درد مچ پا

1397/04/13 32 نظرات

مچ پا از سه مفصل تشکیل شده است که موجب حرکت به سمت بالا و پایین و دو طرف می شوند. مفاصل از نوع سینوویال هستند که در انتها غضروف دارند و در محیط مایع سینوویال حرکت می کنند. رباط ها نوارهای محکمی هستند که موجب اتصال استخوان ها به یکدیگر می شوند. عضلات و تاندون ها نیز به مفاصل کمک می‌کنند و نیروی کافی برای حرکت آنها را تامین می‌نمایند.

شایعترین علل دردهای مزمن مچ پا شامل

• آرتروز

آرتروز مچ پا معمولا در سنین میانسالی است و موجب فرسایش غضروف مفصلی می گردد که موجب درد و محدودیت حرکتی می گردد. یکی از شایعترین موارد ، آرتروز پس از تروما و ضربات به مچ پا می باشد.

• آرتریت روماتوئید ( روماتیسم مفصلی )

آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است که می‌تواند چندین مفصل را در سرتاسر بدن تحت تاثیر قرار دهد و درگیری در پا و مچ پا شایع است. این وضعیت بصورت قرینه است به این معنی که معمولاً مفاصل قرینه در دو طرف بدن دچار آن می‌شوند.

علائم :

علائم پیچ خوردگی پا :

در پیچ خوردگی پا به دلیل آسیب بافت ، دیواره رگ ها نفوذ پذیر شده و مایع سرم و سلول های خونی به محیط خارج عروقی و بافت های اطراف نفوذ می کنند لذا علائم پیچ خوردگی به دلیل فرآیند التهاب شامل: تورم ، درد ، محدودیت حرکتی و خالی کردن مچ پا می باشد.

علائم آرتروزپا

• حساسیت به لمس زمانی که فشار به مفصل وارد می‌شود
  • افزایش درد و تورم وخشکی در صبح
  • مشکل در راه رفتن
  • درد در هنگام حرکت و فعالیت

تشخیص علت درد مچ پا

وضعیت کلی سلامتی، سابقه‌ی پزشکی و علائم مورد بررسی قرار می‌گیرد و پا و مچ پا برای کنترل حساسیت به لمس و تورم معاینه می‌شود. بررسی نحوه راه رفتن ، درد و سختی مفصل بررسی می شود. در طی این بررسی چگونگی حرکت استخوان ها در پا و مچ پا در هنگام راه رفتن ارزیابی می شود.

آزمایش های تصویربرداری

آزمایش های تصویربرداری اطلاعات کاملی از نظر بررسی مشکلات ساختمانی و آرتروز در اختیار پزشک می گذارد که شامل :

پرتونگاری سادهجهت بررسی آرتروز ، عفونت یا توده استخوانی و… است.

سی تی اسکنچنانچه مشکلات فوق در گرافی ساده مطرح باشد جهت بررسی دقیق تر میتوان از سی تی اسکن استفاده کرد.

ام.آر.آیجهت بررسی بافتهای نرم ازجمله رباط ها ، تاندون ها و… استفاده می گردد.

درد مچ پا

درمان درد مچ پا

داروهای درمان درد مچ پا

از داروها جهت برطرف کردن علائم در فاز حاد استفاده می گردد که شامل مسکن های ضدالتهابی و ترکیبات غضروف ساز می باشد.

درمان های غیرتهاجمی

• فیزیوتراپی :

در فیزیوتراپی ترکیبی از روش‌های غیرفعال و تمرین‌ها جهت تقویت ساختار عضلانی و حرکت‌های اصلاحی به کار گرفته می‌شود. مدالیته‌های درمانی غیرفعال مانند یخ/ گرما، اولتراسوند و تحریک الکتریکی درد و گرفتگی عضلانی را در کاهش می‌دهد.

بیمار مبتلا به کمک انجام تمرین‌های مخصوص روش افزایش انعطاف پذیری و دامنه حرکتی را فرامی‌گیرد و بر قدرت عضلات حمایت کننده می‌افزاید. بیماران نباید از روی آوردن به این درمان نگران باشند، حتی بیماران دچار درد و مشکلات حرکتی نیز از انجام تمرین‌ها سود می‌برند.

• بریس طبی :

استفاده از عصا یا بریس می‌تواند به بهبود حرکت کمک کند. علاوه بر آن، کفش طبی (اورتوز) یا کفش‌های مخصوص با کف سخت و گهواره‌ای می‌تواند به کم کردن فشار بر پا و کاهش درد کمک نماید.

• کفی و کفش طبی :

در صورتی که تغییر شکل وجود داشته باشد، کفی کفش می‌تواند مچ پا را به شکل اولیه برگرداند و در نتیجه درد کمتری در مفصل ایجاد شود.

• ماساژ و درمان دستی و منیپولیشن :

اساس این تکنیک ها که توسط دست انجام می شود نیز تقویت ساختار عضلانی بافت های اطراف مچ می گردد.

• لیزر پرتوان :

استفاده از لیزر پرتوان پالس موجب افزایش انرژی سلولی وترمیم بافت های آسیب دیده و تا حدی موجب جلوگیری از پیشرفت پاتولوژی می گردد.

درمان های اینترونشنال و یا کمتر تهاجمی (مداخله ای) :

اعمال اینترونشنال توسط فوق تخصص درد تحت راهنمایی اشعه ایکس (فلوئوروسکوپی) و یا سونوگرافی در اتاق عمل انجام می گردد که شامل:

• تزریق اوزون

روش درمان درد ناشی از آرتروز با استفاده از تزریق اوزون مفید و موثر می باشد. در موارد ابتلا به آسیب دیدگی ها این روش درمانی باعث بهبود جریان خون در بافت آسیب دیده می شود و بدین ترتیب با فراهم کرد مواد مغذی در بافت، باعث تسریع در بهبودی می شود. در این روش ازون 20 میکروگرم به بافت آسیب دیده تزریق می شود و باعث از بین رفتن درد و تورم می شود و رسوبات فیبری را تحریک می کند و باعث می شود سلول ها با استفاده از این رسوبات، بافت آسیب دیده را ترمیم کنند. تزریق اوزون باید هر ۱ الی ۲ هفته یکبار تکرار شود، بیماران پس از یک الی دو جلسه درمانی به بهبودی و نتایج دلخواه (تسکین درد و از بین رفتن تورم) می رسند.

• تزریق PRP

تزریق PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت، یکی از روش های درمانی موثر می باشد. در این روش پلاکت های غلیظ شده تهیه شده که حاوی فاکتورهای رشد سلولی هستند و تزریق آنها در محیط موجب جلوگیری از تخریب بافتی و ترمیم می گردد. این روش عوارض جانبی ندارد زیرا پلاسمای غنی از پلاکت از خون خود بیمار گرفته می شود .

• تزریق ارتوکین :

در روش تزریق ارتوکین خون خود بیمار گرفته شده و سرم آن پالایش می شود که حاوی آنتاگونیست اینترلوکین 1 است و موجب کاهش درد و التهاب بافت آسیب دیده و ترمیم آن می شود.

• پرولوتراپی :

از ترکیب گلوکز هیپرتونیک با غلظت های 12.5 و بالاتر جهت ترمیم بافت آسیب دیده با تزریقات مکرر استفاده می گردد.

• رادیوفرکوئنسی :

از رادیوفرکوئنسی با مد پالس درجهت ترمیم مشکلات داخل مفصل و نیز تعدیل پیام عصبی انتقال درد (نرومدولیشن) و… استفاده می گردد.

با تشکر از اینکه مقاله درد مچ پا را تا انتها مطالعه کرده اید. دکتر کاظمی فلوشیپ فوق تخصصی درد

4.2/5 - (16 امتیاز)

1. nicetel6762@gmail.com

باسلام خدمت دکتر عزیز و بزرگوار چرا همیشه کفش پای چپم زود خراب میشه و پای چپم درد داره لطف کنید علتشو بگین ممنون میشم

1. دکتر محمدرضا کاظمی

باسلام باید عصبهای این منطقه مورد بررسی قرار بگیرند.

2. فرخ الدین صارمی نژاد

باسلام خدمت دکترعزیز من مردی 48ساله کارم تو پمپ بنزینه 12ساعت کار 24ساعت استراحت کفش ایمنی میپوشم مدتیه مچ هر دوتا پام درد میکنه مشکل از چیست لطفا راهنماییم کنید

1. دکتر محمدرضا کاظمی

علت می تواند از مشکلات کف پا و یا مچ پا و گهگاه از تنگی کانال نخاعی کمری باشد که هر کدام جداگانه باید بررسی شوند.

3. یاور

سلام.سه سال پیش مچ پای چپم پیچ خورده و پارگی لیگامان منجر شد.۲ماه با عصا راه رفتم بدون عمل و گچ گیری.انواع درمان های غیرتزربقی و غیرجراحی رو تحت نظر پزشکان مختلف امتحان کردم و هیچ نتیجه ای حاصل نشد.
    علت درد به کمر هم ربطی نداشت.
    علت درد چیست؟ آیا میتواند آرتروز باشد.چه راهی رو برم بهتره؟

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام درد ها می‌تواند ناشی از آسیب بافت نرم اطراف مچ پا باشد و سلول درمانی این بافت ها می تواند کمک کننده باشد.

4. ارزو

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام باید تست های التهابی و روماتیسمی انجام شود.

5. امین

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام باید معاینه دقیق شوند و بر اساس آن تصویربرداری انجام شود.

6. س.ابراهیمی

با سلام
    بهترین درمان برای آسیب کشیدگی تاندون و پارگی جزئی تاندون کدام شیوه است؟
    پزشکی prp را توصیه کردن،شما چه پیشنهادی دارید؟
    با سپاس

با سلام ارتوکین تراپی و پی آر پی

7. بابک دولتشاهی

درود فراوان
    آقای دکتر من غلظت خون از اوایل جوانی داشته ام و اهداءکننده مستمر خون هستم
    در سالهای اخیراز ساق پام و مخصوصا تازگیها مچ پام و درون رگ و پی پام درد شدید میگیرد در حدی که راه رفتنم را تحت تاثیر قرار داده
    مخصوصا وقتی تازه ازخواب بیدارمیشوم
    ولی بمرور در طول روز با شروع فعالیتهای روزانه فراموش میشود تا استراحت بعدی دوباره درد میگیرد
    خیلی نگرانم کرده
    احساس میکنم گرفتگی عروق و خشکی رگهاس
    چکار باید بکنم ؟

با سلام گرفتگی عروق به این شکل نیست و باید ستون فقرات کمری بررسی گردد

8. زهرا

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام باید معاینه فیزیکی شوید. در صورت لزوم تصویربرداری انجام شود و نیاز به تست عصب و عضله پا ها هم می باشد.

9. علی

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام باید مفصل مچ مورد معاینه قرار گیرد و در صورت لزوم تصویربرداری های لازم را انجام دهید.

10. لیلا خوانساری

سلام و تشکر فراوان
    بخصوص هنگام دراز کشیدن و همینطور خواببشدت مچ ساق پا و کف پا میسوزه و درد میگیرد.روی مچ پام کمی ورم مشاهده میشود.سرپا ایستادن درد را افزایش میدهد.ماساژ کمی آرام میکنه اما ساق پا تا زیر زانو بافتهای متراکم و گره گره ایی که موقع ماساژ قابل لمس هست و بافشار روی آن احساس درد زیاد دارد.
    خدا خیرتون بده
    خانم۵۳ساله

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام نیاز به بررسی ستون فقرات از نظر مشکلات کانال کمری دارین و همچنین در صورت یافته هایی در معاینه بالینی باید نوار عصب و عضله از پاها هم تهیه شود.

11. فائزه

سلام
    من34سالمه مچ چپ پام از قسمت داخل شبا ک میخابم درد داره و صدا تق تق میده وقتی کششش میدم ب سمت بالا لطفا بگین چکار کنم علتش چی هس؟؟🙏🙏

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام منطقه درگیر باید معاینه و تصویربرداری های لازم انجام شود.

12. سارا شایان راد

باسلام و روز خیر خدمت شما دکتر گرامی
    سال هفتادو یک در حین شوخی مچ پا چپم پیچ خورد وشکسته بند محلی جابجا کرد و درد کم شد .بعد از این چند بار مچ پا به طرف داخل پیچ خورد و با ماساز و مسکن آروم شد اما الان سه الی چهار سالی هست ک مرتب درد میکنه و تا مسکن استفاده نکنم شب نمیتونم بخوابم.
    درضمن 46 ساله هستم و تاحالا مچ پا گچ نگرفتم.لطفا راهنمایی کنید متشکرم.

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام باید یک معاینه دینامیک دقیق از مچ پا انجام شود و بر اساس آن تصویربرداری های لازم را انجام دهید.

13. Rezazarifpour

سلام وقتتون بخیر
    من prpتزریق کردم ب مچ پام ولی هنو مچمو ک ب زاویه های خاصی ک حرکت میدم هنو درد میکنه بعدشم اینکه حتما باید همون محل اسیب دیده ترریق بشه ینی من زیر قوزک بیرونی پام آسیب دیده بود ولی سمت داخلی قوزک تزریق کردن فرقی نداره؟
    MRiک گرفتم گفتن طول تاندون و رباط بلند شده و ب نوعی گوشت اضافه آورده

1. دکتر محمدرضا کاظمی

باسلام پی آر پی حداقل باید ۳ بار تکرار شود و در محل آسیب تزریق شود.

14. علی زجاجی

سلام خسته نباشین
    32 ساله هستم و مشکل غضروف مچ پا دارم
    متخصص مچ پا فعلا پی آر پی پیشنهاد دادن
    ببخشید نظر شما رو میتونم بدونم

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام چنانچه آسیب به غضروف مفصل باشد بله پی آر پی کمک کننده و موثر است.

15. شراره

سلام خسته نباشید من الان دو سه هفته هست ک مچ پام شبا موقع خواب خیلی خیلی درد داره جوری ک موقع خواب اشکم در میاد شبا خاب ندارم .سنم ۲۷ هست

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام باید معاینه فیزیکی شوید و در صورت لزوم تصویر برداری های لازم را انجام دهید.

16. مهدی

با سلام
    من یک هفته پیش از روی درخت افتادم پایین و وقتی بردم پیش پزشک گفت تاندوم پام پاره شده و گچ گرفت اما من به دلایلی گچ پامو یک هفته زود تر باز کردم اما از وقتی گچ پامو باز کردم مچ پام خالی میکنه و درد بسیار زیادی داره میخواستم بپرسم ایا باید دوباره برم پیش پزشک تصویر برداری کنم یا کاره دیگه انجام بدم؟؟
    لطفا جواب بدید
    باتشکر
    سن من ۱۵ سال

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام مجددا به پزشک مراجعه کنید و پا را فیکس کنید.