رشته فلوشیپ فوق تخصصی اینترونشنال درد چیست؟

مرداد, 1397 بدون نظر

تعریف رشته فلوشیپ فوق تخصصی اینترونشنال درد بصورت دقیق به این گونه است که : رشته فوق تخصصی اینترونشنال درد شاخه ای از علم طب است که اساس آن مدیریت بیماری هایی است که در آن بیماران دچار دردهای مزمن هستند یعنی دچار دردهایی هستند که بیش از سه ماه به طول می انجامند. در این رشته درد به عنوان یک مقوله محوری و اختصاصی مورد بررسی و تشخیص، کنترل و درمان قرار می گیرد. مدیریت درد یک درمان چند بعدی است که همه ابعاد درد به شکل چند وجهی ( روحی وجسمی ) مورد بررسی و درمان قرار می گیرد.

در بسیاری از موارد درمان دردهای مزمن موجب درمان پاتولوژی و حل شدن مشکل می شود ولی در موارد دیگری درمان قطعی نیست و لازم به مدیریت چند وجهی  و طولانی است که در این مقوله رویکرد فوق تخصص درد شبیه رهبر یک تیم بوده که در آن مجموعه تخصص های مورد نیاز حضور دارند و فلوشیپ درد هماهنگ کننده تیم درمانی نیز خواهد بود.

درمان دردهای مزمن همانند طبیعت خود بیماری های مزمن نیازمند به صبوری و وقت است ولذا در این مقوله درمان پلکانی چهار مرحله ای در نظرگرفته می شود که به ترتیب گام اول شامل درمان های دارویی و ورزش درمانی، گام دوم درمان های غیر تهاجمی و فیزیکی و سلول درمانی، گام سوم درمان های کمتر تهاجمی یا اینترونشنال (عمل های بسته) است و در صورتیکه درمان مطلوب و مورد نظر حاصل نشود گام چهارم درمان های جراحی باز خواهد بود.

مراحل درمانی در رشته فلوشیپ فوق تخصصی اینترونشنال درد

رشته فلوشیپ فوق تخصصی اینترونشنال درد

گام اول درمان های دارویی کاملا هدف دار و براساس اصول علمی در این فیلد است که هدف آن کنترل التهاب و عدم پیشرفت پاتولوژی، رسیدن به سطح نرمال “آستانه درد ” و مهار سیگنال های غیرطبیعی درد است و در کنار آن حرکات ورزشی هدف دار بسیار موثر می باشد.

گام دوم درمان های غیر تهاجمی است که همان گونه که از نام آنها بر می آید مجموعه روش هایی است که بدون هیچ مداخله ای در بدن میتوان مشکلات بیماران را کاهش و یا درمان کنند تا کیفیت فعالیت و زندگی روزمره بهبود یابد. این درمان ها شامل درمان های پاسیو (غیرفعال) و اکتیو (فعال) می باشند. درمان‌های پاسیو شامل مواردی نظیر لیزر پرتوان ، مگنت ، تحریک الکتریکی ، درمان دستی (مانیپولاسیون) و… می باشد. تمرین های ورزش درمانی ، ورزش کردن با وسایل مخصوص یا آب درمانی در حیطه درمان‌های فعال قرار می‌گیرد.

گام سوم درمان های اینترونشنال است ,اقدامات مداخله‌ای ، کمتر تهاجمی و یا اینترونشنال همگی به یک معنا بوده و مشخصه آن این است که بدون برش جراحی ، خونریزی و بیهوشی صورت می‌گیرد. در اقدامات اینترونشنال درد با وسایل خاصی (شبیه سوزن و کاتتر و…) بدون برش جراحی با هدایت دستگاه های رادیولوژی (سی تی اسکن ، فلوروسکوپ ، سونوگرافی) وارد فضای آناتومیک مورد نظر شده و اقدامات درمانی  لازم انجام داده می شود. اقدامات اینترونشنال درد از جمله راه های کم تهاجمی کنترل دردهای مزمن سر و گردن ، دردهای کمر و اندام ها و… میباشد که به برش ، بیهوشی و بستری در بیمارستان احتیاجی ندارند.

سه گام اول توسط فلوشیپ درد مدیریت و انجام می گردد و در صورت عدم حصول نتیجه مطلوب فاز چهارم (جراحی باز) انجام می پذیرد. حتی در بسیاری از موارد پس از جراحی باز عوارض اجتناب ناپذیری نظیر چسبندگی ها ، آرتروز مفاصل و دردهای نوروپاتیک پس از جراحی وجود دارد که بازهم نیازمند مراجعه و کنترل و درمان توسط فلوشیپ درد می باشند.

رشته فوق تخصصی اینترونشنال درد ستون اصلی درمان دردهای مزمن جهت بهبود کیفیت زندگی و فعالیت بیماران و طبیعی شدن عملکرد آنها است که نهایتا موجب کاهش هزینه های درمانی نیز می گردد. این رشته درحدود 30 سال است که در دنیا شکل گرفته و مدت آموزش این رشته فوق تخصصی قریب به دو سال است که به شکل اختصاصی بر مقوله تشخیص، کنترل و درمان دردهای مزمن و روش های کمتر تهاجمی و اینترونشنال استوار است.

با پیدایش و گسترش این رشته افق بسیار روشنی در برطرف شدن دردهای مزمن و بازیابی نعمت زندگی شاداب و پربار به بیماران و دردمندان به وجود آمده است.