دیسک گردن

تیر, 1397 بدون نظر

دیسک های گردن با لشتک های الاستیکی هستند که جهت ضربه گیری و تسهیل حرکت مهره ها تعبیه شده اند. بیرون‌ زدگی دیسک گردن زمانی رخ می‌دهد که ماده ژلاتینی هسته  دیسک از دیواره بیرونی دیسک گردن بیرون بزند.

علائم دیسک گردن :

علائم بارز بیرون زدگی دیسک گردن عبارتند از :

انتشار درد از گردن تا بازو و انگشتان دست

احساس خواب رفتگی و یا ضعف عضلانی در شانه، بازو و انگشتان دست

علل دیسک گردن :

عوامل ژنتیک ، افزایش سن ، فشارهای ناگهانی و بیش ازحد به گردن .

تشخیص دیسک گردن :

مانند سایر موارد شرح حال و معاینه جهت بررسی  محدودیت های حرکتی ستون فقرات ، ضعف عضلانی و بی حسی بررسی می گردد.

آزمایش های تصویربرداری :

آزمایش های تصویربرداری اطلاعات کاملی از نظر بررسی مشکلات ساختمانی مهره ها و نخاع و آرتروز در اختیار پزشک می گذارد که شامل :

پرتونگاری ساده گردن : جهت بررسی عفونت یا توده استخوانی و تغییر قوس مهره ها و نیز زوائداستئوفیتی در مهره ها است.

سی تی اسکن : چنانچه مشکلات فوق در گرافی ساده مطرح باشد جهت بررسی دقیقتر میتوان از سی تی اسکن استفاده کرد.

ام.آر.آی : جهت بررسی بافتهای نرم از جمله دیسک ها و اعصاب نخاعی و فشار وارد بر آنها استفاده می گردد.

تست عملکرد عصب و عضله :

به منظور تعیین شیوه انتقال صحیح پیام‌ها ی عصبی و کارکرد فیزیولوژیکی اعصاب استفاده میشود که شامل دو قسمت اولیه بررسی قدرت و سلامت ماهیچه و ثانویه بررسی سرعت هدایت پیام عصبی و وجود احتمالی تحریک یا تخریب عصبی می باشد.

درمان دیسک گردن :

اساس درمان دیسک گردن در جهت کاهش و تسکین درد و علائم از یک سو و از سوی دیگر برطرف کردن بیرون زدگی دیسک و فشار به ریشه های عصبی می باشد. درمان دیسک گردن بدون جراحی در الویت قرار دارد ولی بسته به شرایط بیمار پزشک متخصص ، درمان های اینترونشنال و یا کمتر تهاجمی (مداخله ای) و یا درمان های غیرتهاجمی دیسک گردن را تجویز خواهد کرد.

استراحت :

استراحت تنها باید نسبی باشد و شامل عدم انجام حرکات و فشارهای سنگین بر گردن بوده و نه بیش از آن .

گردنبند طبی :

بستن موقت بریس یا گردنبند فقط در موارد بسیار پیشرفته دیسک که موجب تنگی کانال واضح شده و خطر آسیب به نخاع در اثر ضربه هست توصیه می شود. استفاده طولانی مدت از گردن بند موجب ضعف عضلات ستون مهره‌ها شده که موجب انتقال بیشتر ضربات و پیشرفت بیش از پیش آرتروز و فتق دیسک می گردد.

داروها :

از داروها جهت برطرف کردن علائم در فاز حاد و نیز بازگشت قوام و آرامش عضلانی استفاده می گردد که شامل شل کننده های عضلانی (محیطی و مرکزی) ، مسکن های ضدالتهابی و در موارد شدید میتوان به شکل محدود از داروهای مخدری استفاده نمود. در فاز غیر حاد آرتروز نیز میتوان از داروهای ترکیبی سویا و آووکادو جهت جلوگیری از پیشرفت و بهبود ضایعات آرتروزی استفاده نمود.

درمان های غیرتهاجمی دیسک گردن :

1. فیزیوتراپی :

در فیزیوتراپی ترکیبی از روش‌های غیرفعال و تمرین‌ها جهت تقویت ساختار عضلانی و حرکت‌های اصلاحی به کار گرفته می‌شود. مدالیته‌های درمانی غیرفعال مانند یخ/ گرما ، اولتراسوند و تحریک الکتریکی ، درد و گرفتگی عضلانی را در بیمار مبتلا به دیسک گردن کاهش می‌دهد. بیمار مبتلا به  بیرون زدگی دیسک گردن به کمک انجام تمرین های مخصوص روش افزایش انعطاف پذیری و دامنه حرکتی را فرامی‌گیرد و بر قدرت عضلات خود می‌افزاید. بیماران نباید از روی آوردن به این درمان نگران باشند، حتی بیماران دچار درد و مشکلات حرکتی نیز از انجام تمرین های ایزومتریک سود می‌برند.

2. ماساژ و درمان دستی و منیپولیشن :

اساس این تکنیک ها که توسط دست انجام می شود نیز تقویت ساختار عضلانی بافت های اطراف مهره ها می گردد.

3. لیزر پرتوان :

استفاده از لیزر پرتوان پالس موجب افزایش انرژی سلولی و ترمیم بافت های آسیب دیده و جلوگیری از پیشرفت آرتروز می گردد.

درمان های اینترونشنال و یا کمتر تهاجمی (مداخله ای) :

اعمال اینترونشنال توسط فوق تخصص درد تحت راهنمایی اشعه ایکس (فلوئوروسکوپی) و یا سونوگرافی در اتاق عمل انجام می گردد.

1. تزریق های تشخیصی و درمانی :

تزریق در ستون فقرات مانند تزریق ترکیبی استروئید و آنستتیک های موضعی در فضای اپیدورال جهت کاهش التهاب و خنثی کردن واسطه های شیمیایی التهاب (ناشی از فشار دیسک ها) استفاده می گردد. همچنین در این مورد به غیر از تزریقات میتوان از رادیوفرکوئنسی اپیدورال در این مناطق جهت بهبود و تغییرات طولانی استفاده نمود.

2. اعمال اینترونشنال دیسک گردن :

در این اعمال با هدایت دستگاه رادیولوژی (فلوروسکوپ) با سوزن های خاص وارد مرکز دیسک شده و با استفاده از ازن یا دیسکوژل باعث تغییرات شیمیایی هسته و کاهش فشار دیسک شده که منتج به کاهش فشار و بیرون زدگی دیسک می شود. همچنین میتوان از لیزر و یا رادیوفرکوئنسی و روشهای دیگری با ایجاد تغییرات حرارتی ، جهت کاهش حجم هسته مرکزی دیسک و فشار داخل دیسک استفاده نمود.