سندرم شکست جراحی کمر

1397/06/27 20 نظرات

سندرم شکست جراحی کمر یا Failed back surgery syndrome اشاره به درد کمری دارد که در بیمارانی ایجاد می‌شود که عمل جراحی برروی کمر آنها انجام شده ولی به نتایج مطلوب نرسیده و بازهم درد ، محدودیت حرکتی و مشکلات همراه با آن همچنان ادامه دارد.

در بسیاری موارد ام آر آی (باتزریق) و اپیدوروسکوپی می‌تواند ایجاد بافت همبند و چسبندگی را در محل  جراحی و برش نشان دهد که عامل دردهای پس از عمل و تحریک رشته های عصبی می باشد با این وجود دلایل مختلف می‌تواند با موفقیت‌آمیز نبودن این جراحی ارتباط داشته باشد لذا به همین دلیل است که باید عمل جراحی باز را به عنوان آخرین راهکار در نظر گرفت.

دلایل ایجاد درد و ناراحتی پس از جراحی کمر ناموفق

عوامل مهم تاثیرگذار بر بازگشت درد و ناراحتی پس از جراحی ستون فقرات به شرح زیر هستند:

• عود مجدد دیسک کمر : در این حالت برعکس چسبندگی ها که به صورت تدریجی نمایان می‌شود، علائم عود فتق دیسک به صورت ناگهانی ظاهر می‌شوند.
  • اشتباهات تکنیکی در طول عمل جراحی ستون فقرات : برای مثال در این رابطه می‌توان به عدم جراحی یک بخش از فتق دیسک یا یک تکه استخوان که باعث وارد شدن فشار به عصب می‌شود، اشاره کرد. در هر دو حالت، فشار وارد شده به ریشه عصب می‌تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی پس از عمل جراحی شود.
  • نامناسب بودن عمل جراحی کمر برای فرد و عدم تشخیص مناسب این شرایط توسط پزشک
  • وارد شدن فشار به یک عصب در ناحیه ستون فقرات
  • ایجاد بافت زخم
  • بهم خوردن دینامیک و پایداری ساختمان فقرات : دراین حالت توزیع نیرو و فشار در ستون فقرات بهم خورده و موجب فشار بیش از حد به مفاصل گشته که نتیجه آن به شکل موارد زیر خواهد بود:

1. ایجاد مشکل برای حرکت‌های مفصل

2. تغییر شرایط مفصل

3. تخریب و وارد شدن آسیب به مفصل فاست

4. تخریب مفصل خاجی خاصره ای یا ساکروایلیاک

علائم مربوط به سندرم جراحی کمر ناموفق

علائم عادی مربوط به سندرم جراحی کمر ناموفق شامل درد و ناراحتی در ناحیه کمر و یا پاها است. علاوه بر این بیماران ممکن است با درد شدید، احساس سوزش، سوختگی یا درد به صورت تیر کشیدن در پاها مواجه شوند.

معاینه وضعیت بیمار و تشخیص مشکل

به منظور معاینه وضعیت بیمار سابقه درمانی وی بررسی شده و به‌طور خاص نوع جراحی انجام شده بر روی بیمار و علت انجام آن مورد توجه قرار می‌گیرد. در ادامه نتایج عمل جراحی و نحوه تغییر علائم مشکل پس از عمل جراحی بررسی می‌شود. در این شرایط پزشک ممکن است از معاینات فیزیکی نیز استفاده کرده و از بیمار بخواهد از محل آسیب دیدگی عکس رادیولوژی، اسکن ام آر آی، یا سی تی اسکن تهیه کند.

روش‌های درمان برای سندرم جراحی کمر ناموفق

در سندرم شکست جراحی کمر الگوی مشخص برای ایجاد آن وجود ندارد. در حقیقت هر بیمار دارای شرایط منحصر به فرد است و به همین خاطر برنامه درمان طراحی شده برای بیمار به شرایط و موقعیت خاص وی بستگی دارد.

1) اقدامات کمتر تهاجمی کلینیک درد برای درمان درد کمر بعد از جراحی دیسک کمر :

کودال نوروپلاستی :

کودال نوروپلاستی چیست ؟ از بین بردن چسبندگی های داخل کانال نخاعی، بدون بیهوشی و برش جراحی با کمک کاتتر RACZ در این روش، بیش از 70 درصد بهبود در علایم بیماران مشاهده می‌شود.

از جمله اقدامات دیگر برای بهبود درد کمر بعد از جراحی های باز:

• تحریک طناب نخاعی با کمک (scs)
  • انجام نور و لیز با امواج رادیو فرکوئنسی بوسیله RCA

2) درمانهای غیر تهاجمی :

روش های درمان قابل استفاده به این منظور به شرح زیر هستند:

• دارو درمانی
  • تزریق دارو
  • بلوک های عصبی
  • پرولوتراپی
  • تزریق پلاسمای غنی شده با پلاکت
  • فیزیوتراپی
  • درمان دستی
  • حرکت های ورزشی کششی.

نکته مهم :

برای درمان دردهای باقیمانده از عمل اول ، روش های اثربخش غیر جراحی از جمله عمل های اینترونشنال درد برای باز کردن چسبندگی‌ها وجود دارد و جراحی باز همیشه آخرین گام درمان است و نیز باید به این نکته توجه داشت که در بیمارانی که بیش از یک بار تحت عمل جراحی باز کمر قرار می‌گیرند، شیوع چسبندگی‌های داخل کانال نخاع چند برابر افزایش می‌یابد، بطوریکه شیوع آن در عمل دوم به بیش از ۵۰ درصد میرسد. اصولا همیشه میزان موفقیت جراحی بعدی در کنترل درد از جراحی اولیه کمتر میباشد.

1. مهدی اسدی

1. دکتر محمدرضا کاظمی

باسلام می بایست از نظر آسیب‌های اعصاب نخاعی بررسی شوید.

2. زهره

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام تحریک سیاتیک می تواند در اطراف زانو شما دردهایب ایجاد کرده باشد اما بهتر است که زانو هم به صورت جداگانه هم مورد بررسی قرار گیرد

3. بهروز

سلام آقای دکتر
    من 40 سالمه و دو هفته پیش عمل دیسک کمر داشتم. هم دیسک کمر داشتم هم تومور در عصب، که هر دو طی یک عمل 5 ساعته انجام شد. درد سیاتیک هام برطرف شده ولی مچ پای راستم بشدت درد میکنه و گزگز شدید داره تو راه رفتن مشکلی ندارم. میشه بفرمایید این درد شدید طبیعیه یا نه؟

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام در حال حاضر به دلیل دستکاری های عصب درد طبیعی است و با گذر زمان باید کاهش یابد.

4. فائزه داوطلب

سلام بنده ۳۹ ساله هستم حدود یک هفته پیش عمل دیسک تنگی کانال مهره هایm5وs1 قرار گرفتم الان دوروزه ساق پای چپم درد میکنه وپا گزگز می کنه به نظرتون خوب میشه یا نه

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام چنانچه تنگی برطرف شده باشد بله با گذشت زمان بهتر خواهد شد.

5. محسن

سلام اقای دکتر سال نو مبارکتون باشه لطفا اگه امکانش هست بنده رو راهنمایی کنید.بنده ۳۰سالمه ۲پیش عمل جراحی باز دیسک کمر روی مهره اخر داشتم چندروز بعد از بهبودی احساس کرختی زیر انگشت کوچک پای راست تا کنار قوزک پا داشتم دکتر جراح گفت بخاطر عمل هستش و به مرور خوب میشه ولی الان دو ساله هنوز احساس کرختی دارم از لحاظ حسی و حرکتی هم مشکلی ندارم. تقریبا یکماهی هست همون انگشت پا با فعالیت روزانه کرختی بیشتری پیدا میکنه یا با نشست طولانی کف پای راست بیشتر همون منطقه که کرخت شده احساس داغ شدن میکنه،جدیدا گاهی اوقات احساس سوزن سوزن پشت پا یا کف پام حس میکنم،بنظرتون مشکل چی هست؟

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام جهت مشخص شدن مشکل باید نوار عصب و عضله از پا گرفته شود.

6. نریمانی

با سلام اقای دکتر
    پدر بنده ۲۴ ساعت قبل از عمل دیسک کمر دچار بی حسی از کمر به پایین شدن بخاطر کوتاهی دکتر، بعد از عمل که الان حدود ۲ سال میگذره ولی حساش بر نگشت، حدود ۶ ماه فیزیوتراپی شدن، الان با وجود ۲ سال روزی ۴،۵ ساعت ورزش میکنه ولی جز درد در عصب های پاهاش که خیلی تیر میکشه حسی بر نگشت، بنظرتون چیکار باید بکنیم؟

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام اصطلاحا این مشکل را Cauda equina syndrom گویند و از مشکلات پارگی دیسک در طولانی مدت است که باعث درگیری عصب های کانال می شود و ارتباطی با کوتاهی پزشک ندارد. در این شرایط بهترین کار فیزیوتراپی های مکرر و دارو درمانی است.

7. ستاره

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام بله برطرف خواهد شد . این مشکلات ممکن است چندین ماه ادامه داشته باشد تا رفع شود.

8. حسین

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام به دلیل دستکاری ها گزگز فعلاً عادی است و اکثر آن قابل برطرف شدن هستند.

9. فاطمه روشنی

سلام دکتر من پارگی دیسک از سمت چپ بین مهره ۴ و ۵ داشتم الان پنج روزه جراحی دیستکتومی و اندوسکوپی کردم
    و دچار بی حسی در مچ پا شدم
    و درد در ناحیه مچ پا چپ
    اما مچ پام به سمت بالا و داخل حرکت نمیکند
    لطفا بهم بگید که ایا مچ پا من و دامنه حرکتیش بر میگرده و اینکه مثل روز اول میشه

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام چون در جریان شدت بیماری جنابعالی نیستم باید این مشکلات را با پزشک خود مطرح بفرمایید قاعدتا اگر آسیب عصبی به وجود نیامده باشد بسیاری از مشکلات قابل برگشت است.

10. محسن

باسلام اقایی ۳۶ساله هستم نزدیک به ۲ماه میشه عمل دیسک انجام دادم امروز متوجه شدم پای راستم ک قبل از عمل سر بود مجددبی حس شده الباه کامل نه.ولی حالت گز گز داره

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام علائم دیسکوپاتی تا چند ماه بعد از عمل هم می تواند باقی بماند اما به طور کلی باید با پزشک جراح خود در در تماس باشید.