بورس چیست و درمان بورسیت چگونه است

مهر, 1398 بدون نظر

بورس چیست ؟ بورس ها کیسه های ظریفی هستند که در میان بافت های نرم و سخت سیستم موسکولواسکلتال (استخوان ها، تاندون ها، رباط ها)  قرار گرفته و موجب تسهیل حرکت این اجزا روی یکدیگر می گردند. بخصوص در اطراف مفاصل و در هنگام حرکت ساختمان های زیادی حرکت می کنند که به منظور تسهیل این حرکات در مجاورت هم بورس ها نقش بسیار مهمی دارند.

بورس کیسه بافتی بسیار قابل انعطاف هست و در درون آن یک مایع (سینوویال) قرار گرفته سطح لایه داخلی بورس توسط یک ردیف کامل سلولی سنگفرش شده که ترشح کننده مایع سینوویال داخل بورس هستند. جهت درک تصویری بورس اینگونه تصور کنید که یک کیسه فریزر که دور تا دور آن دوخته شده و درون آن روغن ریخته شده را بین دو کف دست قراردهیم ودستها را مالش دهیم. مسلما اصطکاک کمتر از زمانی است که کف دست ها مستقیما روی یکدیگر مالیده شوند. این کیسه فریزر شبیه بورس ها عمل می کند.

مقدار مایع درون بورس ها خیلی زیاد نیست و فقط در حدی است که بتواند اصطکاک را کم کند و بورس به راحتی در بافت اطراف خود بلغزد. حدود 300 بورس در بدن انسان موجود است اما چند تا از این مجموعه مهم تر بوده و اهمیت کلینیکی دارند که شامل بورس های اطراف زانو، شانه، ناحیه باسن و پاها می باشند.

بیماری بورسیت چیست

التهاب بورس را “بورسیت” می گویند. معمولا علت آن فشارهای مکانیکال زیاد به منطقه حرکتی بورس هست. در بورسیت تعداد سلول های غشا و مایع درون بورس افزایش یافته و بدنبال آن واسطه های شیمیایی التهابی درون مایع ترشح می گردد که موجب ایجاد درد و ناراحتی در منطقه درگیر می شوند. در موارد کمتر شایع علل بورسیت بیماری های روماتیسمی و یا عفونی می باشد.

درمان بورسیت

در موارد خفیف می توان از درمان های خانگی بورسیت شامل استراحت، مصرف مسکن های ضدالتهاب و در موارد پیشرفته تر فیزیوتراپی استفاده کرد. با این همه بسیاری از بورسیت ها به درمان های رایج پاسخ مطلوبی نمی دهند و نیاز به درمان های اینترونشنال دارند. بورسیت ها مشکلات نسبتا شایعی هستند که معمولا کمتر از میزان لازم تشخیص داده می شوند و دربسیاری از موارد به اشتباه بورسیت ها را با تشخیص مشکلات عضلانی و درگیری اعصای محیطی و… درمان می کنند که نتیجه مطلوب درمانی نخواهد داشت.

پزشکان فلوشیپ درد باهدایت دستگاه سونوگرافی به شکل بسیار دقیق بورس ملتهب را مشاهده کرده و تزریق مورد نظر را دقیقا در داخل کیسه بورس انجام می دهند. جنس تزریقات شامل طیف وسیعی است از کورتیکو استروئیدها گرفته تا پلاکت تغلیظ شده و ارتوکین و در موارد بسیار سرکش و مقاوم از رادیوفرکوئنسی و کرایو هم استفاده می گردد.

درمان بورسیت