درد مهره های پشتی

تیر, 1397 بدون نظر

درد مهره های توراسیک : درد قسمت بالایی ستون فقرات نسبت به سایر مناطق ستون مهره ها کمتر شایع است لیکن میزان شکایت از شدت درد و ناراحتی افراد مبتلا به این مشکل بسیار زیاد است. از نظر وسعت درگیری شامل دردهای منطقه کتف تا انتهای دنده ها در مجاورت کمر می شود.

علائم درد مهره های پشتی :

• احساس خشگی
  • اسپاسم عضلات
  • حساسیت در لمس و خواب رفتگی
  • درد انتشار یابنده به گردن و شانه ها و قسمت جلویی سینه
  • ضعف عضلانی و پوزیشن بد
  • در مواردی نظیر شکستگی مهره ها و یاتنگی کانال ، در این منطقه می تواند با ناتوانی شدیدی همراه باشد.
  • چنانچه علائم درد و ناتوانی همرا با تنگی نفس و یا درد قفسه سینه باشد باید حتما مشکلات قلبی ریوی بررسی شوند.

علل درد مهره های پشتی :

کشیدگی عضلات :

عضلات کمربند شانه از ناحیه کتف و پشت قفسه سینه نسبت به کشش بسیار حساس هستند. کشیدگی عضلات بدون گرم کردن و هنگام بلند کردن اشیاء سنگین رخ می دهد.

آسیب به دیسک :

بیرون زدگی دیسک ها می تواند موجب درد منطقه ای و درد انتشاری در مسیر عصب رسانی رشته عصبی درگیر شود.

شکستگی مهره :

شکستگی مهره ها در این منطقه می تواند موجب درد و ناتوانی شدید گردد.

عفونت :

عفونت پرده مننژ و یا مهره ها (استئومیلیت) می تواند موجب دردهای شدیدی گردد.

پوکی استخوان :

تغییرات هورمونی ، کمبود ویتامین ها موجب پیشرفت پوکی و شکنندگی و دردناک شدن مهره ها شده ضمن اینکه آسیب پذیر بودن مهره ها موجب کشیدگی و آزار رباط های متصل شونده نیز می گردند.

سن :

با گذر زمان تغییرات اجتناب ناپذیر بافتی در استخوان ها و رباط ها ایجاد می گردد که موجب اختلالات درد می گردند.

اسکولیوز :

انحراف ستون فقرات چه به شکل مادر زادی و چه ناشی از ضربات و آرتروز موجب اسکولیوز و موجب درد می شود.

آرتروز و مشکلات مفاصل :

هرگونه آسیب به مفاصل مهره ای موجب پیشرفت آرتروز و ایجاد دردهای شدید در این محدوده می گردد.

تشخیص درد مهره های پشتی :

معاینه فیزیکی و بررسی عضلات و مهره ها حائز اهمیت زیادی است.

آزمایش های تصویربرداری :

آزمایش های تصویربرداری اطلاعات کاملی از نظر بررسی مشکلات ساختمانی مهره ها و نخاع و آرتروز در اختیار پزشک می گذارد که شامل :

1. پرتونگاری ساده قفسه سینه : جهت بررسی عفونت یا توده استخوانی و تغییر قوس مهره ها و نیز زوائداستئوفیتی در مهره ها است.
  2. سی تی اسکن : چنانچه مشکلات فوق در گرافی ساده مطرح باشد جهت بررسی دقیق تر میتوان از سی تی اسکن استفاده کرد.
  3. ام.آر.آی : جهت بررسی بافت های نرم از جمله دیسک ها ، رباط ها ، نخاع و اعصاب نخاعی استفاده می گردد.
درد مهره های پشتی

درمان درد مهره های پشتی :

اساس درمان مشکلات دردهای قفسه سینه براساس علت بوجود آورنده آن است و اولین قدم روش های غیر تهاجمی می باشد که شامل موارد ذیل است:

• استراحت : استراحت تنها باید نسبی باشد و شامل عدم انجام حرکات و فشارهای سنگین بر مهره ها بوده و نه بیش از آن .
  • بریس قفسه سینه : بستن موقت بریس یا کمربند فقط در موارد بسیار پیشرفته آرتروز و یا اسکولیوز توصیه می گردد و استفاده طولانی مدت از آن موجب ضعف عضلات ستون مهره‌ها شده که موجب انتقال بیشتر ضربات و پیشرفت بیش از پیش آرتروز می گردد.
  • داروها : از داروها جهت بر طرف کردن علائم در فاز حاد و نیز بازگشت قوام و آرامش عضلانی استفاده می گردد که شامل شل کننده های عضلانی (محیطی و مرکزی)، مسکن های ضدالتهابی و در موارد شدید میتوان به شکل محدود ا ز داروهای مخدری استفاده نمود. درفاز غیر حاد نیز میتوان از داروهای ترکیبی سویا و آووکادو جهت جلوگیری از پیشرفت و بهبود ضایعات آرتروزی و تحکیم قوام عضلانی استفاده نمود.

درمان های غیر تهاجمی درد مهره های پشتی :

1. فیزیوتراپی : در فیزیوتراپی ترکیبی از روش های غیر فعال و تمرین ها جهت تقویت ساختار عضلانی و حرکت های اصلاحی به کار گرفته می‌شود. مدالیته‌های درمانی غیر فعال مانند یخ/ گرما، اولتراسوند و تحریک الکتریکی ، درد و گرفتگی عضلانی را در بیماران کاهش می‌دهد. بیمار مبتلا به  آرتروز گردن به کمک انجام تمرین های مخصوص روش افزایش انعطاف پذیری و دامنه حرکتی را فرا می‌گیرد و بر قدرت عضلات خود می‌افزاید. بیماران نباید از روی آوردن به این درمان نگران باشند، حتی بیماران دچار درد و مشکلات حرکتی نیز از انجام تمرین های ایزومتریک سود می‌برند.
  2. ماساژ و درمان دستی و منیپولیشن : اساس این تکنیک ها که توسط دست انجام می شود نیز تقویت ساختار عضلانی بافت های اطراف مهره ها می گردد. این تکنیک ها در بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا و افراد دارای تریگرپوینت بسیار موثر است.
  3. لیزر  پرتوان : استفاده از لیزر پرتوان پالس موجب افزایش انرژی سلولی و ترمیم بافت های آسیب دیده و جلوگیری از پیشرفت آرتروز می گردد.

درمان های اینترونشنال و یا کمتر تهاجمی (مداخله ای):

اعمال اینترونشنال توسط فوق تخصص درد تحت راهنمایی اشعه ایکس (فلوئوروسکوپی) و یا سونوگرافی در اتاق عمل انجام می گردد.

1. تزریق های تشخیصی و درمانی : تزریق در ستون فقرات مانند تزریق ترکیبی استروئید و آنستتیک های موضعی در فضای اپیدورال و تزریق در مفصل فاست بین مهره ای در بیمار مبتلا موجب از بین رفتن التهاب منطقه آرتروزی می گردد. همچنین این تزریقات در درون مفاصل فاست مهره ای و در محل عصب رسانی آنها انجام می گردد. این مفاصل در پایداری و حرکت ستون فقرات نقش مهمی دارند. همچنین در این زمینه به غیر از تزریقات میتوان از رادیوفرکوئنسی در این مناطق جهت تغییرات طولانی استفاده نمود.
  2. کایفوپلاستی : درموارد شکستگی مهره ها با عمل کایفوپلاستی ، به شکل بسته داخل جسم مهره سیمان خاصی تزریق و مهره شکل و قوام خود را مجددا به دست می آورد و درد بیمار تخفیف می یابد.

ازسایر روش های اینترونشنال میتوان به رادیوفرکوئنسی ، اوزون درمانی ، تزریق پی آر پی ، ارتوکین و…. نام برد که در سایر قسمت ها به تفصیل توضیح داده شده است.