تنیس البو چیست و نحوه درمان آن چگونه است

1398/03/18 2 نظرات

تنیس البو چیست ؟ Tennis Elbow یا آرنج تنیس بازان بیماری است که موجب درد در ناحیه خارجی آرنج می گردد که علت آن کشیدگی و آسیب تاندون عضله خارجی آرنج در محل اتصال به استخوان (مطابق شکل) است علت اصلی آن حرکات ورزشی و یا غیر ورزشی نامناسب است که موجب کشیدگی و التهاب و پارگی در تاندون عصلات خارجی می شود.

علایم آن به شکل احساس درد شدید در ناحیه خارجی آرنج در لمس و حرکت می باشد. تنیس البو بر اثر التهاب تاندون بوجود میاید. تاندون عضلاتی که در قسمت خارجی ساعد قرار داشته و موجب حرکت مچ و انگشتان دست میشوند در بالای ساعد به سطح خارجی آرنج میچسبند. بر اثر حرکات تکراری که با قدرت زیاد انجام میشوند (مثلاً ضربات مکرری که یک تنیس باز با راکت به توپ وارد میکند) محل اتصال این تاندون ها به استخوان تحت کشش فراوان قرار میگیرد. بتدریج آسیب هایی بصورت پارگی های میکروسکوپی در این ناحیه ایجاد شده و واکنش بدن به این آسیب ها بصورت التهاب و درد ظاهر میشود. محل اتصال این تاندون ها بر روی یک برجستگی به نام اپی کندیل خارجی است.

با خم و راست شدن مکرر آرنج، تاندون های ذکر شده بر روی این برجستگی استخوانی به جلو و عقب میروند و این حرکت در دراز مدت میتواند موجب آسیب به تاندون شود. گرچه این بیماری به تنیس بازان منتسب شده است ولی بیشتر در خانم های خانه دار و کسانی که با دست کارهای سنگین انجام میدهند دیده میشود. در بسیاری مشاغل مثل نقاشی ساختمان، لوله کشی، نجاری، تعمیرکار اتومبیل، آشپزی و قصابی احتمال این آسیب وجود دارد. سن اکثر بیماران بین ۳۰ تا ۵۰ سال است.

علائم تنیس البو

ظهور علائم تدریجی است و طی ماه ها شدت می یابد. ضربات آهسته و پیوسته موجب پیشرفت بیماری می گردد. مهمترین علائم تنیس البو درد و احساس سوزش در قسمت خارجی آرنج است. معمولاً قدرت مشت کردن دست هم کاهش پیدا میکند. علائم تنیس البو معمولاً با فعالیت ساعد مثل گرفتن یک راکت یا چرخاندن یک آچار، سفت کردن شیر آب، چرخاندن دسنگیره در، چای ریختن یا دست دادن بیشتر میشود. بیماری بیشتر در دست غالب (که معمولاً دست راست است ) دیده میشود. پزشک معالج ممکن است برای افتراق بیماری از علل دیگری که میتوانند دردهای مشابهی ایجاد کنند از رادیوگرافی ساده تا ام آر آی و یا الکترومیوگرافی (نوار عصب و عضله) استفاده کند.

درمان تنیس البو

درصد قابل توجهی از بیماران با اقدامات ذیل بهبود می یابند که عبارتند از:

• استراحت : اولین قدم در درمان اینست كه باید از ورزش یا فعالیت های شدید بدنی كه درد را افزایش میدهند اجتناب كرد.
  • دارو : استفاده از داروهای ضد التهاب
  • فیزیوتراپی : بصورت انجام نرمش های كششی و تقویت كننده ساعد و استفاده از ماساژ یخ و یا اولتراسوند و یا تحریك عضلات ممكن است مفید باشد.
  • بریس : بریس های خاصی برای بیماران تنیس البو وجود دارد كه دور قسمت بالایی ساعد را میگیرند میتوانند موجب استراحت عضلات و تاندون و كاهش درد شوند.
  • تزریق كورتیكوستروئید : در بعضی موارد ممكن است پزشك معالج تصمیم به تزریق كورتیكواستروئید بگیرد.
  • شوك ویو تراپی Shock wave therapy : بصورت فرستادن امواج صوتی به ناحیه آرنج بوسیله دستگاه های خاص است.

درمان های اینترونشنال تنیس البو

درصد قابل توجهی از بیماران تنیس البو علی رغم درمان های فوق الذکر و گذشت ماه ها از بیماری درمان نشده و از محدودیت های حرکتی و درد قابل توجه رنج می برند و این افراد نیازمند به درمان های اینترونشنال می باشند.

قسمتی از درمان اینترونشنال درمان های رژنراتیو است یعنی با تزریق فاکتورهای رشد سلولی در محل آسیب موجب ترمیم تاندون آسیب دیده شده که جهت این امر (با هدایت سونوگرافی) از تکنیک هایی شامل پرولوتراپی، ارتوکین تراپی، تزریق پلاکت، ازون و … در یک و یا چند مرحله (بسته به میزان آسیب در بیماری) استفاده می شود. قسمت دیگر از اینترونشن تعدیل فعالیت عصبی عصب رادیال است که در مواردی که نیاز باشد عصب رادیال درگیر در منطقه هم رادیوفرکوئنسی می گردد. با انجام درمانهای اینترونشنال درصد اعظمی از مشکلات برطرف و بیماران به فعالیت عادی زندگی بازخواهند گشت.

1. مسلم زاده

وقت بخیر بند چند روزی است ک دچار تنیس البو شدم ولی زمانی که بازی میکنم درد کمتر میشه امابعداز بازی درد داره ولی میتونم اجسامی که روز مره از آنها استفاده میشه با دستم بلند کنم در یک نقطه کنار آرنج هست که وقتی با انگشت فشار میدم درد داره . دستور بفر مایید چاره چیست ک هم درد کمتر بشه هم بتونم به بازی کردن لااقل هفته ای یک یا دو روزرا ادامه دهم.61 سال سن دارم

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام فعلا نباید بازی کنید. باید تحت نظر پزشک ارنج را فیکس کنید و داروهای ضد التهاب مصرف کنید چون اگر پارگی پیشرفت کند باید تزریق و… انجام شود.