کودال نوروپلاستی با کاتتر راکس (باز کردن چسبندگی ها)

تیر, 1397 2 نظرات

یکی از مشکلات عمل های باز جراحی ستون فقرات ایجاد چسبندگی های بعد عمل است که موجب فشار و تحریک رشته های عصبی درگیر شده و علایمی شبیه رادیکولوپاتی (درد انتشاری) ناشی از دیسک ایجادمی گردد. یکی از روش های بسیار عالی جهت حل این مشکل عمل اینترونشن کودال نوروپلاستی با کاتتر راکس ( RACZ Caudal Neuroplasty) است.

در این تکنیک چسبندگی ها به دو روش شیمیایی و مکانیکال باز می شوند و فشار از روی عصب برداشته می شود. اگر شدت چسبندگی زیاد باشد کاتتر سه روز در محل قرار گرفته تزریقات ادامه می یابد. این کاتتر همچون یک فنر نازک و انعطاف پذیربوده و در مناطق چسبنگی حرکت داده می شود تا به شکل مکانیکال چسبندگی ها را باز نماید پس از این مرحله تزریق داروها انجام می شود که ترکیبی از داروهای ضدالتهاب ، داروهای رقیق کننده مواد التهابی اپیدورال و داروهای حل کنده چسبندگی ها می باشد. در پایان درمان، سوزن و کاتتر خارج می‌شود.

در برخی موارد ممکن است لازم باشد کاتتر در جای خود بماند تا امکان تزریق های بیشتر در چند روز آینده فراهم باشد. همچنین ممکن است چند ماه بعد تکرار درمان لازم باشد تا بافت همبند چسبنده کاهش پیدا کند. البته در موارد مورد لزوم از تکنیک ها و وسائل دیگری نظیر کاتتر ورید VERID و یا اپیدوروسکوپی نیز جهت حل مشکلات چسبندگی استفاده می گردد.

1. Mina

با سلام
    ایا با عمل راکس میشه تنگى کانال ناشى از سر خوردگى مهره ۴و۵ را درمان کرد

1. دکتر محمدرضا کاظمی