درد آرنج

تیر, 1397 بدون نظر

آرنج یک مفصل پیچیده ای که امکان خم و راست شدن ساعد و چرخش دست را می دهد. از آنجایی که آرنج در انجام بسیاری از فعالیت ها تاثیرگذار است، درد آرنج می تواند بر فعالیت های روزمره تاثیر گذار باشد.

علل درد آرنج :

تاندونیت‌

• اپی کندیلیت پهلویی (آرنج تنیس بازان) : اپی‌کندیل یک بخش قرقره مانند خارج استخوان آرنج است که در این ناحیه تاندون های بزرگ عضلات ساعد و بازو به یکدیگر متصل می شوند. به هر حال، این تاندون ها ممکن است به خاطر انجام حرکت های مکرر در ناحیه ساعد دچار آسیب دیدگی شوند. آرنج تنیس بازان در ادامه می تواند باعث التهاب تاندون ها شده ، علل درد مفصل آرنج بوده  و درد در ناحیه خارجی بازو را به همراه احساس گرم شدن و ورم به همراه داشته باشد. در این حالت با توجه به اینکه مفصل داخلی آرنج دچار آسیب نمی شود، آرنج می تواند دامنه حرکتی خود را بطور کامل حفظ کند ولی همراه با درد باشد. درد ناشی از این آسیب دیدگی معمولاً در پایان روز احساس می شود، این درد با انجام حرکت های چرخشی یا انجام فعالیت هایی که باعث کشیدگی تاندون می شود، معمولاً افزایش می یابد. این حرکت ها شامل بلند کردن وزنه و پرتاب کردن اجسام است.
  • اپی کندیلیت داخلی (آرنج گلف باز) : اپی کندیلیت داخلی یک التهاب در نقطه ای است که تاندون های ساعد به زائده استخوانی داخل بازو متصل می شود. برای مثال، این تاندون می تواند در هنگام چرخش گلف باز دچار کشیدگی شود، اما بسیاری از حرکت های تکراری دیگر نیز می تواند باعث وارد شدن آسیب به این تاندون شود. آرنج گلف باز با ایجاد درد و ناراحتی موضعی در ناحیه داخل بازو احساس می شود. در این حالت دامنه حرکتی آرنج دچار محدودیت نمی شود، زیرا مفصل داخلی آرنج دچار آسیب دیدگی نمی شود. به هر حال انجام فعالیت هایی که نیازمند چرخش یا کشیدن تاندون ساعد هستند می تواند باعث ایجاد درد آرنج و تشدید علائم مشکل شود.

بورسیت : التهاب بورس آرنج در نتیجه یک آسیب دیدگی و یا فشار مکانیکی یا در نتیجه ابتلا به یک بیماری سیستمیک نظیر نقرس یا آرتریت روماتوئید و یا عفونت ایجاد می شود و همراه با ورم و التهاب سر استخوان آرنج است.

کشیدگی و پارگی رباط :

کشیدگی و پارگی یک یا چند رباط دچار موجب  آسیب دیدگی  آنها شده و در این حالت شدت مشکلات بستگی به مقدار آسیب وارد شده به یک رباط خاص و تعداد رباط های آسیب دیده دارد.

آرتریت و آرتروز آرنج :

التهاب مفصل در نتیجه انواع بیماری های روماتیسمی ( آرتریت روماتوئید، نقرس، آرتریت پسوریاتیک، اسپوندیلیت آنکیلوزان، و آرتریت واکنشی و…) ایجاد می شود. آرتروز نیز به دلیل تخریب غضروف استخوان های مفصل ایجاد می گردد. علائم درد همراه با کاهش دامنه حرکتی است.

گیر افتادگی عصب اولنا در ناحیه آرنج :

گیرافتادن عصب اولنا بین سر آرنج و ناحیه داخلی استخوان آرنج موجب تحت فشار قرار گرفتن آن شده و موجب بی حسی و احساس سوزش و درد در ساعد و انگشتان دست می گردد که معمولا با بالا بردن دست تشدید می شود.

تشخیص علت درد آرنج :

معاینه فیزیکی در روشن شدن علت مشکل بسیار کمک کننده است و در کنار آن در صورت نیاز عکس برداری ساده، سی تی اسکن، (MRI)،  آرتروگرافی و یا نوارعصب و عضله بسیار کارساز است.

درد آرنج

درمان درد آرنج :

روش های درمانی بسته به علت و نوع پاتولوژی درد است. این روش ها از بی حرکتی ، فیزیوتراپی ، تزریق کورتیکو استروییدها شروع شده و در صورت عدم پاسخ درمانی مناسب از سایر روش های اینترونشنال نظیر فاکتورهای پیش التهابی ، ازون درمانی و پلاکت غنی شده و درمان با ارتوکین و رادیوفرکوئنسی و… استفاده می گردد که اثرات بسیار مطلوبی در زمینه پروسه درمانی دارد.