تنگی کانال نخاعی

1397/04/19 6 نظرات

کانال نخاعی

کانال نخاع فضایی است که از گردن شروع شده و تا ساکروم ادامه دارد. در داخل این فضا نخاع قرار گرفته است. این کانال از کنار هم قرار گرفتن سوراخ های پشتی هر مهره تشکیل شده است. دیواره های اطراف این کانال از اجزا استخوانی جسم مهره و پایه های مهره ای تشکیل شده که روی آنها را لیگامان ها (لیگامان زرد و…) پوشانده اند.

تنگی کانال نخاع

تنگی کانال نخاع وضعیتی است که میتواند از گردن تا کمر را درگیر نماید و همانگونه که از نامش مشخص است هر وضعیتی که موجب تنگ شده فضای مزبور شود را تنگی کانال می نامند. شیوع تنگی در کمر و پس از آن در گردن از سایر قسمت ها شایع تر است.

علل تنگی کانال

1. ضخیم شدن لیگامان های داخل کانال
  2. برجسته شدن یا بیرون زدگی دیسک ها به داخل کانال (ازشایعترین علل)
  3. پیشرفت آرتروز مهره و گسترش استئوفیت های استخوانی به داخل کانال
  4. شکستگی مهره ها و بهم خردگی شکل کانال
  5. آرتروز و برجستگی مفاصل فاست مهره ای
  6. تنگی مادرزادی کانال (قطر کانال نسبت به سایرین کمتر است)
  7. سرخوردگی مهره ای و کاهش فضا

علائم تنگی کانال نخاع

درد در کمر و پا که کم و زیاد می شود و میتواند بهمراه بی حسی باشد. درد در راه رفتن طولانی یا ایستادن طولانی تشدید میشود و پس از مدتی محدودیت در طی مسافت ایجاد شده و شاهد علامت تشخیص درد ناشی از تنگی کانال ، خم شدن به جلو و کاهش درد میزان درد می باشد. در صورت تشدید تنگی کانال ممکن است علائم ضعف حرکتی و یا اختلالات ادراری و مدفوع نیز دیده شود.

تشخیص تنگی کانال نخاعی

معاینه فیزیکی و بررسی رفلکس عضلات و بررسی تعادل و راه رفتن بیمار حائز اهمیت زیادی است.

آزمایش های تصویربرداری

آزمایش‌های تصویربرداری اطلاعات کاملی از نظر بررسی مشکلات ساختمانی مهره ها و علل تنگی نخاع در اختیار پزشک می گذارد که شامل :

پرتونگاری ساده کمر : جهت بررسی عفونت یا توده استخوانی و تغییر قوس مهره ها و نیز زوائد استئوفیتی در مهره ها است.

سی تی اسکن : چنانچه مشکلات فوق در گرافی ساده مطرح باشد جهت بررسی دقیق تر میتوان از سی تی اسکن استفاده کرد.

ام.آر.آی : جهت بررسی بافت های نرم از جمله دیسک ها ، رباط ها ، نخاع و اعصاب نخاعی استفاده می گردد.

تست عملکرد عصب و عضله

به منظور تعیین شیوه انتقال صحیح پیام‌ها ی عصبی و کارکرد فیزیولوژیکی اعصاب استفاده میشود که شامل دو قسمت اولیه بررسی قدرت و سلامت ماهیچه و ثانویه بررسی سرعت هدایت پیام عصبی و وجود احتمال تحریک یا تخریب عصبی می باشد.

تنگی کانال نخاعی

درمان تنگی کانال نخاع

داروها : از داروها جهت برطرف کردن علائم در فاز حاد و نیز بازگشت قوام و آرامش عضلانی استفاده می گردد که شامل شل کننده‌های عضلانی (محیطی و مرکزی) ، مسکن های ضدالتهابی می باشد.

درمان های غیر تهاجمی تنگی کانال نخاعی

1. فیزیوتراپی برای درمان تنگی کانال نخاعی

در فیزیوتراپی ترکیبی از روش‌های غیرفعال و تمرین‌ها جهت تقویت ساختار عضلانی و حرکت‌های اصلاحی به کار گرفته می‌شود. مدالیته‌های درمانی غیرفعال مانند یخ/ گرما، اولتراسوند و تحریک الکتریکی درد و گرفتگی عضلانی را در کاهش می‌دهد. بیمار مبتلا به کمک انجام تمرین‌های مخصوص روش افزایش انعطاف‌پذیری و دامنه حرکتی را فرا می‌گیرد و بر قدرت عضلات خود می‌افزاید. بیماران نباید از روی آوردن به این درمان نگران باشند، حتی بیماران دچار درد و مشکلات حرکتی نیز از انجام تمرین‌های ایزومتریک سود می‌برند.

2. ماساژ و درمان دستی و منیپولیشن

اساس این تکنیک ها که توسط دست انجام می شود نیز تقویت ساختار عضلانی بافت های اطراف مهره ها می گردد.

3. لیزر پرتوان در درمان تنگی کانال نخاعی

استفاده از لیزر پرتوان پالس موجب افزایش انرژی سلولی و ترمیم بافت های آسیب دیده و تاحدی جلوگیری از پیشرفت می گردد.

درمان های اینترونشنال و یا کمتر تهاجمی (مداخله ای)

اعمال اینترونشنال توسط فوق تخصص درد تحت راهنمایی اشعه ایکس (فلوئوروسکوپی) و یا سونوگرافی در اتاق عمل انجام می گردد.

1. تزریق های تشخیصی و درمانی

تزریق در ستون فقرات مانند تزریق ترکیبی استروئید و آنستتیک های موضعی در فضای اپیدورال جهت کاهش التهاب و خنثی کردن واسطه های شیمیایی التهاب (ناشی از تنگی) استفاده می گردد. همچنین در این مورد به غیر از تزریقات میتوان از رادیوفرکوئنسی اپیدورال و همچنین رشته های عصبی خارج شونده از نخاع در این مناطق جهت بهبود و تغییرات طولانی استفاده نمود.

در چه بیمارانی عمل جراحی باز باید انجام شود؟

1. مشکل حرکتی پیشرونده
  2. اختلال در کنترل ادرار و مدفوع
  3. محدودیت شدید حرکتی در بیماران
  4. عدم پاسخ به درمان های غیر جراحی

مراجعه به موقع بیماران می تواند از پیشرفت بیماری و نیاز به انجام عمل باز جلوگیری نماید.

با تشکر از اینکه مقاله تنگی کانال نخاعی را تا انتها مطالعه فرمودید. دکتر محمدرضا کاظمی فلوشیپ فوق تخصص درد

1. جعفر کنگرلو

باسلام.جناب دکتر بنده در ورامین ساگن هستم و چند سال است سرخوردگی مهره L5 رویS1 برایم عارض گشته و نیز در محل دیسک بین L1 ,L2 دچار تنگی بسیار شدید کانال نخاعی هستم . خواستم بدانم میتوان بدون جراحی باز نسبت به درمان اقدام نمود. سپاسگزارم

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام در مورد سرخوردگی ال ۵ و S1 بله درمان غیر جراحی می شود (در صورتیکه سرخوردگی کمتر از ۲۵ درصد باشد ).اما اگر تنگی شدید L1,2 دارید باید جراحی و فیکس مهره ها انجام شود.

2. معزز نورمحمدی

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام انجام عمل بسته دیسک بستگی به نوع بیرون زدگی دارد اگر پارگی کم باشد لیزری و اگر بیشتر باشد اندوسکوپی است لطفاً ام آر آی خود را جهت بررسی ارسال بفرمایید. info@drkazemipain.com

3. بیات

با سلام
    آقای دکتر مادر من به تنگی کانال نخاعی کمر با بیماری روماتیسم و پوکی استخوان نسبتا بالا دچار هستند، پزشکان پیشنهاد جراحیداده اند اما به جهت بیماری ها و شرایط سنی ایشان و مشکل در زانوها به دنبال راهی برای نگهداری وضعیت موجود و جلوگیری از التهاب هستیم و تمایلی به پذیرش ریسک جراحی نداریم، آیا میتوان به روشهای تخصصی درد اتکا نمود و کیفیت حرکت مادر و روند بیماری را کنترل کرد؟

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام باید دقیقاً معاینه شوند اما در کل بله این بیماران تا جای ممکن باید از روش های اینترونشنال استفاده بکنند.