دکتر محمدرضا کاظمی فوق تخصص درد

مقالات و مطالب سایت

خانه » دردهای ستون فقرات » چه موقع دیسک کمر احتیاج به عمل دارد

چه موقع دیسک کمر احتیاج به عمل دارد

همواره پیشگیری بر درمان اولویت داشته و شما با ورزش، تمرین‌های اصولی و صحیح، انجام درست فعالیت‌های روزمره و… می‌توانید احتمال بروز دیسک کمر را کاهش دهید تا نیازی به عمل جراحی دیسک کمر نداشته باشید؛

اما حال که گاهی دچار دیسک کمر می‌شوید.

زمانی نیازمند جراحی دیسک کمر خواهید بود که شرایط زیر را تجربه کنید:
• درد کمر به حدی است که شما را از انجام فعالیت روزانه و حرکت باز می‌دارد.
• فشاری که به دیسک وارد می‌شود، سبب بی‌حسی و ضعف شود.
• در کنترل ادرار و مدفوع دچار مشکل شده باشید.
• نتوانید بایستید یا راه بروید.
• داروها، فیزیوتراپی و سایر روش‌های درمان بی‌فایده بوده باشد.

زمان مناسب برای جراحی دیسک کمر

اگر مشکل دیسک کمر دارید و همه روش‌های درمانی به جز جراحی را برای بهبود آن انجام داده‌اید؛ اما نتیجه نگرفته‌اید. راه‌حل بعدی شما، جراحی دیسک کمر خواهد بود. معمولا دکتر، جراحی را به عنوان آخرین گزینه پیشنهادی به شما ارائه خواهد داد.

در واقع پیش از جراحی، شما باید حدود 6 هفته را به درمان‌های دارویی، فیزوتراپی و… بپردازید (نوع درمان متناسب با وضعیت شما و تشخیص دکتر تعیین می‌شود) و اگر مشکل شما برطرف نشد، جراحی خواهید شد. دکتر ارتوپد یا مغز و اعصاب، پس از بررسی و آزمایش‌های مختلف، روش جراحی مناسب را به شما پیشنهاد خواهد داد.زمان مناسب برای جراحی دیسک کمر در درمان دیسک کمر بسیار موثر میباشد .

روش های جراحی دیسککتومی

ستون مهره هر شخص از دو بخش کلی تشکیل شده است. دیسک‌های مختلف و ماده‌ی بین آن‌ها که لامینا نام دارد. برای افرادی که مشکل کمر درد دارند، به طور کلی دو روش جراحی پیشنهاد می‌دهند که وابسته به نوع مشکل فرد و راه‌حل مناسب برای برطرف کردن مشکل است. اگر جراحی روی خود دیسک کمر انجام شود، می‌گویند روش جراحی دیسککتومی انجام شده است ولی اگر جراحی روی لامینا انجام شود، روش جراحی لامینوکتومی نام خواهد داشت.

روش های جراحی دیسککتومی

این روش‌ها برای تسکین درد و علائم دیگر ناشی از فقق یا بروز مشکل در ستون فقرات انجام می‌شود. هدف کلی آن‌ها برطرف کردن مشکل یا برداشتن قسمت آسیب‌دیده برای کاهش فشار وارد شده به اعصاب است. معمولا تعیین نوع روش به عهده دکتر بوده که با توجه به شرایط بیمار مانند سن، محل فتق و… آن روش را مناسب درمان تشخیص می‌دهد. البته دکتر در همه روش‌های درمانی از عکس‌برداری استفاده می‌کند تا محل و شدت آسیب را ارزیابی نماید. در ادامه درباره هر کدام از روش‌های جراحی دیسک کمر توضیحاتی آورده شده است.

جراحی باز

در این جراحی یک برش بزرگ را روی ناحیه موردنظر از ستون فقرات که معمولا محدوده کمر است، ایجاد می‌کنند. دکتر می‌تواند به طور کامل ناحیه موردنظر و شرایط موجود را ببیند. سپس اقدام به برداشتن بخشی از دیسک یا حذف کامل آن می‌کند. معمولا این روش برای مواردی پیشنهاد می‌شود که مشکل شخص پیچیده بوده و نیازمند دسترسی کامل به ناحیه موردنظر باشد.
با توجه به بزرگ بودن ناحیه برش، معمولا درد پس از جراحی و مدت زمان لازم برای بهبود بیشتر از سایر روش‌ها است.برای آشنایی با روش های درمان دیسک کمر مهره ۴ و ۵ کافیست این مقاله از سایت را مطالعه نمایید .

میکرودیسککتومی

گاهی دکتر تشخیص می‌دهد که نیازی به جراحی باز نیست و فقط یک برش کوچک برای انجام عمل و برطرف کردن مشکل دیسک کمر کافی است. در این حالت طول درمان و مراحل بهبود آن کوتاه‌تر می‌شود.

دیسککتومی آندوسکوپیک

با گذر زمان و بهبود علم پزشکی، جراح می‌تواند از آندوسکوپ نیز برای انجام عمل دیسککتومی استفاده کند. در این حالت یک برش بسیار کوچک در ناحیه کمر ایجاد می‌شود. دکتر آندوسکوپ را از طریق آن وارد بدن بیمار کرده و جراحی را پیش می‌برد.

روش جراحی لامینکتومی

گاهی نیازی به جراحی دیسک کمر نیست و فقط با برداشتن لامینا یا بخشی از آن، می‌توان میزان فشار وارد شده به اعصاب را کاهش داد که به این روش، جراحی لامینکتومی گفته می‌شود. این نوع جراحی نیز مانند جراحی باز، نیازمند یک برش بزرگ است. البته گاهی برای جراحی دیسک کمر، ابتدا باید لامینا را از برداشت تا بتوان جراحی دیسککتومی را انجام داد؛ در این شرایط، هر دو نوع جراحی انجام می‌شود.

میکرولامینکتومی

جراحی لامینکتومی زمانی استفاده می‌شود که بتوان با ایجاد یک برش کوچک به لامینا رسید و عمل جراحی را روی آن انجام داد. در این شرایط مانند جراحی میکرو دیسککتومی طول درمان کوتاه‌تر خواهد بود.

بعد از جراحی دیسک کمر

سریع‎‌ترین راه درمان دیسک کمر، انجام جراحی است و طول درمان کوتاهی دارد. با توجه به نوع عمل، با گذشت چند هفته از زمان جراحی، علائم درد، بی‌حسی و ضعف کاهش می‌یابد. البته دکتر می‌تواند درصورت تشخیص اثربخشی فیزیوتراپی یا توانبخشی برای تسریع روند درمان، آن‌ها را برای شما تجویز نماید. پس قبل از انجام هر حرکت ورزشی و فعالیت سنگین، بهتر است نظر دکتر را برای نوع فعالیت بدنی و مدت زمان آن جویا شوید. اگرچه پیاده‌روی برای سلامت بدن و ستون فقرات مفید است، می‌توانید درباره سرعت پیاده‌روی و مدت زمان آن با دکتر مشورت کنید.

معمولا دو الی هشت هفته برای استراحت تجویز می‌شود که بستگی به شغل‌تان دارد. اگر شغل شما فعالیت سنگین نداشته و پشت میز کارتان را پیش می‌برید، معمولا دو الی چهار هفته استراحت پیشنهاد می‌شود؛ اما اگر فعالیت شما سنگین است و نیازمند بلندکردن اجسام سنگین و کار با وسایل نقلیه سنگین است، باید حداقل شش الی هشت هفته استراحت را قبل از شروع به کار داشته باشید. در طول این زمان، وسایل سنگین را بلند نکنید. طولانی‌مدت در یک وضعیت خاص نباشید و هرچند اندک، جابه‌جا شوید. حرکات کششی که به بدن شما فشار وارد می‌کند، انجام ندهید.

بعد از جراحی دیسک کمر

عوارض جراحی دیسک کمر

جراحی دیسک کمر یکی از عمل‌های کم خطر است و عوارض جدی را برای بیمار به همراه ندارد اما ممکن است در بعضی از افراد عوارض زیر بروز کند:
• مشکلات دیسک جدید
• آسیب رسیدن به اعصاب و عروق خونی
• نشت مایع نخاعی
• لخته شدن خون
• واکنش به مواد بیهوشی
در اکثر موارد عمل کاملا موفقیت آمیز بوده و درد از بین می‌رود. در بعضی از افراد ممکن است در آینده دوباره درد بازگردد. به ندرت نیز بروز مجدد دیسک کمر رخ می‌دهد.
بعضی از عوارض نیز طبیعی بوده و بعد از چند روز کاهش یافته و خود به خود برطرف می‌شوند؛ اما اگر عارضه‌ای همچنان ماند و یا بدتر شد. باید به پزشک متخصص ارتوپد یا مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سخن پایانی

انجام صحیح فعالیت‌های بدنی همراه با استراحت‌های ضروری احتمال بروز دیسک کمر را کاهش می‌دهد اما گاهی ما دچار دیسک کمر می‌شویم. هدف از نگارش این مقاله، آشنایی شما با روش‌های مختلف جراحی دیسک کمر و زمان مناسب عمل آن بود. درمان را اصولی پیش ببرید، می‌توانید نظر چند دکتر را جویا شوید و درنهایت مطابق با نظر آن‌ها درمان را انجام دهید و به توصیه‌هایشان عمل کنید. با امید سلامتی برای شما و عزیزانتان، اگر سوالی دارید، ما درخدمتیم.

امتیاز این مقاله