خار پاشنه پا

اردیبهشت, 1398 بدون نظر

خار پاشنه پا Heel spur یکی از شایعترین علل درد پاشنه پا بوده  که با درد و تورم رباط کف پا (رباطی که استخوان پاشنه را به انگشتان وصل می‌کند) همراه است.

علایم خار پاشنه

علایم، شامل دردی خنجری و تیز می­باشد که معمولاً صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب و به هنگام برداشتن اولین قدم درد شدیدی کف پای بیمار (بخصوص قسمت داخلی) را فرا میگیرد و بیمار در کف پا کشش و سوزش شدیدی احساس می کند. اصولا درد، با گرم کردن کف پا بهتر شده، اما با ایستادن طولانی  در یکجا و یا بلند شدن از وضعیت نشسته به ایستاده مجدداً شروع می‌گردد. بیشترین میزان شیوع خار پاشنه در سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی است. اما از مهمترین علل بروز این بیماری در سنین پایین تر انجام فعالیت‌هایی مانند دویدن‌ طولانی و انجام ورزش های هوازی و فعالیت های ضربه ای ایستاده بوده که موجب میشود تا فشار زیادی به پاشنه و بافت های متصل به آن وارد شود.

علل مستعد کنند خار پاشنه

صافی کف پا و یا برعکس زیاد بودن قوس کف پا هردو موجب بهم خوردن دینامیک پا شده، راه رفتن با الگوی غلط و نامناسب، افزایش وزن و راه رفتن با پای برهنه از عوامل مستعد کننده ابتلا به خار پاشنه و التهاب غلاف کف پا هستند.

علل درد خار پاشنه پا

1. فشار به عصب کف پا
  2. فاشئیت کف پا وخار پاشنه
  3. از بین رفتن چربی کف پا
  4. التهاب تاندون آشیل

تشخیص خار پاشنه پا

ابتدا نقاط حساس و دردناک کف پا معاینه و بررسی می شود. در صورت لزوم آزمایشات جهت رد مشکلات روماتیسمی، عکس ساده اشعه ایکس  و یا حتی ام آر آی جهت رد سایر علل درد پاشنه (مانند شکستگی فشاری یا تحت فشار قرار گرفتن عصب) بررسی میشود. گاهی اوقات در عکس ساده اشعه ایکس یا ام آر ای خار استخوانی دیده می‌شود که از استخوان پاشنه بیرون زده است.

در گذشته خارهای استخوانی متداولترین علت درد پاشنه پا شناخته می شد و تنها راه درمان آن‌ها را عمل جراحی باز می دانستند (در روش قدیمی) که در این عمل زائده خاری از استخوان پاشنه پا برداشته می شد لیکن بسیاری از افراد دارای خار استخوانی پاشنه پا هستند و هیچ علامت یا دردی در پاشنه پا ندارند. بنابراین در بسیاری ازافراد روش های کاهش درد برای درمان کفایت می کند.

Heel spur

درمان های خار پاشنه پا

کمپرس سرد ، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در روز به کاهش التهاب و تورم ناحیه کمک میکند. بعد از سه روز از شروع

کمپرس گرما را نیز میتوان جهت کاهش درد بکار بگیرید.

کمپرس سرد خار پاشنه

کفی طبی و یا کفش طبی

آتل شبانه : آتل مانع کوتاه شدن تاندون کف پایی میشود. این آتل باید ۴ تا ۱۲ هفته استفاده شود.

آتل برای خار پاشنه

ورزش های مناسب برای خار پاشنه و التهاب تاندون کف پا

کشش کف پا با حوله

در این حالت با دو دست طبق شکل کف پا را به بالا میکشیم تا تاندون کف پا کشیده شود، ۳۰ ثانیه در اینحالت بمانید،  سه بار در روز و هر بار ۵ نوبت این ورزش را انجام دهید.

کشش کف پا با حوله

غلطاندن استوانه زیر کف پا

در زیر کف پا استوانه ای قرار میدهیم که میتواند یک رول یا یک شیشه نوشابه باشد و کف پا را بر روی آن به عقب و جلو می­غلطانیم. سه بار در روز و هر بار ۵۰ نوبت این ورزش را انجام دهید

درمان خار پاشنه پا با ورزش

کشش پشت پاساق پا در حالت ایستاده

با فاصله از دیوار می ایستید کف دو دست را بر روی دیوار تکیه گاه قرار میدهیم.پای سالم را نیم قدم به جلو می اوریم و روی آن خم میشویم بدون اینکه کف و پاشنه پای مبتلا از زمین بلند شود. در این حالت ۳۰ ثانیه بمانید، سه بار در روز و هر بار ۵ نوبت این ورزش را انجام دهید.

کشش پشت پاساق پا در حالت ایستاده

کشش تاندون آشیل

بر رو پله قرار می گیرید و پای مبتلا را به گونه ای قرار می دهید که پنجه پا روی لبه پله قرار بگیرد، سپس با خم کردن پای جلویی پاشنه پای مبتلا باید به سمت زمین حرکت کند تا تاندون آشیل کشیده شود. در این حالت ۳۰ ثانیه بمانید، سه بار در روز و هر بار ۵ نوبت این ورزش را انجام دهید.

کشش تاندون آشیل

کشش کف پا در حالت نشسته

همانطور که بر روی مبل یا صندلی نشسته اید پای مبتلا را رو پای سالم بگذارید و با دست کف پایتان را به بالا خم کنید تا تاندون کف پا کشیده شود در این حالت ۳۰ ثانیه بمانید، سه بار در روز و هر بار ۵ نوبت این ورزش را انجام دهید.

کشش کف پا در حالت نشسته

درمان های اینترونشنال خارپاشنه پا

علیرغم درمانها و ورزشهای ذکر شده درصدی از مبتلایان خارپاشنه به درمانهای معمول پاسخ نداده و نیاز به درمان های اینترونشنال دارند. این درمان ها تحت هدایت دستگاه های فلوروسکوپی و سونوگرافی انجام می شود و میزان موفقیت قابل توجهی دارند و شامل تزریق پلاکت و ازون و فاکتورهای رشد سلولی می باشند که موجب ترمیم و از بین رفتن التهاب منطقه درگیر می شود. در موارد بسیار سرکش و عدم پاسخ به درمان از تکنیک های پیشرفته تر رادیوفرکوئنسی و یا روش کرایو (سرما) استفاده می شود.

درمان های اینترونشنال خارپاشنه پا