروز مرالژیا پارستتیکا مطرح می شود.
  • دیابت ( قند خون بالا) موجب آسیب به عصب می شود و در بروز مرالژیا پارستتیکا نقش دارد.
  • حاملگی به دلیل ایجاد فشار بر روی عصب در ایجاد مرالژیا پارستتیکا نقش دارد.

علائم مرالژیا پارستتیکا

• علائم معمولاً در یک طرف بدن ایجاد می شوند و بعد از ایستادن طولانی و یا راه رفتن تجدید می شود.
  • کرختی قسمت فوقانی پهلوی ران یا کرختی همراه با مورمور در قسمت پهلوی ران
  • حس سوزش یا درد در سطح خارجی ران
  • درد مبهم در کشاله ران یا در باسن ها (اگرچه این علامت شایع نیست)
علائم مرالژیا پارستتیکا

تشخیص مرالژیا پارستتیکا

• شرح حال و معاینه فیزیکی
  • تصویر برداری
  • نوار عصب و عضله

درمان بیماری مرالژی پارستتیکا

درمان های حمایتی در طی چند ماه در بسیاری از بیماران موثر می باشد و شامل:

۱- پوشیدن لباس های گشاد

۲- کاهش وزن اضافی

۳- مسکن ها مانند استامینوفن، ایبوبروفن یا آسپرین

۴- داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای

۵- داروهای ضد تشنج شامل: گاباپنتین (نوروتین) یا پره گابالین (لیریکا)

۶- تغییر سبک زندگی از قبیل: نپوشیدن لباس های تنگ، پرهیز از ایستادن و یا راه رفتن طولانی مدت، حفظ وزن نرمال و کاهش وزن اضافه در پیشگیری و درمان مرالژیا پارستتیکا موثرند.

ورزش های  مفید در بهبود مرالژیا پارستتیکا

۱- ورزش های لگنی :

علائم و نشانه های مرالژی پارستتیکا با ورزش های خاصی که موجب افزایش انعطاف پذیری لگن، افزایش سوخت و ساز و خون رسانی به عصب آسیب دیده می شود بهبود می یابد.

پل زدن: بر روی کف زمین دراز بکشید و باسن خود را از روی کف زمین بلند کنید تا عضلات باسن، سفت و منقبض شوند.

کشیدن لگن: ابتدا بر روی شکم دراز بکشید و در حالی که عضله باسن خود را سفت می کنید پای خود را از پشت بالا بیارید و به باسن نزدیک کنید.

درحالت ایستاده هر یک از پاهایتان را بدون اینکه زانوهایتان خم شود به یک طرف بالا بیاورید.

این ورزش ها نباید باعث درد ران شوند. در صورت ایجاد درد ران، انجام این ورزش ها را متوقف کنید.

۲- کشش عضلات چهارسر ران:

عضلات چهارسر ران در نزدیکی عصب پوستی-خارجی ران قرار دارد و گاهی این عصب بین عضلات چهارسر گیر می افتد به عبارتی فشار این عضلات بر روی عصب موجب ایجاد درد و بی حسی در مرالژیا پارستتیکا می گردد. کشش عضلات چهارسر ران که در نزدیکی این اعصاب قرار دارد در انعطاف پذیری و افزایش قدرت و قوام این عضلات در قسمت بالایی ران موثر است. برای انجام این حرکت، ایستاده و پاشنه یک طرف پا را به کمک دست همان طرف به سمت باسن نزدیک کنید در این حالت باید کشش عضلات قدام ران را حس کنید اگر در هنگام انجام این حرکت، احساس درد می کنید این کشش را متوقف کنید.

نکات مهم:

ورزش ها برای بازتوانی هر صدمه یا بیماری در بدن مهم است اما استراحت در مرالژیا پارستتیکا موثرتر است. تا زمانی که درد دارید، استراحت کنید. روش های دیگری که در بهبود علائم موثر اند شامل کاهش وزن، پوشیدن لباس های گشاد، مسکن ها و تزریق استروئیدها است.

درمان های اینترونشنال مرالژی پارستتیکا

در مواردی که درمان های دیگر موثر نیستند و بیمار همچنان از درد ناحیه ران شکایت دارد به طوری که مانع فعالیت های روزمره و اجتماعی فرد شود و در صورت عدم پاسخ به درمان های حمایتی و مسکن ها و شدید بودن علائم بیماری اقدام بعدی تزریق و بلوک و یا رادیوفرکوئنسی در اطراف عصب گیر افتاده می باشد که تحت راهنمایی سونوگرافی انجام می شود.

این تزریق موجب کاهش درد و التهاب ناشی از فشار بر روی عصب شده و فشار را از روی عصب مبتلا بر می دارد. اما تزریق آن باید توسط پزشک متخصص و در محل مناسب انجام شود تا از عوارض ناشی از تزریق جلوگیری شود. به ندرت در مواردی که علائم شدید بوده و درمان های فوق از جمله تزریق استروئید و رادیوفرکوئنسی موجب کاهش درد بیمار نشده و بیمار برای مدت طولانی درد داشته باشد، ممکن است در موارد بسیار نادری برای رفع فشار از روی عصب، نیاز به جراحی باز باشد.

درمان های اینترونشنال مرالژی پارستتیکا

تزریق با کمک سونوگرافی و زیر دید مستقیم

1. مریم

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام اگر در معاینه فیزیکی فقط عصب حسی ران درگیر هست مرالژیا مطرح می گردد و راه تشخیص و درمانی آن تزریق عصب مربوطه می باشد انجام دهید

2. نوید

با سلام جناب دکتر من ۳۱ سالمه از تیر ماه ۹۹ سمت راست
    وقتی می ایستم بی حس میشه ، ولی میتونم راه برم
    حرکات ورزشی شما هم انجام دادم ولی اثر‌بخش نبود
    باید چیکار‌کنم دکتر ؟ ممنونم

1. دکتر محمدرضا کاظمی

سلام در قدم اول باید ستون فقرات شما معاینه شود و تصویر برداری های لازم از آن انجام گردد.

3. بهرام

سلام و عرض ادب
    درد در یک نقطه از بیضه چپم به اندازه یک نخود اذیتم میکنه
    که با مراجعه به دکتر درد و تزریق کرتون چند روز بهتر شدم ولی دوباره دردم شروع شده
    به تشخیص دکتر درد بیماری مرالژیا دارم و گفتن باید عصب سوزی کنیم
    راهنمایی کنین ممنون میشم

1. دکتر محمدرضا کاظمی

باسلام چنانچه تشخیص به درستی مرالژیا باشد باید تزریق و رادیوفرکوئنسی عصب ناحیه درگیر را انجام دهید.

4. علی مولایی

با سلام، احترام و عرض ادب
    دچار ناراحتی احساس سوزش در ران پای راست هستم
    در اداره بیشتر وقت ها سر پا و ایستاده کار هایم را انجام میدهم ، این عامل چند درصد میتواند علت عارضه باشد .
    با تشکر و تجدید احترام

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام اول باید توسط تست های عصب و مشخص شود که کدام عصب ها درگیر هستند فعالیت های سرپایی نه چندان ولی پوزیشنهای نشسته می تواند بر اعصاب این منطقه فشار بیاورد و علائم را تشدید کند.

5. حمیده ضیایی

سلام آقای دکتر وقت بخیر. خانمی هستم ۶۱ ساله مبتلا به آرتریت روماتوئید که سال قبل هم جراحی پروتز مفصل ران و لگن داشتم. دو ماه بعد از عمل و انجام فیزیو تراپی گرفتار سوزشهای شدید و خارش و بیحسی ران پا شدم که تا مدتی پزشکان مغز و اعصاب به دیسک کمر ربط دادند ولی نه استراحت و نه مسکن‌ها هیچ تاثیری نداشت تا سه ماه روماتولوژیستم با توجه به شکایت و شرح مشکلم تشخیص میرالژیا پارستتیکا داد. متاسفانه برای من ورزش و پیاده روی در حد موثر امکان پذیر نبود. قبلاً ۹۰ کیلو بودم که بخاطر عمل ۱۴ کیلو از وزنم رو باریم کم کردم و متاسفانه دیگه کم نشد. در حال حاضر از شدت سوزش که دقیقاً ده ماه هه جانم را به لب رسانده شب و روز ندارم و از زندگی باز مانده ام. آیا شما کمکم میکنید؟

با عرض سلام
      با توجه به شدت مرالژیا بله باید رادیوفرکوئنسی عصب برای شما انجام شود.

6. مرضیه جلالی

سلام خدمت آقای دکتر
    من سوزش بسیار شدید پشت زانو تا اواسط ران پا و پشت ران دارم
    و فقط زمانیکه ورزش میکنم و پام رو بالا میگیرم و حرکات کششی انجام میدم به شدت میسوزه و اگر پاهام بیشتراز ۵ دقیقه بالا باشه بی حسی ایجاد میشه

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام باید از نظر مشکلات کانال کمری بررسی شوید و اول معاینه و بر اساس آن ام ارای و احیانا تست های عصب و عضله نیاز است.

7. leila

با سلام
    ضمن تشکر از مقاله مفیدتون?
    من حدود دو هفته اس که موقع شب ها ران سمت راست پام شروع به درد شدیدی می کنه به طوری که دو هفته است خواب ندارم از درد و روزها می خوابم.
    این درد شبا ها موقع خواب شروع می شه.
    من ٣۴ سالمه و با قد ١۶١ دارای وزن ٧۴ هستم.
    لطفا منو راهنمایی کنید چون خیلی درد می کشم از پا درد.
    سپاس فراوان?

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام باید تست عصب و عضله انجام دهید تا دقیقاً درگیری عصب ها مشخص گردد.

8. میلاد

سلام جناب آقای دکتر کاظمی
    وقت شما به خیر

بنده میلاد هستم، ۳۳ ساله، با قد ۱۸۵ و وزن فعلی ۷۴ کیلوگرم
    یک سالی میشه که گه‌گاهی همین درد و سوزش نسبتاً شدید رو دقیقاً در ناحیه بیرونی پای راستم دارم. که اخیراً دو سه روز یک بار داره تکرار میشه (بیشتر شده)
    بیشتر زمانی که می‌خوابم سر و کله درد پیدا میشه و شدید میشه.

اولین باری که یادم میاد و این درد رو پیدا کردم بعد تمرین والیبال مربوط به سال گذشته می‌شد. متاسفانه حدود یک سالی هست که من رژیم غذایی خیلی بدی دارم و بدنم گرسنگی زیادی رو متحمل شده؛ جدیدا هم غیر اصولی به گیاهخواری روی آوردم! تو این مدت، بدنم معمولا با کمبود ویتامین علی الخصوص ویتامین D3 روبرو بوده؛ آیا درد ران پای راست من، می‌تونه به خاطر این کمبود ویتامین ها هم بوده باشه؟
    لطف می‌کنید راهنمایی بفرمایید

بسیار سپاسگزارم از شما

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام .بله. گهگاهی کمبود ویتامین ها می تواند علائم ایجاد کند اما در در وحله اول باید ستون فقرات کمری شما و عصب سیاتیک مورد بررسی قرار گیرد.

9. رضا

1. دکتر محمدرضا کاظمی

باسلام فعلا صبر کنید فشارهای فیزیکی به عصب های محیطی این حالت (نوراپراکسیا) را به وجود می‌آورد که طی چند روز برگشت پذیر است.

10. سید مجید موسوی

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام در قدم اول باید ستون فقرات کمری از نظر مشکلات تنگی کانال بررسی شود.

11. مونا

باسلام و احترام و ممنون از مقاله کاربردی شما،
    خانم ۳۵ ساله ایی هستم که بدن ورزشی و وزن مناسبی دارم و بارداری اول خود را در ماه پنجم تجربه میکنم و دچار این مشکل مرالژی پارستتیکا شده ام. در ماه دوم با بی حسی شروع شد و اکنون به مور مور و سوزش رسیده با این وجود در تمام طول روز یکسان نیست و بالاخص عصرها و شب ها بیشتر میشود. آیا تا اتمام بارداری این درد با من خواهد بود؟ آیا با ورزش هایی که مثال زدید میتوانم این مشکل را تا حدود زیادی کنترل کنم؟ ممنون میشم از راهنمایی تان استفاده کنم.
    با سپاس و احترام

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام ایجاد مرالژیا به دلیل فشاری هست که شکم شما بر روی عصب وارد می کند ورزش ها کمک کننده است ولی اگر مرالژیا تا بعد از بارداری باقی ماند باید روی عصب تزریق انجام شود.