آسیب به اعصاب اطراف زانو و دردهای ناشی از آن

1400/07/19 6 نظرات

یکی از مشکلات بیماران مراجعه کننده به کلینیک های درد ، دردهای آزار دهنده اطراف زانو است که ناشی از آزار و تحریک عصب های حسی اطراف زانو می باشد که اصطلاحا ” زانو درد عصبی ” نامیده می شود. عواملی که موجب فشار فیزیکی بر روی عصب های حسی زانو شود میتوانند ایجاد این عارضه بکنند مانند تصادفات رانندگی و یا دستکاریهایی که در جراحی های زانو و بافت های اطراف آن انجام می گیرد.

آناتومی عصب های اطراف زانو

عصب های حسی مختلفی در اطراف زانو هستند اما عصب های اصلی و عمده چهار عصب هستند به شرح:

۱_ عصب پرونئال که یک شاخه از عصب سیاتیک است.

2_ عصبهای ژنیکولار یا زانویی که شامل سه عصب اصلی هستند که طبق شکل به زانو در قسمتهای بالایی و پایینی عصب رسانی می کنند.

عوامل ایجادکننده دردهای عصبی زانو

• آسیب مستقیم عصب زانو
  • شکستگی استخوان های تشکیل دهنده  مفصل زانو
  • توده های اطراف زانو (مانند تومور یا کیست)
  • خونریزی های اطراف زانو (ضربات و…)
  • هر عاملی که موجب پوزیشن هایی شود که به عصب ها فشار وارد گردد مانند: (چمباتمه زدن های طولانی، پا روی پا انداختن طولانی، بی تحرکی طولانی زانو، استفاده از بریس زانو، گچ گرفتن های خیلی طولانی زانو و یا  بستن خیلی طولانی جوراب واریس و ….)

علائم دردهای عصبی زانو

شدت علائم زانو درد عصبی بستگی به میزان آسیب دارد در اغلب موارد پوشش خارجی عصب دچار  آسیب می گردد اما امکان آسیب گسترده خود تنه عصب نیز وجود دارد که می تواند موجب علائم زیر بشود:

• درد سوزشی
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن
  • علائم حرکتی مانند اسپاسم عضله و محدود شدن دامنه حرکتی زانو

تشخیص زانو درد عصبی

اساس تشخیص معاینه فیزیکی توسط پزشک است که به همراه تست های عصب و عضله و تصویربرداری های لازم مانند رادیولوژی، ام ار ای و… جهت بررسی علل به وجود آورنده این عارضه مانند شکستگی، کیست، پارگی و …انجام می گردد.

درمان زانو درد عصبی

اولین قسمت درمان رفع عامل ایجاد کننده زانو درد عصبی است اما در بسیاری از موارد با برطرف شدن عامل اصلی مشکل دردها باقی می ماند که نیاز به درمان های تکمیلی می باشد.

درمانها شامل

درمان های غیر تهاجمی : شامل داروها ضد التهاب ها، لیزرهای پرتوان و حرکات اصلاحی

رادیوفرکوئنسی عصب های زانوئی درگیر

این روش درمان اصلی است که بسیار موثر و و مفید است در این تکنیک با هدایت دستگاههای رادیولوژی و سونوگرافی عصب های درگیر مشخص شده و با سوزن های مخصوص به محیط اطراف عصب رسیده و دو مد رادیوفرکوئنسی (پالس یا کانونشن) استفاده می گردد که بر اساس صلاحدید پزشک از این مد ها جهت نورو مدولیشن (یا تعدیل فعالیت عصبی) و نرمال شدن شارژهای عصب استفاده می گردد.

رادیوفرکوئنسی اعصاب ژنیکولار زانو توسط دکتر محمدرضا کاظمی

1/5 - (2 امتیاز)

1. مهدیه زارع

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام پاسخ به سوالات شما بستگی به معاینه فیزیکی زانو دارد و بهترین توصیه را پزشک معالجتون می تواند بکند.

2. سوسن.نافع

با عرض سلام وخسته نباشید
    من زانوی راستم وقتی راه میرم صدا میده ودردش اذیتم می‌کنه وراه رفتن برام سخت میشه .وپای چپم بی حس میشه.وراه نمیتونم برم وگزگز می‌کنه
    ودستهام گز گز می‌کنه مخصوصاً شبهاکلافه میشم
    🙏🙏
    سپاس گزارم

1. دکتر محمدرضا کاظمی

باسلام. هم زانوها و هم کانال نخاعی کمری باید بررسی شوند.

3. حیدر علی شیردلی

سلام دکتر..رگ و ماهیچه دست چپم از یک وجب بالای ارنج تا یک وجب پایین ارنج وحشتناک درد میکنه..طوری که نه میتونم دستمو راست و خم کنم .نه مشتمو باز و بسته کنم نه وزنه ای از زمین بلند کنم.دکتر جراح مغز و اعصاب امپول تزریغ کرد و شوک و نوار عصبی گرفت .هیچ بهبودی حاصل نشد بدترم میشه چه کنم؟

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام باید از نظر بیماری آرنج تنیس بازان و گلف بازان بررسی و در صورت تایید تشخیص سلول درمانی شوید.