کلینیک درد و خدمات کنترل و درمان دردهای مزمن

مرداد, 1397 6 نظرات

دردی که برای مدت زمان  بیش از سه ماه در بدن باقی بماند، عنوان درد مزمن را به خود می گیرد بسیاری از دردها برای هفته ها، ماه ها و یا حتی سال ها همچنان ادامه پیدا می کنند. دردهای مزمن می توانند در هر نقطه از بدن شما ایجاد شوند. این درد ها می تواند خیلی ملایم بوده و یا آنقدر شدید باشند که فعالیت های روزانه را مختل نمایند. ماهیت دردها می تواند سوزشی و مبهم و یا خنجری و تیز باشد. با افزایش سن، شیوع دردهای مزمن بیشترمی شود بخصوص درصورت وجود بیماریهای زمینه ای شیوع دردها افزایش می یابد.

حال برهمین اساس دکتر محمدرضا کاظمی فوق تخصص درد نقش کلینیک درد و خدمات آن را در سایت خود شرح خواهند داد.

علل ایجاد درد مزمن

علل ایجاد کننده درد مزمن در دو سطح است یک قسمت منطقه آسیب اولیه که در آن ناحیه مشکلات مکانیکی و تغییر ساختار ناحیه آناتومیک به همراه ترشحات واسطه های شیمیایی بوده موجب ایجاد پیام درد می شوند که با درمان آسیب اولیه منشا صدور پیام های درد کنترل می شود اما همه مشکلات گاها با رفع آسیب اولیه پایان نمی یابد بدین شکل که پیام های عصبی درد برانگیخته شده در طول زمان انتقال پیدا می کند و به ناحیه قشری (کورتکس) مغز می رسد و با گذشت زمان تغییرات واسطه های شیمیایی مغز اتفاق افتاده، واسطه های مهاری کاهش می یابند و علیرغم برطرف شدن علت اولیه درد همچنان پیام های درد صادر می گردد.

عوارض دردهای مزمن

ادامه روند دردهای مزمن موجب ایجاد مشکلات روحی و خلقی می شود و موجب افسردگی / اضطراب خواهد شد که نهایتا موجب افت عملکرد و عدم توانایی انجام فعالیت های شغلی و کاهش کیفیت زندگی فرد می شود.

دکتر محمدرضا کاظمی فوق تخصص درد اضافه می کنند که علاوه بر موارد گفته شده دردهای مزمن موجب افت عملکرد سیستم ایمنی بدن شده که می تواند زمینه ساز ایجاد و گسترش بیماری های عفونی و بدخیمی ها و عدم التیام بافت های آسیب دیده نیز بشود.

کلینیک درد

کلینیک درد مرکز درمانی‌ است که برای درمان انواع دردهای مزمنِ (بیش از 3ماه) مفصلی، ماهیچه‌ای – استخوانی ، ستون فقرات ، سرطانی، و سایر انواع دردهای مزمن بنیانگذاری شده‌ است. در کلینیک‌ درد پزشک فوق تخصص درد ، به کمک اقدامات تشخیصی کلینیک و پاراکلینیک تلاش در مشخص کردن علت و درمان درد مزمن دارد. اقدامات درمانی ساده در کلینیک درد شامل درمانهای غیرتهاجمی نظیراستفاده از لیزرهای پرتوان، مگنت، آکوپانکچر و… بوده لیکن درصد بسیاری از بیماران کلینیک درد نیازمند اقدامات کمتر تهاجمی و یا اینترونشنال Interventional هستند. اعمال کمترتهاجمی یا اینترونشنال همان گونه که از نامشان برمی آید کمترین آسیب به بافت های بدنی را به همراه دارند. این اعمال در اتاق عمل در شرایط استریل و با راهنمایی دستگاه های رادیولوژی انجام می شود که توضیح داده خواهد شد.

اقدامات تشخیصی دردهای مزمن در مجموعه ما

ابتدا شرح حال و تاریخچه دقیق پزشکی گرفته می شود و سپس تست ها و معاینات بالینی انجام می گردد. شرح حال و معاینه فیزیکی علیرغم تمام پیشرفت های تکنولوژیک درمانی هنوز هم از ارکان تشخیص و درمان بیماریهای درد مزمن می باشند. سپس براساس شواهد و تشخیص های احتمالی درخواست های پاراکلینیک داده می شود که شامل تصویربرداریهای لازم (ام ار آی/سی تی/سونوگرافی و…) و آزمایشات و تست های عصبی-عضلانی و… می باشد.

مراحل درمانی

با قطعی شدن تشخیص بیماری، پلن (برنامه) درمانی لازم جهت رفع بیماری زمینه ای مولد درد آغاز می گردد. بخشی از درمان ها غیرتهاجمی بوده بدین معنی که داخل بافت آسیب دیده بدن دستکاری نمی شود و فقط با اقداماتی موجب تحریک بافت به بازسازی و تعدیل فعالیت اعصاب مولد درد می شویم این اقدامات شامل لیزرهای پرتوان ، مگنت ، درمان دستی ، طب سوزنی و… می باشد که در درصدی از بیماران قابل انجام است.

شرح اقدامات اینترونشنال و یا کم تهاجمی از زبان دکتر محمدرضا کاظمی فوق تخصص درد

اما قسمت اعظم فعالیت ها “اقدامات اینترونشنال و یا کم تهاجمی” می باشند. در اقدامات اینترونشنال بوسیله تجهیزات خاصی (سوزن های مخصوص ، آندوسکوپ ، کاتترها و….)  بدون برش جراحی با هدایت دستگاه های رادیولوژی (سی تی اسکن ، فلوروسکوپ ، سونوگرافی) وارد فضای مورد نظر شده و اقدامات لازم (مانند تزریق فاکتورهای رشد سلولی ، بازکردن تنگی کانال نخاعی ، کاشت باطری محرک عصب و…) انجام داده می شود و در نتیجه علت ایجاد کننده بیماری و درد بدون نیاز به شکافتن پوست، بدون نیاز به بیهوشی عمومی برطرف می شود و آناتومی طبیعی بدن به هم ریخته نمی شود و عوارض تخریب بافتی دیده نمی شود.

در قسمت خدمات فوق تخصصی درد انواع بیماری ها و خدمات قابل انجام آن در کلینیک درد به تفصیل توضیح داده شده است.

ویدیو کلینیک درد

1. سحر كشاورز

سلام اقای دکتر وقت بخیر و خسته نباشید
    پدرم سرطان مجاری صفراوی دارن حدود ٨ ماهه تشخیص داده شده و به کبد و لنف شکمی متاستاز داده
    به علت بسته شدن مجاری صفراوی تو این مدت ٢ بار درن صفراوی سه ماهه داشتن و درنهایت دو ماهه استند گذاشتن براشون
    در طول ٨ ماه حدودا ٢ ماهه پیش کمو امبولیزاسیون انجام شده براشون و کلا ١۴ جلسه شیمی درمانی که الان اندازه غده ها کوچک تر شده و بزرگ ترین از ٣۴*۴۵ شده ٢٨*٣۵
    اما تو این اخرین سیتی که انجام دادن علاوه بر کوچک شدن غده ها متاسفانه سرطان متاستاز داده به استخوان مهره ها و لگن و حدود ٣ هفته است که از عمل استند گذاری میگذره و پدرم درد داره
    برای دردش دو روزه مورفین روزی یک عدد (دو تا نصف) تزریق میکنه و کترولاک و هیوسین هم کمکی
    میخواستم ببینم شما به درمان دردش میتونین کمکی کنین؟

باسلام
      بله. برای ایشان باید بلوک اعصاب مناطق درگیر انجام گردد.

2. اسمعیل محمدزاده

سلام آقای دکتر. حدود یکسال و نیم است که عمل قلب باز کرده ام و الان از لحاظ قلبی هیچ مشکلی ندارم و پس از عمل از زانو تا نوک انگشتان درد بسیار شدید دارد به حدی ک با عصا به سختی راه می روم و همچین نوک ناخن انگشتان دستم قرمز شده است. ایا این مریضی ام در تخصص شما می گنجد ک خدمت برسم؟

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام چنان‌چه مشکل شما ناشی از تنگی کانال کمری و یا آرتروز مفاصل باشد بله با مراجعه به کلینیک درد می‌توانید مشکلات را کنترل کرد.

3. سجاد

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام اگر صرفاً درد ناشی از ماهیچه های ساق باشد نقاط ماشه ای و گرفتگی عضلانی و یا کوتاهی عضلات پشت ساق می تواند منشاء درد باشد در غیر این صورت باید ستون فقرات کمری شما هم از نظر بیرون زدگی دیسک بررسی شود.