لیزر درمانی با لیزر پرتوان

1397/04/23 22 نظرات

لیزر درمانی سال ها مورد استفاده قرار گرفته است در ابتدا از لیزر سرد و یا کم توان استفاده می گردید و لیکن به مدد فن آوری های نوین، لیزرهای پرتوان با کارایی بالاتر در دهه اخیر مورد استفاده قرارگرفته است. لیزر پرتوان می تواند به نسبت لیزرهای پیشین (یا همان لیزر کم توان ) به عمق بیشتری از بافت نفوذ یابد و انرژی بیشتری را به منطقه درمانی برساند و اثر بخشی بیشتر و دوره درمان کوتاهتری داشته باشد.

لیزر پرتوان 52 برابر پر توان تر از لیزرهای متداول و عمق نفوذ موثر آن بیش از 6 سانتیمتر می باشد در حالیکه لیزرهای متداول سرد یا کم توان عمق نفوذ موثر آن ها نیم سانتیمتر است و بیشتر در درمان های بافت های سطحی و کوچک می توانند سودمند باشند.

با دانستن تفاوت لیزر کم توان و پرتوان به سراغ فواید آن خواهیم رفت.

فواید لیزر پرتوان

در لیزر درمانی از دو نوع مد پالس یا منقطع و مد پیوسته استفاده می شود. درمد پیوسته باتابش لیزر بر رشته های عصبی بلاک عصبی و مهار سیگنال درد اعمال می شود. مد دیگری که مورد استفاده قرار می گیرد مد پالس یا منقطع است که تابش لیزر بر منطقه آسیب دیده انجام می شود و موجب کاهش مواد و واسطه های التهابی در منطقه آسیب دیده شده و با تحریک شبکه لنفاوی موجب خروج مایعات در منطقه و برطرف شدن ادم می گردد و از همه مهمتر لیزر با تحریک کروموفورها در میتوکندری سلولی موجب افزایش تولید ATP و نتیجتا افزایش انرژی سلولی و ترمیم ساختار بافت آسیب دیده می گردد. لذا تسریع فرآیند ترمیم در سلول های بافت همبند موجب ترمیم بافتهای نرم (عضله ، لیگامان ، دیسک و …) و نیز موجب بهبود عملکرد رشته های عصبی کاهش زمان ریکاوری و بازیافت عصب حسی و حرکتی  می گردد.

موارد کاربرد لیزر درمانی با لیزر پرتوان

درمان بیماری های التهابی ، درد های ستون فقرات ، آسیب های ورزشی به تاندون ، منیسک لیگامنت ، ماهیچه ، بورسیت ، دردهای عصبی و…

عوارض و موارد منع استفاده

بیماران زیادی هستند که این سئوال را دارند که عوارض لیزر درمانی چیست؟ لیزر از جنس نور است یعنی مجموعه ای از فوتون های نوری با فرکانس و طول موج مشابه و هم زمان است لذا هیچ گونه عارضه جانبی خاصی به همراه ندارد. لیزر پرتوان، بدون درد و ایمن بوده و در طی درمان، به دلیل گشاد شدن عروق خونی بیمار یک اثر گرمایی ملایم را احساس کرده که در بیشتر موارد همراه با احساس آرامش عمیق است.

موارد منع استفاده از لیزر در موارد حساسیت به نور (پورفیری) ، تومورهای فعال و بارداری و استفاده از پیس میکر (باطری قلبی) می باشد. در طی لیزر تراپی هیچ گونه لوسیون و پماد موضعی نباید مورد استفاده قرار بگیرد. اشعه لیزر برروی گنادها (بیضه ها ، تخمدان ها) و تیروئید نباید تابانده شود. در طی عمل لیزر درمانی پر توان ، برای جلوگیری از تابش لیزر به چشم ، عینک محافظ چشم مورد نیاز است.

4.3/5 - (3 امتیاز)

1. مصطفی نوروزی

با سلام و احترام به عرض میرسانم که دو ماه پیش تاندون جلو بازویم در ناحیه دیستال( ساعد) دچار پارگی ناقص شد، تعدادی از دکترهای ارتوپد عمل جراحی را پیشنهاد دادن اما من خودم راضی به عمل نشده ام و چون پارگی پارشال وناقص میباشد ترجیح میدم با ورزش مناسب و در صورتی که شما صلاح ببینید از لیزر درمانی و … بهره ببرم ، لطفا مرا راهنمایی بفرمایید،چون مربی ورزش هستم قدرت بازو برام نقش حیاتی دارد، با کمال تشکر

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام در کنار این اقدامات که ذکر کردید باید سلول درمانی تاندون پاره شده هم انجام شود.

2. شایان

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام اگر مشکل از عصب دست باشد با رادیوفرکوئنسی دردها قابل کنترل خواهد بود.

3. Ali Jenabzadeh

salam, mikhastam beporsam Epidural Injection moasertare ya Laser, man 5 mahe disk problem daram va har kari mikonam khub nemishe mersi age rahnamayi konin.

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام اگر تورم دیسک و تحریک عصب وجود داشته باشد تزریق اپیدورال (ترانس فورامینال) کافی است اما اگر بالجینک و فشار روی ریشه عصبی زیاد باشد باید لیزر دیسک انجام شود.

4. دین محمدی

سلام
    خانم من مدتی کمر درد داره ام ار ای گرفته نظر دکتر اینه که تنگی کانال داره و باید جراحی بشه میخواستم ببینم امکان جراحی لیزی براش هست یا نه

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام چنانچه پارگی دیسک شدید نباشد و ارتفاع و آب دیسک کاهش قابل توجه پیدا نکرده باشد بله

5. عرفان

سلام جناب دکتر وقتتون بخیر آیا برای درمان فیستول مقعدی از لیزر پر توان میشه استفاده کرد؟ عوارضی داره با توجه به ناحیه مقعد؟ جراحی بهتر هست یا لیزر پرتوان برای این مشکل؟

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام باید با جراح کولورکتال مشورت بفرمایید.

6. سهیل انصاری

سلام
    آیا در حال حاضر مراکزی در تهران در خصوص درمان سرطان سینه با لیزر هست؟
    ممنون

باسلام
      در این خصوص باید با جراحان پستان مشاوره بفرمایید.

7. مصطفی

باعرض سلام وخسته نباشید من ۳۵سالمه وگودی کمرم شدید هست شکمم ندارم میخواستم ببینم با لیرز سلولی گودی کمرم برطرف میشود

1. دکتر محمدرضا کاظمی

سلام بله لیزر پرتوان با تقویت عضلات نگهدارنده ستون فقرات در کاهش مشکل گودی کمر بسیار موثر است.

8. زهره

سلام, وقت به خیر
    من یک جلسه لیزر پرتوان داشتم برای دیسک گردن. مدتش فقط سه دقیقه بود. آیا این مدت برای هر جلسه لیرز پرتوان کافی هست؟
    سوال دومم اینه که آیا لازم هست دارویی همراه با لیزر پرتوان مصرف بشه؟ برای من داروهای کورتون تجویز شده که من مردد هستم تا استفاده کنم

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام جلسات لیزر پرتوان به دلیل قدرت دستگاه و اثرپذیری زیاد کوتاه مدت و در حد همین چند دقیقه است اما استفاده از داروهای کمکی بستگی به ارزیابی وضعیت شما دارد که دراین زمینه نمی توان اظهار نظر کرد.

9. مریم

سلام وقتتون بخیر
    مادرم تنگی کانال نخاعی دارند،دردزیادی در ناحیه پا و کمر دارند،دکتر بهشون گفته بود که باید پلاتین ازناحیه گردن تا لگن بگذارند،سوالم اینه که با لیزر درمانی میتونند بهبود پیدا کنند؟

با سلام لطفاً ام ار ای را جهت بررسی ایمیل بفرمایید. info@drkazemipain.com

10. علی دهقانی فیروزآبادی

سلام.وققتون بخیر.برای درمان بیماری هوای گوارشی از کدام لیزرها بیشتر استفاده می شود؟سایت خای برای مطالعه ی آن ها در نظر دارید؟

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام برای بلوک از رادیوفرکانسی استفاده می شود.

11. عمومی

سلام دچار عارضه زانو درد هستیم و دکتر فیزیوتراپی لیزری تجویز کردن در یک کلینیک مخصوص.
    فیزیوتراپی لیزری جاهای مختلف باهم فرقی دارند؟
    و آیا تاثیر بر کاهش و ازبین رفتن درد داره؟

1. دکتر محمدرضا کاظمی

با سلام لیزرهای” پرتوان” قابلیت کنترل درد و تخفیف آرتروز را دارند.