زمان جراحی باز جهت درمان تنگی کانال نخاعی

آبان, 1397 بدون نظر

جراحی باز تنگی کانال نخاعی معمولاً تنها برای افرادی توصیه می‌شود که از درمان های محافظه کارانه و کم تهاجمی خسته شده اند و هنوز از دردهای ناتوان کننده ‌رنج می‌برند. اغلب علایم تنگی کانال نخاع در گردن و کمر با درمان‌های غیر جراحی و محافظه کارانه تا حد مؤثری بر طرف می‌شود. ممکن است تأثیر گذاری این درمان‌ها چند هفته طول بکشد اما بسیاری از افراد ترکیب درمان‌هایی مانند ورزش های مخصوص تنگی کانال نخاعی ، فیزیوتراپی، درمانهای کمترتهاجمی و… را برای مدیریت علائم تنگی کانال نخاع موثر می‌دانند.

با این حال در صورتی‌ که توسط این درمان ها بهبودی حاصل نشد، ممکن است پزشک جراحی باز را به شما توصیه کند. اطلاعات زیر به شما کمک می‌کند در صورتی‌ که می‌خواهید تحت جراحی باز تنگی کانال نخاعی قرار بگیرید، بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید.

علائم نشان دهنده نیاز به جراحی باز تنگی کانال نخاعی

پیش از بحث در مورد متداول‌ترین دلایل نیاز به جراحی باز تنگی کانال نخاعی ، باید توجه داشت که وضعیت هر کسی متفاوت است و نمی‌توان هیچ دلیل قطعی برای نیاز به جراحی باز ارائه کرد. در بیشتر موارد جراحی باز تنگی کانال نخاعی انتخابی است، به همین علت بیمار باید هنگام تصمیم ‌گیری نظر نزدیکان و همچنین متخصص خود را نیز در نظر بگیرد.

نشانه ‌های نیاز به جراحی باز تنگی کانال نخاعی

علائم بیماری در کارهای روزمره اخلال ایجاد کرده و تأثیر بدی بر کیفیت زندگی بیمارگذاشته است.

پس از هفته‌ ها یا ماه‌ها، نتایج قابل قبولی از درمان‌های غیر جراحی حاصل نشده است.

بیمار مشکلی با برنامه جراحی باز نداشته و تمام خطرات و عوارض احتمالی آن را می‌داند و همچنین از سلامت خوبی(از لحاظ قلبی و ریوی ،کلیوی و…) برخوردار است. چون اغلب این اعمال جزء اعمال سنگین و طولانی میباشد پس باید بدن فردتوانایی تحمل چنین استرسی را داشته باشد.

در موارد اورژانسی علائم شدیدی مانند فلج شدن اندام ها، از دست دادن عملکرد مثانه یا روده و یا بی‌حسی شدید و ناگهانی در دست و پا ایجادشود.

ملاحظات کلیدی در جراحی باز تنگی کانال نخاعی کمر

• تنگی کانال نخاعی معمولاً پیشرونده نیست. درد هر از گاهی وجود دارد اما معمولاً با گذر زمان بیشتر نمی‌شود. در اکثر بیماران سابقه طبیعی تنگی کانال نخاعی به صورت دوره ‌های درد و اختلال عملکرد دیده می‌شود.
  • جز موارد اورژانس که در بالا ذکر شد، معمولاً دیر یا زود انجام دادن جراحی تنگی کانال نخاعی کمری در نتیجه عمل تفاوتی ایجاد نمی‌کند.
  • در موارد ضعف پیشرونده در پاها، جراحی تنگی کانال نخاعی باید عنوان یک اضطرار و اورژانس در نظر گرفته شود و نباید به تعویق بیفتد تا خطر آسیب دائمی و بلند مدت عصب‌ها کاهش یابد.
  • اگر چه جراحی باز تخلیه فشار (lumbar laminectomy) برای تنگی کانال نخاعی میزان موفقیت خوبی در کاهش درد و علائم پا (مثل توانایی راه رفتن) به دنبال دارد اما به عنوان درمانی برای کمر درد وابسته به فعالیت، چندان قابل اتکا نیست.
  • از آنجایی که تنگی کانال نخاعی در اثر تغییرات تخریبی (دژنراتیو) در ستون فقرات ایجاد می‌شود، ممکن است علائم ظرف چند سال بعد از جراحی باز دوباره بازگردد.
  • پیامدها و خطرات احتمالی جراحی باز تنگی کانال نخاعی کمر تا حد زیادی تحت تأثیر وضعیت سلامت عمومی بیمار مانند دیابت، چاقی یا کشیدن سیگار می‌باشد. در صورتی که جراحی باز پیچیده‌ تر باشد (برای مثال اگر شامل فیوژن ستون فقرات باشد) خطرات بالقوه  جراحی باز افزایش پیدا می‌کند.

چرا عمل باز تنگی کانال نخاعی آخرین راه حل در نظر گرفته می شود؟

عوارض جراحی تنگی کانال نخاعی : عوارض جراحی تنگی کانال نخاعی بصورت باز به مراتب بیشتر از روش های کم تهاجمی است.

مراقبت های بعد از جراحی تنگی کانال نخاعی : افرادی که عمل جراحی باز را انجام میدهند به مراقبت های بعد از جراحی نیاز خواهند داشت.

هزینه عمل جراحی تنگی کانال نخاعی : هزینه روش های کم تهاجمی نسبت به هزینه عمل جراحی تنگی کانال نخاعی کمتر می باشد.

مهم ترین و رایجترین درمان های غیر جراحی تنگی کانال نخاعی

درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاعی با تزریق داخل فضای اطراف نخاعی (اپیدورال)

مهمترین و رایجترین درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاعی در آمریکا و ایران تزریق داخل فضای اطراف نخاعی (اپیدورال) در محل تنگی میباشد. با این تزریق التهاب های اطراف محل تنگی کاهش یافته و خونرسانی به ناحیه آسیب دیده بیشتر شده که این خود موجب افزایش رسیدن اکسیژن و مواد سازنده به نواحی آسیب دیده شده که موجب تسریع روند بازسازی و کاهش تنگی کانال تا حدودی میشود. این روش بسیار موثر بوده اما ممکن است نیاز به چندین بار تزریق در فواصل منظم داشته باشد. این تزریق ها به صورت سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی و برش جراحی در اتاق عمل استریل با کمک تصویر برداری توسط فوق تخصص درد انجام میشود.

مواد تزریقی میتواند شامل مواد استروئیدی، ازن، و داروهای جایگزین دیگری باشند. امروزه کاربرد RCE یا امواج رادیو فرکوئنسی نیز از جمله درمان های جدید است که تا حدودی زیادی میتواند موثر باشد.

لیزر در درمان تنگی کانال نخاعی

اگر تنگی کانال بدلایل ضخیم شدگی رباط محافظت کننده نخاع و یا رشد غیر طبیعی استخوان های اطراف نخاع باشد لیزر موثر نیست اما اگر دلیل تنگی بیشتر بیرون زدگی دیسک ها باشد لیزر میتواند موثر باشد.