اپیدوروسکوپی

تیر, 1397 بدون نظر

اپیدوروسکوپی درحقیقت اندوسکوپی فضای اپیدورال و نخاعی است و به معنی مشاهده داخل ستون فقرات ، نخاع و رشته های عصبی است و در بسیاری از موارد می توان هم زمان مشکلات در حال مشاهده در فضای نخاعی را برطرف نمود.

این تکنیک جدید و به روز ، کم تهاجمی و بسیار موثراست. منشا دردهای انتشاری اندام ها معمولا ناشی از درگیری ریشه عصبی در ستون فقرات است (مانند فتق دیسک ، چسبندگی و…). تمامی اعصاب نخاعی امکان ملتهب شدن و تحت فشار قرار گرفتن را دارند. بلوک ریشه عصبی با دارو، باعث درمان درد و التهاب این اعصاب فشرده شده می شود.

اما گاهی چسبندگی های شدید ایجاد شده در نزدیکی ریشه عصبی، جلوی رسیدن دارو به عصب را می گیرد. در این موارد،‌ اپیدوروسکوپی برای درمان درد و التهاب پیشنهاد می شود. در اپیدوروسکوپی با مشاهده مستقیم پاتولوژی دیده می شود و میتوان با تزریق داروهای لازم ویا لیزر مخصوص به شکل هم زمان مشکل را برطرف نمود.

روند انجام اپیدوروسکوپی به این صورت است:

ابتدا آرام بخشی خفیف و بی حسی موضعی ایجاد می شود. سپس پزشک از طریق یک سوزن تو خالی دوربین فیبر نوری را از فضای مهره خاجی (ساکروم) وارد اپیدورال کمری می کند و آن را به سمت فضای بالایی هدایت می کند. حرکت دوربین و ابزارهای کوچک جراحی، چسبندگی ها را از هم باز می کند. سپس درصورت لزوم ماده بی حس کننده و داروی استروئیدی ضد التهاب، تزریق می شود.

اپیدوروسکوپی بدون بی هوشی انجام می شود و بیمار می تواند در حین انجام آن، با تیم پزشکی ارتباط برقرار کند. این تکنیک نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد.

بعد از پایان اپیدوروسکوپی ، بیمار مدتی در اتاق ریکاوری باقی می ماند و کادر پزشکی، وضعیت سلامتی او را بررسی می کنند. بیشتر بیماران می توانند در همان روز به منزل بازگردند. اپیدوروسکوپی در بعضی از بیماران، اثر درمانی فوری ایجاد می کند و در برخی بیماران نیز یک یا دو هفته بعد از اپیدوروسکوپی ، اثر درمانی آن بروز می کند.