باطری های نخاعی (تحریک طناب نخاعی)

تیر, 1397 2 نظرات

تحریک طناب نخاعی (Spinal Cord Stimulation-SCS) به معنی  استفاده از انرژی الکتریکی در مجاورت طناب نخاعی برای کنترل درد می باشد. در این روش انتقال انرژی پالسی در طول طناب عصبی و یا در مجاورت ریشه های عصبی مورد نظر، در فضای اپیدورال صورت می‌گیرد.

این روش باعث بلوک انتقال پیام درد و مسیردرد به مغز شده و موجب تسکین درد می گردد. اجزای دستگاه تحریک طناب نخاعی شامل دو بخش است:

یک قسمت یکلید فلزی است که در فضای اپیدورال نخاعی قرار می گیرد و از طریق زیر جلدی به قسمت دوم که یک  باطری کوچکی است متصل می گردد.

مزایای استفاده از باطری های نخاعی

مزایای درمانی روش باطری های نخاعی این است که این روش یک عمل  زیر پوستی وغیر تخریبی است که هیچ تداخل مکانیکی و یا شیمیایی در کار عصب ایجاد نمی کند.

این عمل قابل برگشت است؛ چنانچه علائم بیمار تسکین نیافت، می‌توان محرک را بدون بروز هیچ اثر جانبی ای برداشت.

همچنین مزایای این روش از نقطه نظر بیمار این است که درد به شکل قابل توجه ای کاهش می یابد و در نتیجه میزان مصرف داروها (مسکن ها ، مخدرها و…)کاهش می یابد و موجب بهبود عملکرد و کیفیت زندگی فرد می گردد.

با توجه به هزینه و کنیکال بودن این روش , بهتر است برای بیمارانی این تکنیک استفاده شود که در درمان آن‌ها نمی‌توان از سایر روش‌های غیر تهاجمی دیگر استفاده کرد. با انتخاب مناسب بیمار و دقت کامل به موارد تکنیکی، اکثر نتایج بالینی مثبت خواهند بود. تکنولوژی مشابه‌ای را می‌توان برای  تحریک اعصاب محیطی (PNS) بکار برد.

1. یو پی اس makelsan

ممنون از مطلب مفیدتون