زمان جراحی باز جهت درمان تنگی کانال نخاعی

1397/08/26 24 نظرات

جراحی باز تنگی کانال نخاعی معمولاً تنها برای افرادی توصیه می‌شود که از درمان های محافظه کارانه و کم تهاجمی خسته شده اند و هنوز از دردهای ناتوان کننده ‌رنج می‌برند. اغلب علایم تنگی کانال نخاع در گردن و کمر با درمان‌های غیر جراحی و محافظه کارانه تا حد مؤثری بر طرف می‌شود. ممکن است تأثیر گذاری این درمان‌ها چند هفته طول بکشد اما بسیاری از افراد ترکیب درمان‌هایی مانند ورزش های مخصوص تنگی کانال نخاعی ، فیزیوتراپی، درمانهای کمترتهاجمی و… را برای مدیریت علائم تنگی کانال نخاع موثر می‌دانند.

با این حال در صورتی‌ که توسط این درمان ها بهبودی حاصل نشد، ممکن است پزشک جراحی باز را به شما توصیه کند. اطلاعات زیر به شما کمک می‌کند در صورتی‌ که می‌خواهید تحت جراحی باز تنگی کانال نخاعی قرار بگیرید، بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید.

علائم نشان دهنده نیاز به جراحی باز تنگی کانال نخاعی

پیش از بحث در مورد متداول‌ترین دلایل نیاز به جراحی باز تنگی کانال نخاعی ، باید توجه داشت که وضعیت هر کسی متفاوت است و نمی‌توان هیچ دلیل قطعی برای نیاز به جراحی باز ارائه کرد. در بیشتر موارد جراحی باز تنگی کانال نخاعی انتخابی است، به همین علت بیمار باید هنگام تصمیم ‌گیری نظر نزدیکان و همچنین متخصص خود را نیز در نظر بگیرد.

نشانه ‌های نیاز به جراحی باز تنگی کانال نخاعی

علائم بیماری در کارهای روزمره اخلال ایجاد کرده و تأثیر بدی بر کیفیت زندگی بیمارگذاشته است.

پس از هفته‌ ها یا ماه‌ها، نتایج قابل قبولی از درمان‌های غیر جراحی حاصل نشده است.

بیمار مشکلی با برنامه جراحی باز نداشته و تمام خطرات و عوارض احتمالی آن را می‌داند و همچنین از سلامت خوبی(از لحاظ قلبی و ریوی ،کلیوی و…) برخوردار است. چون اغلب این اعمال جزء اعمال سنگین و طولانی میباشد پس باید بدن فردتوانایی تحمل چنین استرسی را داشته باشد.

در موارد اورژانسی علائم شدیدی مانند فلج شدن اندام ها، از دست دادن عملکرد مثانه یا روده و یا بی‌حسی شدید و ناگهانی در دست و پا ایجادشود.

ملاحظات کلیدی در جراحی باز تنگی کانال نخاعی کمر

• تنگی کانال نخاعی معمولاً پیشرونده نیست. درد هر از گاهی وجود دارد اما معمولاً با گذر زمان بیشتر نمی‌شود. در اکثر بیماران سابقه طبیعی تنگی کانال نخاعی به صورت دوره ‌های درد و اختلال عملکرد دیده می‌شود.
  • جز موارد اورژانس که در بالا ذکر شد، معمولاً دیر یا زود انجام دادن جراحی تنگی کانال نخاعی کمری در نتیجه عمل تفاوتی ایجاد نمی‌کند.
  • در موارد ضعف پیشرونده در پاها، جراحی تنگی کانال نخاعی باید عنوان یک اضطرار و اورژانس در نظر گرفته شود و نباید به تعویق بیفتد تا خطر آسیب دائمی و بلند مدت عصب‌ها کاهش یابد.
  • اگر چه جراحی باز تخلیه فشار (lumbar laminectomy) برای تنگی کانال نخاعی میزان موفقیت خوبی در کاهش درد و علائم پا (مثل توانایی راه رفتن) به دنبال دارد اما به عنوان درمانی برای کمر درد وابسته به فعالیت، چندان قابل اتکا نیست.
  • از آنجایی که تنگی کانال نخاعی در اثر تغییرات تخریبی (دژنراتیو) در ستون فقرات ایجاد می‌شود، ممکن است علائم ظرف چند سال بعد از جراحی باز دوباره بازگردد.
  • پیامدها و خطرات احتمالی جراحی باز تنگی کانال نخاعی کمر تا حد زیادی تحت تأثیر وضعیت سلامت عمومی بیمار مانند دیابت، چاقی یا کشیدن سیگار می‌باشد. در صورتی که جراحی باز پیچیده‌ تر باشد (برای مثال اگر شامل فیوژن ستون فقرات باشد) خطرات بالقوه  جراحی باز افزایش پیدا می‌کند.

چرا عمل باز تنگی کانال نخاعی آخرین راه حل در نظر گرفته می شود؟

عوارض جراحی تنگی کانال نخاعی : عوارض جراحی تنگی کانال نخاعی بصورت باز به مراتب بیشتر از روش های کم تهاجمی است.

مراقبت های بعد از جراحی تنگی کانال نخاعی : افرادی که عمل جراحی باز را انجام میدهند به مراقبت های بعد از جراحی نیاز خواهند داشت.

هزینه عمل جراحی تنگی کانال نخاعی : هزینه روش های کم تهاجمی نسبت به هزینه عمل جراحی تنگی کانال نخاعی کمتر می باشد.

مهم ترین و رایجترین درمان های غیر جراحی تنگی کانال نخاعی

درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاعی با تزریق داخل فضای اطراف نخاعی (اپیدورال)

مهمترین و رایجترین درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاعی در آمریکا و ایران تزریق داخل فضای اطراف نخاعی (اپیدورال) در محل تنگی میباشد. با این تزریق التهاب های اطراف محل تنگی کاهش یافته و خونرسانی به ناحیه آسیب دیده بیشتر شده که این خود موجب افزایش رسیدن اکسیژن و مواد سازنده به نواحی آسیب دیده شده که موجب تسریع روند بازسازی و کاهش تنگی کانال تا حدودی میشود. این روش بسیار موثر بوده اما ممکن است نیاز به چندین بار تزریق در فواصل منظم داشته باشد. این تزریق ها به صورت سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی و برش جراحی در اتاق عمل استریل با کمک تصویر برداری توسط فوق تخصص درد انجام میشود.

مواد تزریقی میتواند شامل مواد استروئیدی، ازن، و داروهای جایگزین دیگری باشند. امروزه کاربرد RCE یا امواج رادیو فرکوئنسی نیز از جمله درمان های جدید است که تا حدودی زیادی میتواند موثر باشد.

لیزر در درمان تنگی کانال نخاعی

اگر تنگی کانال بدلایل ضخیم شدگی رباط محافظت کننده نخاع و یا رشد غیر طبیعی استخوان های اطراف نخاع باشد لیزر موثر نیست اما اگر دلیل تنگی بیشتر بیرون زدگی دیسک ها باشد لیزر میتواند موثر باشد.

4.4/5 - (20 امتیاز)

1. نجیم هاشمی

سلام وقت بخیر.هزینه عمل تنگی کانال نخاع چقدرهست

1. دکتر محمدرضا کاظمی

هزینه بستگی به میزان بیرون زدگی و نوع تجهیزات دارد که پس از بررسی مدارک و معاینه بالینی بیمار مشخص می گردد.

2. معصومه فرجی

با عرض سلام واحترام خدمت اقای دکتر
    مادر من ۸۸ سالشه ،۱۰ سال پیش طبق بررسی ام ارای مشخص شد تنگی کانال نخاعی دارد ودکتر گفتش باید هر چه زودتر عمل جراحی انجام بشه
    ولی ما ام ار ای به متخصص دیگری نشان دادیم نظ ایشون این بود که عمل لازم نیست عمل موقعی لازمه که نتونه راه بره ،وورزش وفیزیوتراپی تجویز کردنذ
    الان مادرم چندسالیه که میگه پاهام یخ میزنه وهر چهقدر هم شلوار پشمی میپوشه اثری نداره و سرپا هم نمیتونه وایسته یا راه بره چون کمرشم درد میکنه
    ایا با لیزر میشه تنگی کاناشو درمان کرد؟

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام ام آر آی را جهت بررسی به واتساپ زیر ارسال بفرمایید.

3. لیلا

وقت بخیر
    کسی با سن ۷۵ سال که ۶ تا تنگی کانال داره آیا امکان داره با یک جراحی مشکلش حل بشه؟

سلام بله امکان دارد.

4. امین صیادی

سلام اقای دکتر خسته نباشید.مادرمن تنگی کانال نخاع گردن دارد ودکترای کرمانشاه مارو خیلی ترساندن ماچکارکنیم براش.ممنون میشم کمکمون کنین

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام ام ار ای را جهت بررسی به ایمیل info@drkazemipain.com ارسال بفرمایید.

5. Shahin

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام این موارد که ذکر فرمودید بسیار بسیار غیر محتمل است و در صورت انجام عمل به شکل معمول مشکلی نخواهد بود.

6. تیموری

سلام وقت بخیر
    من ۴۴ سال سن دارم و تا به حال هیچ بیاری ای نداشتم چند هفته ای است درد در ناحیه کمر به پایین و باسن سمت راست کشاله ران و ساق پای راست و بی حسی از مچ به پایین پای راست دارم. ام آر ای نشان داد کانال نخاعی و بیرون زدگی دیسک دارم که ظاهرا بیرون زدگی بعلت تنگی کانال نخاعی است. هفته اول درد قرص متوکاربامول، استامینوفن ۵۰۰، ایبوپروفن و گاباپنتین میخوردم. اما از هفته دوم دیگه قرص نمیخورم و فقط ورزش خوابیده و خیلی آروم انجام میدم. فیزیوتراپی را هم پزشکم تایید نکردن انجام بشه و نظرشون این بود که ممکن است به دیسک آسیب برسد. سوالم این است آیا با همین ورزش دردم کمتر میشود ؟ آیا وضعیت من خطرناک است چون در هفته سوم هستم ولی همچنان درد دادم و همچنان کف پای راستم بی حس است. فقط دردم نسبت به هفته اول کمتر شده. در ضمن هفته اول استراحت کامل داشتم. آیا من نیاز به جراحی یا تزریق و یا لیزر دارم یا خیر؟ چکاری باید انجام بدهم که خوب بشم؟

1. دکتر محمدرضا کاظمی

سلام اگر تنگی کانال ایجاد شده صرف ورزش و کارهای غیر تهاجمی کارساز نیست.

7. هوشنگ قلی زاده

سلام آقای دکتر برادرم 16سالش سنشون از بالای ساختمان افتاده همره های کمرش شکسته
    تو. تبریز عمل کردن امیدی به ما نداده برای خوب شدن

1. دکتر محمدرضا کاظمی

باسلام. میزان پیش آگهی این مشکل بستگی به میزان آسیب نخاع دارد.

8. Negin

با سلام پدر من ۴دیسک کمرش پاره شده و کانال نخاءی ش تنگ شده و الان تنها علائمش اینه که ۳۰ ثانیه راه میره پاهاش میلرزه و غیر ارادی میشینه سر جاش
    همه دکترا گفتن جراحی که اونم ۵۰ ۵۰ هست 😔تلکیفش چیه

1. دکتر محمدرضا کاظمی

باسلام باید از پاها نوار عصب عضله تهیه شود.

9. حمید سلیمی

سلام وقت بخیر بنده خانومم تنگی کانال و بیرون زدگی دیسک دارن ۴ جلسه کایرو پراتیک رفتن و الان بدتر شدند.توصیه شما چیست‌؟

1. دکتر محمدرضا کاظمی

ا سلام ام آر آی و شرح حال کامل را جهت بررسی به شماره واتساپ زیر ارسال بفرمایید.

10. راحیل

درود بر شما! خدا قوت و ایام به کام… پدرم سال ۹۶ تنگی کانال جراحی کردند و پیچ و پلاک شد سه تا از مهره های ایشان امسال مجدد بخاطر فشار پیچ ها و شکستگی مهره ها روی هم قرار گرفته اند پزشکان تصمیم به جراحی گرفته اند بابا گرفتگی عروق قلب هم دارند ما با پذیرش ریسک عمل می خواهیم عمل کنیم شما در بیمارستان مجهز با بیمه تکمیلی عمل می کنید!؟

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام در ابتدا باید ام ارای کمر مورد بررسی قرار بگیرد ام ار ای را جهت بررسی به ایمیل info@drkazemipain.com ارسال فرمایید.

11. ملیسا

سلام آقای دکتر من زنی ۳۶ ساله و ۳ سال قبل سزارین شدم در قسمت که سوزن سزارین میزنن در کمر ، درد دارم رفتم دکتر بعد نوار عصب و عضله گفتن تنگی کانال دارم و ام آر آی و فیزیوتراپی و دارو داد …به نظر شما من باید عمل کنم؟

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام ام ار ای را جهت بررسی به ایمیل info@drkazemipain.com ارسال بفرمایید.

12. دکتر محمدرضا کاظمی

باسلام مدارک خود را جهت بررسی و اعلام نظر به شماره واتساپ زیر ارسال بفرمایید.

13. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام اگر سرخوردگی زیر ۲۵ درصد باشد با کارهای اینترونشنال و تقویت عضلات مجاور ستون فقرات می توان لقی را کنترل کرد اما اگر بیشتر از این میزان باشد حتما باید پیچ گزاری و عمل انجام شود.