کایفوپلاستی

تیر, 1397 بدون نظر

کایفوپلاستی در موارد شکستگی جسم مهره ها انجام می شود. با افزایش سن و یا در زمینه بیماری ها و یا ضربات شدید به مهره ها (تصادف و…) جسم مهره ها می تواند دچار شکستگی شود یعنی جسم مهره از حالت مکعبی خارج شده و شبیه مثلث می شود یعنی سقف و کف مهره به سمت همدیگر می آیند. در طول زمان این شکستگی موجب افزایش قوز مهره ها می گردد و با بهم زدن دینامیک منطقه موجب فشار به مفاصل فاست شده و دردهای ستون فقرات شدید ایجاد می گردد.

در عمل کایفوپلاستی با تزریق سیمنت MMA به داخل جسم مهره، مجددا قدرت مهره و شکل مهره به حالت عادی برگشته و درد و مشکلات ناشی از آن برطرف می گردد.

چگونگی انجام عمل کایفوپلاستی

بیمار در وضعیت پرون (به شکم) می خوابد و با هدایت دستگاه رادیولوژی (سی-آرم) وسیله لازم وارد جسم مهره ای شکسته شده می گردد پس از آن وسیله بادکنک مانندی در قسمت شکسته شده قرار می گیرد و سیمان استخوانی در آن تزریق می گردد. سیمان استخوانی در عرض 15 دقیقه به حالت جامد در آمده و جسم مهره را که بر اثر شکستگی ضعیف شده بود محکم میکند. همین استحکام موجب از بین رفتن درد بیمار میشود.

اندیکاسیون کایفوپلاستی :

در افراد ناتوان که قادر به عمل جراحی باز نیستند و یا در بیمارانی که در اثر تومور بدخیم دچار تخریب مهره شده اند عمل ورتبروپلاستی مفید است و نیز تمام افرادی که دچار شکستگی فشاری مهره بوده و با وجود درمان های رایج (استراحت در بستر، کرست ستون فقرات و داروهای مسکن ) دچار درد شدید و محدودیت در انجام فعالیت های روزمره شده اند از این روش درمانی می توانند استفاده نمایند .

مزایای کایفوپلاستی :

• عدم نیاز به جراحی وسیع در بیماران مسن
  • عدم نیاز به بیهوشی عمومی
  • عدم نیاز به بستری شدن طولانی در بیمارستان
  • از بین رفتن درد در مدت زمان کوتاه (در طی 24-48 ساعت)
  • بازگشت به فعالیتهای روزمره در مدت زمان کوتاه

پاسخ سوال های خود را رایگان از دکتر محمدرضا کاظمی فوق تخصص درد دریافت کنید.

مشاوره رایگان با دکتر کاظمی