دکتر محمدرضا کاظمی فوق تخصص درد

خانه » سلول درمانی » درمان با ارتوکین Orthokine

درمان با ارتوکین Orthokine

درمان با ارتوکین

ارتوکین چیست ؟ Autologous  Conditioned  Serum  /ACS یا سرم تعدیل شده اتولوگ با نام تجارتی” ارتوکین / Orthokine “تولید می شود. ارتوکین تراپی متد جدید و به روز جهت درمان آرتروز است که به صورت هوشمند برروی علت ایجاد کننده آرتروز عمل می کند و مانع فرآیند التهابی و درد همراه با بیماری های تحلیل برنده مفاصل و بافت نرم می شود.

خاستگاه این تکنیک کشور آلمان است و در حال حاضر بعنوان یکی از بهترین و موثرترین روش های کنترل و درمان آرتروز با نتایج بسیار درخشان شناخته می شود. بیماران با مراجعه به پزشک فوق تخصص درد می توانند از مزایای ارتوکین تراپی بهره مند شوند. با روش درمانی ارتوکین تراپی می توان علائم و مشکلات آرتروز نظیر درد، تورم ، محدودیت در حرکت و … را به طور کاملا محسوس با جلسات متوالی درمانی کنترل و درمان نمود. اثرات درمان ارتوکین در درمان آرتروزهای شایع (زانو/ران/مچ پا/شانه و…) بسیار شگرف است و می تواند از انجام بسیاری از جراحی های مفاصل جلوگیری کند. به دلیل اثر بی نظیر ضدالتهابی “ارتوکین”, در درمان تاندون ها و عضلات آسیب دیده نیز بسیار موثر است. به علاوه این روش درمانی جدید در مشکلات دیسک، آرتروز و یا تنگی کانال نخاعی ( که در همه اینها مشکلات التهابی وجود دارد ) مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه ارتوکین

در دهه 90 میلادی نقش اصلی پروتئین اینترلوکین 1  “IL-1” در ایجاد آرتروز و التهاب مشخص گردید و لذا تلاش جهت پیدا کردن ماده ای قابل تزریق که توانایی مهار ماده التهابی اینترلوکین 1  “IL-1” را داشته باشد آغاز شد که نهایتا منجر به تولید ACS یا ارتوکین گردید که موجب کاهش پروسه تخریب و درد مفاصل، صدمات تاندون و عضلات و مشکلات کانال نخاعی گردید. در این روش خون بیمار گرفته شده و پروسس یا فرآوری شده و پروتئین مهار کننده بیولوژیک “IL-1” از آن استخراج شده و به ناحیه دچار درد و التهاب تزریق می گردد. این روش برتوانایی بدن برترمیم بافت آسیب دیده تمرکز دارد و روشی کم تهاجمی و بدون عارضه می باشد.

روش تهیه ارتوکین

مطابق شکل بالا ابتدا در شرایط استریل خون بیمار مانند نمونه گیریهای معمول آزمایشگاهی گرفته شده و درون کیت های لوله مانند استریل با حجم 10سی سی قرار داده می شود و سپس نمونه داخل لوله در یک انکوباتور به مدت 12 الی 24 ساعت نگاهداری و فرآوری شده تا پروتیئن مهار کننده اینترلوکین “IL-1” تولید شود سپس با استفاده از یک سانتریفیوژ پروتئین مورد نظر از سایر اجزا خونی جدا شده و آنگاه در داخل سرنگ کشیده شده و در فریزر در دمای منهای 20 درجه سانتی گراد نگاهداری می شود و در زمان مورد نظر ازفریزر خارج شده و در منطقه آسیب دیده تزریق می گردد.

در ادامه ویدیو تهیه ارتوکین را می توانید مشاهده فرمایید:

موارد استفاده ارتوکین تراپی

ارتوکین تراپی در درمان طیف وسیعی از بیماری های مفاصل، بافت اسکلتال و ستون فقرات کاربرد دارد از جمله در 3 مورد ذیل بسیار موثر است:

1- بیماری استئوآرتریت (آرتروز) :

در تغییرات دژنراتیو (استحاله) مفاصل نظیر آرتروز زانو ، لگن ، شانه و… ارتوکین تراپی یکی از روش های بسیار موثر و مفید است. (6 تزریق مورد نیاز است)

2- مشکلات سیستم عضلانی – اسکلتی:

فشارهای نابهنجار به سیستم عضلانی از جمله در بیماری های شغلی  و یا آسیب های ورزشکاران و فعالیت های شدید بدنی موجب پارگی و التهاب تاندون ها، رباط ها، بورس ها و عضلات شده که با ارتوکین تراپی محل آسیب دیدگی می توان موجب ترمیم ضایعه و برطرف شدن التهاب گردید. (6تزریق مورد نیاز است).

3- آرتروزهای ستون فقرات :

تغییرات دژنراتیو و آرتروزی در مفاصل میان مهره ای همراه با التهاب بوده که با ارتوکین تراپی می توان مشکلات کانال و التهاب منطقه درگیر را کنترل نمود. (4تزریق مورد نیاز است).

مزایای ارتوکین تراپی

ارتوکین ماده ای اتولوگ بوده یعنی از خون خود بیمار به دست می آید و هیچ افزودنی نداشته و طی فرآیندهای بیولوژیک پروتئین های مورد نظر سنتز و تغلیظ شده است ولذا عارضه جانبی خاصی بهمراه ندارد. همانطور که گفته شد اینترلوکین-1 موجب تخریب، التهاب و نتیجتا درد در منطقه آسیب دیده شده ولذا ارتوکین با بلوک و خنثی نمودن این پروتئین مخرب فعالیت تخریبی منطقه درگیر را مهار کرده و از سوی دیگر موجب ترمیم بافت آسیب دیده نیز می شود لذا بطور خلاصه ارتوکین اثر ضدالتهابی، ضددرد و ترمیمی دارد ولذا بطور کلینیکی دامنه حرکتی مفاصل و بهبود فعالیت فرد را بدنبال خواهد داشت.

افراد مناسب جهت ارتوکین تراپی

درمان آرتروز زانو

جدا از استفاده ارتوکین تراپی در تغییرات دژنراتیو ستون فقرات و التهاب و پارگی بافت عضلانی عمده ترین کاربرد ارتوکین در آرتروز مفاصل می باشد.

بطور معمول آرتروز به چهار مرحله تقسیم بندی می شود. به شکل ساده در آرتروز تخریب غضروف مفصلی استخوان ها و نزدیک شدن دو استخوان و کاهش فاصله آنها را خواهیم داشت. همانطور که در شکل بالا مشاهده می شود تا مرحله 3 آرتروز فضای مفصلی باقی مانده و ارتوکین تراپی تاثیر درمانی بسیار بالایی دارد یعنی اندیکاسیون ارتوکین تراپی در آرتروزهای مراحل 1 تا 3 می باشد. اما مرحله 4 آرتروز مرحله پیشرفته آرتروز بوده که اصطلاحا استخوان ها به یکدیگر سائیده می شوند و این افراد کاندید تعویض مفصل هستند لیکن افرادی با بیماری های همراه و خطرات بیهوشی، سن پایین جهت تعویض مفصل (و عمر پایین مفاصل تعویضی) و یا عدم تمایل به جراحی تعویض مفصل می توانند ارتوکین تراپی را در مرحله 4 آرتروز هم انجام دهند لیکن بدیهی است که میزان موفقیت آن ممکن است به میزان درجات 1 تا 3 نباشد.

هزینه ارتوکین تراپی

بخش قابل توجهی از هزینه ارتوکین تراپی مربوط به کیت های ارتوکین می باشد. این کیت ها ساخت کشور آلمان است و به دلیل تکنولوژی بالای تولید این کیت ها، هر کیت قیمتی حدود 100 یورو دارد که توسط بیمار از شرکت وارد کننده خریداری می شود. به خاطر نوسان قیمت ارز نمی توان عدد مشخصی بعنوان قیمت ارتوکین تراپی گفت، در هر جلسه تزریق ارتوکین حداقل یک کیت مورد نیاز است و از سوی دیگر نظر به ضرورت دقت تزریق نمونه ارتوکین در محل آسیب این مهم در اتاق عمل تحت دستگاه های تصویربرداری انجام می شود که نتیجتا نسبت به تزریقات ساده موجب افزایش هزینه می گردد.

هزینه دقیق ارتوکین تراپی تنها پس از معاینه، ویزیت و ارزیابی رادیولوژیک دقیق بیمار و محاسبه تعداد کیت های مورد نظر و تعداد جلسات مورد نیاز جهت ارتوکین تراپی (در اتاق عمل کینیک ارتوکین تراپی) میسر خواهد بود.

مراحل انجام ارتوکین تراپی

جهت آغاز ارتوکین تراپی ابتدا بیمار در مرکز ارتوکین تراپی ما در تهران مورد ارزیابی کلینیکی قرارگرفته و پس از درخواست تصویربرداری های لازم و مشخص شدن درجه آرتروز، شدت تخریب ها مشخص می گردد. سپس تعداد جلسات تزریق مشخص شده و براساس تعداد مفاصل تخریب شده تعداد کیت های ارتوکین مورد نیاز درخواست می گردد. تعداد جلسات جهت آرتروز مفاصل و پارگی های عضلات و رباط و تاندون ها 6 جلسه و جهت ستون فقرات 4 جلسه خواهد بود. سپس در آزمایشگاه همکار کلینیک خونگیری انجام شده و در مدت 24 ساعت نمونه های ارتوکین تهیه می شود. تمام نمونه ها در دمای منهای 20درجه د رفریزر نگاهداری می شوند.

در هر جلسه تزریق تعداد نمونه ارتوکین مورد نیاز از فریزر خارج شده و نمونه ذوب گردیده و سپس در اتاق عمل کینیک ارتوکین تراپی با هدایت دستگاه های رادیولوژی (فلوروسکوپ) و سونوگرافی به شکل کاملا دقیق به محل آسیب تزریق می گردد. این تزریقات به شکل بی حسی موضعی انجام شده و بیمار کاملا هوشیار بوده و با اتمام کار با پای خود به منزل مراجعه خواهدکرد. به طور معمول تزریق ها هفته ای یکبار در اتاق عمل کلینیک ارتوکین تراپی تزریق می گردد.

پس از تزریق توصیه می گردد که تا ۴۸ ساعت فعالیت های شدید انجام نگردد. برخی اوقات پس از تزریق مقداری تورم و بی حسی ایجاد می شود که با گذشت چند ساعت برطرف شده و نیاز به اقدام خاصی ندارد. از آنجا که ارتوکین تراپی روشی کم تهاجمی است و از عناصر شیمیایی خود بدن تولید می شود خوشبختانه عارضه جانبی ندارد.

تصویر تزریق ارتوکین توسط دکتر کاظمی
ارتوکین تراپی جهت آرتروز مفصل زانو