دیسک کمر

تیر, 1397 بدون نظر

دیسک های کمر بالشتک های الاستیکی هستند که جهت ضربه گیری و تسهیل حرکت مهره ها تعبیه شده اند. بیرون‌ زدگی دیسک کمر زمانی رخ می‌دهد که ماده ژلاتینی هسته  دیسک از دیواره بیرونی دیسک بیرون بزند.

علائم دیسک کمر :

علائم بارز بیرون زدگی دیسک کمر عبارتند از:

انتشار درد از کمر و باسن تا انگشتان پا

احساس خواب رفتگی و یا ضعف عضلانی در مسیر باسن تا انگشتان پا

علل دیسک کمر :

عوامل ژنتیک ، افزایش سن ، فشارهای ناگهانی و بیش از حد به کمر.

تشخیص دیسک کمر :

مانند سایر موارد شرح حال و معاینه جهت بررسی  محدودیت های حرکتی ستون فقرات ، ضعف عضلانی و بی حسی بررسی می گردد.

آزمایش های تصویربرداری برای تشخیص دیسک کمر :

آزمایش‌های تصویربرداری اطلاعات کاملی از نظر بررسی مشکلات ساختمانی مهره ها و نخاع و آرتروز در اختیار پزشک می گذارد که شامل :

پرتونگاری ساده کمر : جهت بررسی عفونت یا توده استخوانی و تغییر قوس مهره ها و نیز زوائداستئوفیتی در مهره ها است.

سی تی اسکن : چنانچه مشکلات فوق در گرافی ساده مطرح باشد جهت بررسی دقیقتر میتوان از سی تی اسکن استفاده کرد.

ام.آر.آی : جهت بررسی بافت های نرم از جمله دیسک ها و اعصاب نخاعی  وفشار وارد بر آنها استفاده می گردد.

تست عملکرد عصب و عضله :

به منظور تعیین شیوه انتقال صحیح پیام‌ها ی عصبی و کارکرد فیزیولوژیکی اعصاب استفاده میشود که شامل دو قسمت اولیه بررسی قدرت و سلامت ماهیچه و ثانیا بررسی سرعت هدایت پیام عصبی و وجود احتمال تحریک یا تخریب عصبی می باشد.

درمان دیسک کمر :

اساس درمان دیسک کمر در جهت کاهش و تسکین درد و علائم از یک سو و از سوی دیگر بر طرف کردن بیرون زدگی دیسک و فشار به ریشه های عصبی می باشد.

استراحت :

استراحت تنها بایدنسبی باشد و شامل عدم انجام حرکات و فشارهای سنگین برگردن بوده و نه بیش از آن .

بریس یا کمربند طبی :

بستن موقت بریس یا کمربند فقط درموارد بسیارپیشرفته دیسک که موجب تنگی کانال واضح شده وخطر آسیب به نخاع دراثرضربه هست توصیه می شود , استفاده طولانی مدت از کمربند موجب ضعف عضلات ستون مهره‌ها شده که موجب انتقال بیشترضربات وپیشرفت بیش از پیش آرتروزوفتق دیسک می گردد.

داروهای مناسب دیسک کمر :

از داروها جهت برطرف کردن علائم در فاز حاد و نیز بازگشت قوام و آرامش عضلانی استفاده می گردد که شامل شل کننده های عضلانی (محیطی و مرکزی) ، مسکن های ضدالتهابی و در موارد شدید میتوان به شکل محدود از داروهای مخدری استفاده نمود. در فاز غیرحاد آرتروز نیز میتوان از داروهای ترکیبی سویا و آووکادو جهت جلوگیری از پیشرفت و بهبود ضایعات آرتروزی استفاده نمود.

درمان های غیرتهاجمی دیسک کمر :

1. فیزیوتراپی :

در فیزیوتراپی ترکیبی از روش‌های غیرفعال و تمرین‌ها جهت تقویت ساختار عضلانی و حرکت‌های اصلاحی به کار گرفته می‌شود. مدالیته‌های درمانی غیرفعال مانند یخ/ گرما، اولتراسوند و تحریک الکتریکی درد و گرفتگی عضلانی را در بیمار مبتلا به دیسک کمر کاهش می‌دهد. بیمار مبتلا به بیرون زدگی دیسک کمر به کمک انجام تمرین های مخصوص روش افزایش انعطافپذیری و دامنه حرکتی را فرامی‌گیرد و بر قدرت عضلات خود می‌افزاید. بیماران نباید از روی آوردن به این درمان نگران باشند، حتی بیماران دچار درد و مشکلات حرکتی نیز از انجام تمرین‌های ایزومتریک سود می‌برند.

2. ماساژ و درمان دستی و منیپولیشن :

اساس این تکنیک ها که توسط دست انجام می شود نیز تقویت ساختار عضلانی بافت های اطراف مهره ها می گردد.

3. لیزر پرتوان :

استفاده از لیزر پرتوان پالس موجب افزایش انرژی سلولی و ترمیم بافت های آسیب دیده و جلوگیری از پیشرفت آرتروز می گردد.

درمان های اینترونشنال و یا کمتر تهاجمی (مداخله ای):

اعمال اینترونشنال توسط فوق تخصص درد تحت راهنمایی اشعه ایکس (فلوئوروسکوپی) و یا سونوگرافی در اتاق عمل انجام می گردد.

1. تزریق های تشخیصی و درمانی :

تزریق در ستون فقرات مانند تزریق ترکیبی استروئید و آنستتیک های موضعی در فضای اپیدورال جهت کاهش التهاب و خنثی کردن واسطه های شیمیایی التهاب (ناشی از فشار دیسکها) استفاده می گردد. همچنین در این مورد به غیر از تزریقات میتوان از رادیوفرکوئنسی اپیدورال و همچنین رشته های عصبی خارج شونده از نخاع دراین مناطق جهت بهبود و تغییرات طولانی استفاده نمود.

2. اعمال اینترونشنال دیسک :

دراین اعمال باهدایت دستگاه رادیولوژی (فلوروسکوپ) با سوزن های خاص وارد مرکز دیسک شده و با استفاده از اوزون یا دیسکوژل باعث تغییرات شیمیایی هسته و کاهش فشار دیسک شده که منتج به کاهش فشار و بیرون زدگی دیسک می شود. همچنین میتوان با استفاده از لیزر و یا رادیوفرکوئنسی موجب افزایش دمای مرکز دیسک و کاهش حجم هسته مرکزی دیسک شده و فشار داخل دیسک را کاهش داده و در نتیجه آن اثر فشاری دیسک روی ریشه های عصبی را برطرف نمود.