لیزر درمانی با لیزر پرتوان

تیر, 1397 بدون نظر

لیزر درمانی سال ها مورد استفاده قرار گرفته است در ابتدا از لیزر سرد و یا کم توان استفاده می گردید و لیکن به مدد فن آوری های نوین، لیزرهای پرتوان با کارایی بالاتر در دهه اخیر مورد استفاده قرارگرفته است. لیزر پرتوان می تواند به نسبت لیزرهای پیشین (یا همان لیزر کم توان ) به عمق بیشتری از بافت نفوذ یابد و انرژی بیشتری را به منطقه درمانی برساند و اثر بخشی بیشتر و دوره درمان کوتاهتری داشته باشد.

لیزر پرتوان 52 برابر پر توان تر از لیزرهای متداول و عمق نفوذ موثر آن بیش از 6 سانتیمتر می باشد در حالیکه لیزرهای متداول سرد یا کم توان عمق نفوذ موثر آن ها نیم سانتیمتر است و بیشتر در درمان های بافت های سطحی و کوچک می توانند سودمند باشند.

با دانستن تفاوت لیزر کم توان و پرتوان به سراغ فواید آن خواهیم رفت.

فواید لیزر پرتوان

در لیزر درمانی از دو نوع مد پالس یا منقطع و مد پیوسته استفاده می شود. درمد پیوسته باتابش لیزر بر رشته های عصبی بلاک عصبی و مهار سیگنال درد اعمال می شود. مد دیگری که مورد استفاده قرار می گیرد مد پالس یا منقطع است که تابش لیزر بر منطقه آسیب دیده انجام می شود و موجب کاهش مواد و واسطه های التهابی در منطقه آسیب دیده شده و با تحریک شبکه لنفاوی موجب خروج مایعات در منطقه و برطرف شدن ادم می گردد و از همه مهمتر لیزر با تحریک کروموفورها در میتوکندری سلولی موجب افزایش تولید ATP و نتیجتا افزایش انرژی سلولی و ترمیم ساختار بافت آسیب دیده می گردد. لذا تسریع فرآیند ترمیم در سلول های بافت همبند موجب ترمیم بافتهای نرم (عضله ، لیگامان ، دیسک و …) و نیز موجب بهبود عملکرد رشته های عصبی کاهش زمان ریکاوری و بازیافت عصب حسی و حرکتی  می گردد.

موارد کاربرد لیزر درمانی با لیزر پرتوان

درمان بیماری های التهابی ، درد های ستون فقرات ، آسیب های ورزشی به تاندون ، منیسک لیگامنت ، ماهیچه ، بورسیت ، دردهای عصبی و…

عوارض و موارد منع استفاده

بیماران زیادی هستند که این سئوال را دارند که عوارض لیزر درمانی چیست؟ لیزر از جنس نور است یعنی مجموعه ای از فوتون های نوری با فرکانس و طول مو ج مشابه و هم زمان است لذا هیچ گونه عارضه جانبی خاصی به همراه ندارد. لیزر پرتوان، بدون درد و ایمن بوده و در طی درمان، به دلیل گشاد شدن عروق خونی بیمار یک اثر گرمایی ملایم را احساس کرده که در بیشتر موارد همراه با احساس آرامش عمیق است.

موارد منع استفاده از لیزر در موارد حساسیت به نور (پورفیری) ، تومورهای فعال و بارداری و استفاده از پیس میکر (باطری قلبی) می باشد. در طی لیزر تراپی هیچ گونه لوسیون و پماد موضعی نباید مورد استفاده قرار بگیرد. اشعه لیزر برروی گنادها (بیضه ها ، تخمدان ها) و تیروئید نباید تابانده شود. در طی عمل لیزر درمانی پر توان ، برای جلوگیری از تابش لیزر به چشم ، عینک محافظ چشم مورد نیاز است.